Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 13 grudnia 2024 22:03
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Dostawca auta odpowiada spółce ZWiK

Podziel się
Oceń

W związku z bezprzykładnymi i nie mającym precedensu absurdalnymi zachowaniami zarządu ZWiK w Oławie, który bez jakiejkolwiek istotnej podstawy odmawia zapłaty prawie 2 mln zł za dostarczony, odebrany 21 października 2014 w pełni sprawny samochód specjalny, przedstawiam stanowisko firmy.

Stanowisko podlega upublicznieniu wobec faktu zamieszczenia dokumentu pod nazwą "Stanowisko ZWiK Sp. z o.o. w Oławie w sprawie zarzutów Sezam Instal" przez ZWiK Oława na swojej stronie internetowej

Informuję, że zarząd ZWiK Oława ogłosił fikcyjny przetarg na usuwanie nie istniejących usterek.W jego wyniku może dojść do nieodwracalnych szkód w pojeździe, który ani technicznie ani technologicznie nie jest przystosowany do ingerencji podmiotów nie mających autoryzacji. Informuję, że każda nieautoryzowana próba ingerencji w samochód będzie skutkować całkowitą i nieodwracalną utratą uprawnień gwarancyjnych na zabudowę i podwozie.16 lutego 2015 stwierdziliśmy w obecności rzeczoznawcy uszkodzenia mechaniczne samochodu (uderzenia), które zostały usunięte poprzez zaszpachlowanie. Konsekwencją tych uszkodzeń jest uszkodzenie prowadzenia żaluzji w obudowie małego bębna. Niewytłumaczalne jest zachowanie zarządu ZWiK, który nie zgłosił uszkodzenia mimo, że ma ono wpływ na funkcjonalność samochodu, a nie szczędzi sił i środków w celu wyboru wykonawcy, który ma usunąć nieistniejące uszkodzenia (notabene usterka, o której piszę, nie znalazła się w opisie przedmiotu przetargu).

Zawiadamiam, że ZWiK Oława prawdopodobnie dopuścił się oszustwa w stosunku do opinii publicznej poprzez powoływanie się na opinię biegłego sądowego, która w dacie 9 marca 2015 (data publikacji stanowiska ZWiK na stronie internetowej) nie istniała w obrocie prawnym (ani biegły sądowy ani Sąd Rejonowy w tej dacie nie dostarczył tej opinii do ZWiK Oława). Taka postawa w sposób jaskrawy pokazuje styl sprawowania zarządu spółką komunalną. Styl, który jest przerażający i nie mający absolutnie żadnego odniesienia do reguł "dobrego gospodarza" ani do reguł biznesowych. Jedynym celem zarządu jest zniszczenie zagrożenia za wszelką cenę bez zważania na aspekty gospodarcze, biznesowe i ludzkie.

Stanowisko Firmy Sezam-Instal sp.j. z dnia 23 marca 2015 wobec stanowiska ZWiK Sp. z o.o. w Oławie z dnia 9.03.2015r opublikowanego na stronie internetowej zwik.olawa.pl

I

ZWiK :

Wobec zapytań dotyczących kwestii braku zapłaty za pojazd specjalistyczny, Zakład Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Oławie przedstawia swoje stanowisko w tej sprawie.

Przedmiotem zawartej w dniu 19 marca 2014 r. umowy, była dostawa fabrycznie nowego pojazdu specjalnego, ssąco- płuczącego z systemem odzysku wody do ciśnieniowego czyszczenia kanalizacji. Wszystkie wymagania dotyczące wyposażenia i standardu jego wykonania zostały szczegółowo określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Sformułowano je biorąc pod uwagę m.in. konieczność zapewnienia pracy w zmiennych warunkach atmosferycznych, w tym w temperaturze otoczenia dochodzącej do -20 stopni Celsjusza. Z uwagi na specyficzne środowisko pracy tj. agresywne chemicznie wyziewy z kanałów sanitarnych, samochód musiał spełnić restrykcyjne wymogi.

Firma Sezam Instal :

W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie zostało wskazane, że samochód będzie pracował w środowisku gdzie występują "agresywne chemiczne wyziewy z kanałów sanitarnych". Taka konstatacja jest bowiem nieprawdziwa i dowodzi jedynie braku jakiejkolwiek wiedzy jej autora. Agresywne chemiczne wyziewy występują przede wszystkim w kanałach przemysłowych, np. w liniach ściekowych zakładów chemicznych. Jeżeli w Oławie w kanałach sanitarnych występują agresywne chemiczne wyziewy, to taka sytuacja zagraża bezpośrednio zdrowiu i życiu mieszkańców miasta co powoduje, iż powinny zostać podjęte natychmiastowe działania zapobiegawcze. Dlatego też, Firma Sezam Instal jest głęboko przekonana, iż twierdzenie o agresywnych wyziewach jest nieprawdziwe, a zostało ono użyte tylko i wyłącznie na potrzeby wprowadzenia w błąd opinii publicznej.

II.

ZWiK :

Wykonawcą umowy i dostawcą samochodu została wybrana, w wyniku przeprowadzenia przetargu publicznego, Firma Sezam Instal P. Cecuga i R. Cecuga Spółka jawna z siedzibą w Opolu.

Wykonawca dostarczył pojazd w ostatnim dniu, przewidzianym w umowie na jego dostawę, tj. 15.10.2014 r.

Firma Sezam Instal :

Autor usiłuje wywołać negatywne nastawienie do Firmy Sezam Instal wskazując, iż przedmiot umowy został dostarczony "w ostatnim dniu". Samochód specjalistyczny został bowiem dostarczony w dniu wskazanym w umowie jako dzień dostawy.

III.

ZWiK :

W rezultacie przeprowadzonego odbioru, stwierdzono liczne niezgodności z wymaganiami umowy. Z uwagi na fakt, że nie były one wadami, które dawałyby prawo odmowy odbioru pojazdu, pojazd przyjęto z wadami. Sporządzono protokół, w którym komisyjnie opisano wady w 11 pozycjach i uzgodniono 3 terminy na ich usunięcie tj. do 28.10.2014 r., do 21.11.2014 r. oraz do 19.12.2014 r. Wśród wad zapisano m.in...

Firma Sezam Instal :

Rzekome wady wskazane przez ZWiK ujęto w 10 pozycjach, a nie w 11. Firma Sezam Instal opatrzyła protokół odbiorowy z dnia 21 października 2014 roku swoim oświadczeniem, że nie zgadza się ze stanowiskiem ZWiK, gdyż dostarczony samochód nie posiada wad. Pozycja 11 protokołu odbioru traktuje o dobrowolnym uzgodnieniu stron, dotyczącym przemalowania jednego z elementów pojazdu ciśnieniowego, na prośbę ZWiK.

IV.

ZWiK :

Różnice w grubości powłoki lakierniczej oraz ich niedostateczną ilość w stosunku do zapisanych wymagań (miało być 5, a miejscami są 4 lub nawet 3 warstwy lakieru).

Firma Sezam Instal :

SIWZ nie określała jakiejkolwiek grubości warstwy bądź sumarycznych grubości warstw lakieru. SIWZ wskazywała, że powłoka pojazdu ma być pięciowarstwowa z tym, że w ramach tych pięciu warstw ma być warstwa farby gruntowej (podkładowej), następnie dwie warstwy farby właściwej oraz dwie warstwy lakieru. Uważny obserwator zauważy, że wymogi dotyczyły zabudowy, a nie jej osłony. Ponadto wymogi te nie dotyczyły kabiny i podwozia. Zresztą techniczne uzasadnienie bezsensownego zarzutu dotyczącego wymalowania jest nad wyraz proste i sprowadza się do tego, że powierzchnie malowane pod grafikę nie były "elementami zabudowy" tylko zwykłymi powierzchniami reklamowymi wykonanymi z aluminium i stali nierdzewnej. Powierzchnia reklamowa znalazła się w tym miejscu wyłącznie na życzenie ZWiK, gdyż nie montuje się jej w standardowych samochodach do ciśnieniowego czyszczenia kanalizacji. Powyższe dodatkowe – montowane na życzenie ZWiK – elementy pojazdu specjalistycznego determinowały również technologię i sens malowania cienkimi warstwami, gdyż elementy te zostały wykonane z materiałów nierdzewnych i odpornych na "wyziewy chemiczne" z oławskiej kanalizacji, nawet bez konieczności jakiegokolwiek malowania.

V.

ZWiK :

pojazd zgodnie wymaganiami miał być pomalowany, a nie oklejony folią.

Firma Sezam Instal :

Pojazd został w całości wymalowany w trzech kolorach. Po jego całkowitym pięciowarstwowym wymalowaniu, elementy rysunku wg propozycji przedstawionej przez ZWiK zostały naniesione techniką druku (za pomocą farb – gdyż przecież nie da się inaczej) na specjalistycznej folii i ta folia została nałożona na już wymalowane powierzchnie samochodu.

Jeżeli ZWiK wskaże, że SIWZ zakazywał takiego sposobu wymalowania, to Sezam Instal publicznie odwoła w tej mierze swoje zarzuty. Sezam Instal ponadto wskazuje, że przedstawiła projekt

wymalowania – wyklejenia

pojazdu (dosłowne stwierdzenie w tytule projektu) w dniu 15 lipca 2014 roku, zaś ZWiK nie wniósł aż do dnia dostawy samochodu specjalistycznego żadnego zastrzeżenia, że nie akceptuje techniki pokrycia wymalowanej powierzchni za pomocą wyklejanej (uprzednio wymalowanej) folii.

VI.

ZWiK :

wady o charakterze technicznym (niezgodne z umową zabudowanie niektórych elementów np. nie wystarczający zasięg węża pilotującego,nieodpowiednią średnicę i długość).

Firma Sezam Instal :

Zamawiający nie określił czy podana przez niego średnica jest wewnętrzna czy też zewnętrzna, a długość zainstalowanego węża jest wprost zgodna z pkt 2.39 SIWZ.

VII.

ZWiK :

Wykonanie modułu socjalnego w sposób niezgodny z zasadami bhp i ergonomii, w sposób utrudniający korzystanie.

Firma Sezam Instal:

Moduł socjalny wykonano zgodnie z SIWZ i nie ma on żadnej wady wskazywanej przez Zamawiającego. Zarzuty typu brak atestu Polskiego Związku Higieny odnośnie możliwości wkładania naczyń do kuchenki mikrofalowej albo brak wykonania kubków w wersji odpornej na poparzenia, są po prostu groteskowe. Z posiadanej wiedzy przez Firmę Sezam Instal wynika, iż Prezes ZWiK Krzysztof Pękala oraz pracownicy ZWiK również nie mają atestów PZH na naczynia, których codziennie używają w miejscu pracy ( siedzibie ZWiK ). Smutne jest, iż takich oto pretekstów używa publiczna instytucja, aby nie zapłacić ani złotówki Firmie Sezam Instal z kwoty blisko dwóch milionów złotych za zakupiony, odebrany i zarejestrowany pojazd specjalistyczny.

VIII.

ZWiK :

wady i braki w przekazanej dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej.

Firma Sezam Instal :

Takie wady i braki nie występują. Zamawiający w SIWZ nie określił nic, co byłoby przesłanką uznania niezgodności dostarczonej dokumentacji z umową.

IX.

ZWiK :

Dodatkowym problemem, zapisanym w protokole, została wskazana konieczność kontynuacji szkolenia personelu ZWiK i przekazania dowodów dokumentujących przeszkolenie.

Firma Sezam Instal:

Przedstawiciele wykonawcy przeszkolili pracowników zamawiającego, natomiast ZWiK odmówiła podania ich danych osobowych w celu wystawienia stosownych zaświadczeń potwierdzających odbycie szkolenia, motywując to potrzebą ochrony danych osobowych pracowników. Następnie, z niewydania stosownych zaświadczeń – co było niemożliwe właśnie na skutek zachowania ZWiK – zamawiający wywodzi niekorzystne dla Firmy Sezam Instal konsekwencje.

X.

ZWiK :

Do dnia 31.10.2014 r. czyli dnia uroczystej prezentacji pojazdu w Sali Rajców oławskiego Ratusza, zorganizowanej w ramach podsumowania realizacji projektu pn. "Modernizacja oczyszczalni ścieków oraz budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w mieście Oława", usuwanie wad przez wykonawcę odbywało się zgodnie z ustaleniami protokołu. Wykonawca dotrzymał pierwszego terminu i nic nie wskazywało, że w przyszłości może dojść do sporu.

Firma Sezam Instal :

Wykonawca nie usunął jakiejkolwiek wady, gdyż wyraźnie wskazał w protokole odbioru, że takowe nie występują. Odnośnie przemalowania pewnych fragmentów pojazdu specjalistycznego patrz punkt III.

XI.

ZWiK :

Zawarta z Sezam Instal umowa stanowi, iż:

"Zapłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie wystawionej przez Wykonawcę faktury VAT.

Podstawą do wystawienia faktury VAT będzie dostarczenie Zamawiającemu przedmiotu umowy zgodnego ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia oraz pozytywny, bezusterkowy i bez stwierdzonych wad, protokół zdawczo- odbiorczy przedmiotu zamówienia podpisany przez obie strony".

Firma Sezam Instal :

Przede wszystkim, zapis ten jest nieważny z uwagi na powszechnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w myśl której fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca nastepującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. Przepisy prawa podatkowego mają w tym zakresie charakter bezwzględnie obowiązujący i nie mogą zostać zmienione umową stron. Skoro zatem dostawa samochodu specjalistycznego faktycznie miała miejsce w dniu 21 października 2014 roku, co zostało przecież stwierdzone protokołem odbioru, to Firma Sezam Instal musiała wystawić fakturę najpóźniej do dnia 15 listopada 2014 roku.

Ponadto, Firma Sezam Instal nie zgodziła się z żadną rzekomą wadą wskazaną w protokole odbioru, czemu dała wyraz dopisując stosowną adnotację.

Jeżeli ZWiK rozumiał zapisy umowy w ten sposób jak prezentuje obecnie, to nie miał prawa dokonać odbioru samochodu specjalistycznego. Nie miał również prawa zarejestrować tego samochodu, gdyż nie dysponował fakturą za jego zakup. Miał wręcz obowiązek odmowy odbioru do czasu usunięcia wad. Polskie prawo jest tak skonstruowane, że odbiór dzieła rodzi obowiązek zapłaty. Skoro zatem ZWiK zdecydował się na odbiór samochodu, to musi za niego zapłacić. Tymczasem na skutek uporu ZWiK doprowadzono do kompletnego absurdu, gdyż odebrano samochód specjalistyczny, który od czterech miesięcy niszczeje i nie jest w ogóle wykorzystywany, a dodatkowo upływa okres gwarancyjny, co należy traktować jako działanie na szkodę spółki komunalnej.

XII

ZWiK :

Niestety, wbrew umowie, Sezam Instal dostarczył Spółce fakturę za pojazd z nieusuniętymi wadami, tj. niezgodnie z zawartą umową. Nieusunięcie wad, zapisanych w protokole, uniemożliwia wykonawcy wystawienie faktury, a faktura wystawiona niezgodnie z umową nie może być zapłacona. Warunek usunięcia wad został celowo wprowadzony do umowy, aby zmobilizować wykonawcę do należytej jej realizacji. Takie podejście jest powszechnie stosowane i pozwala uniknąć sytuacji, kiedy po zapłacie za towar z wadami, i usunięciu ich na własny koszt, zmuszeni jesteśmy ubiegać się o zwrot poniesionych środków. Często odbywa się to na drodze postępowania sądowego, ciągnącego się latami, a w naszej sytuacji już w listopadzie 2014 r. wykonawca zmienił zdanie i zaczął zaprzeczać istnieniu wad, aby nie ponosić kosztów ich usunięcia.

Firma Sezam Instal :

Powyższe stanowisko jest kwintesencją postawy ZWiK. Powszechnie przyjęte jest bowiem i w praktyce i w orzecznictwie Sądu Najwyższego, iż odbiór dzieła powoduje wymagalność wynagrodzenia wykonawcy, zaś ewentualne wady powinny być usuwane w trybie gwarancyjnym, zaś ich ewentualne wystąpienie nie może być podstawą do odmowy wypłaty należnego wykonawcy wynagrodzenia. ZWiK musi zdawać sobie sprawę z tego, że pozostaje w zwłoce z zapłatą za odebrany i zarejestrowany samochód, która to zwłoka generuje dodatkową wierzytelność po stronie Firmy Sezam Instal w postaci odsetek za opóźnienie w zapłacie.

Nieprawdziwe jest również twierdzenie, jakoby wykonawca zmienił zdanie odnośnie usuwania rzekomych wad, skoro, jak już wcześniej wskazano, w protokole odbioru z dnia 21 października 2014 roku Firma Sezam Instal wprost wskazała, iż nie zgadza się z istnieniem jakichkolwiek wad.

XIII

ZWiK :

Zawarta umowa nie przewiduje również możliwości zapłaty cząstkowej, o  którą zresztą wykonawca nie wnioskował. Płatność może nastąpić jedynie w pełnej kwocie zgodnej z umową, bądź w kwocie niższej pomniejszonej o wartość nieusuniętych wad. Ponieważ pojazd z wadami nie jest wart pełnej kwoty, a wykonawca nie uznaje wad dających podstawę obniżenia jego wartości, ZWiK nie ma obecnie możliwości zapłaty. W celu rzetelnego określenia wartości, o którą należy pomniejszyć płatność wykonawcy, należy przeprowadzić osobne postepowanie przetargowe, które Spółka ogłosiła w lutym br.

Firma Sezam Instal :

Powyższe twierdzenie ZWiK jest zdumiewające. Wynika z niego bowiem, że uznanie wad pozwala ustalić ich wartość, a nieuznanie wad na takie ustalenie nie pozwala i wymaga przeprowadzenia postępowania przetargowego. ZWiK jest w zwłoce z zapłatą całości ceny za zakupiony, odebrany i zarejestrowany samochód ciśnieniowy, a pomimo tego, nigdy nie zwracał się do Firmy Sezam Instal z propozycją wypłaty niespornej części wynagrodzenia.

XIV

ZWiK :

W trosce o interes publiczny oraz o ochronę przed zarzutem o niegospodarność, ZWiK, nie odmawiając zapłaty w przyszłości, zwrócił fakturę jako wystawioną przedwcześnie. Sezam Instal kilkukrotnie przesyłał ją z powrotem z żądaniem zapłaty, ale z powodów wskazanych powyżej ZWiK konsekwentnie żądał usunięcia wad i fakturę odsyłał.

Firma Sezam Instal :

Powyższe stwierdzenia są absurdalne. W świetle odebrania samochodu (fakt niesporny) z nieuznanymi przez Sezam-Instal usterkami (zapis w protokole odbioru – fakt niesporny), który następnie ZWiK zarejestrował (fakt bezsporny) całkowita odmowa zapłaty jest pozbawiona jakichkolwiek podstaw prawnych.

Jeżeli ZWiK dobrowolnie odebrał pojazd z nieuznanymi przez wykonawcę wadami, to jak już wskazano w punkcie XI, obowiązkiem ZWiK było przyjęcie faktury. Jeżeli ZWiK doszedł do wniosku, że w następstwie odbioru samochodu nie będzie w stanie przyjąć faktury, to w świetle obowiązujących przepisów prawa, nie miał żadnych podstaw do odbioru samochodu, a następnie jego zarejestrowania, nie mówiąc już o publicznym chwaleniu się zakupem tego samochodu.

XV

ZWiK :

Mimo, że Sezam Instal podpisał protokół, czym potwierdził istnienie wad i zobowiązał się do ich usunięcia w uzgodnionych terminach, w dniu 05.11.2014 r. nagle zmienił zdanie twierdząc, że samochód wad nie ma i zakwestionował ich istnienie na dzień sporządzania protokołu. Jest to kolejna niespójność w zachowaniu wykonawcy, ponieważ skoro uważa, że żadnych wad nie było, to co, jak nie wadę usuwał w pierwszym terminie wyznaczonym w protokole przemalowując kilka elementów pojazdu?

Wraz z nielogiczną odmową usuwania wad Sezam Instal odmówił także dokończenia, przerwanego przez niego w dniu sporządzenia protokołu, szkolenia personelu Spółki. Bez takiego przeszkolenia, ZWiK nie może użytkować pojazdu.

Firma Sezam Instal :

Jak już wskazano w punktach X oraz XII, Firma Sezam Instal nigdy żadnej wady nie usunęła, albowiem konsekwentnie wskazywała, iż odebrany w dniu 21 października 2014 roku samochód specjalistyczny wad nie posiadał. Mówiąc wprost: nie da się usunąć wady, która nie istnieje.

XVI

ZWiK :

Wobec takiego stanowiska ZWiK, chcąc polubownie rozwiązać sprawę i doprowadzić pojazd do zgodności z umową, a następnie do zapłaty, wielokrotnie wzywał wykonawcę do zrealizowania ustaleń z protokołu i wydłużył, do dnia 09.01.2015 r. termin na ich usunięcie. Informował także o powyższych problemach producenta pojazdu firmę Kroll z Niemiec. Niestety, nie zmieniło to stanowiska Sezam Instal.

XVI

ZWiK :

Wobec takiego stanowiska ZWiK, chcąc polubownie rozwiązać sprawę i doprowadzić pojazd do zgodności z umową, a następnie do zapłaty, wielokrotnie wzywał wykonawcę do zrealizowania ustaleń z protokołu i wydłużył, do dnia 09.01.2015 r. termin na ich usunięcie. Informował także o powyższych problemach producenta pojazdu firmę Kroll z Niemiec. Niestety, nie zmieniło to stanowiska Sezam Instal.

Firma Sezam Instal :

Wykonawca nie występował o wydłużenie jakiegokolwiek terminu, gdyż konsekwentnie wskazywał, iż odebrany w dniu 21 października 2014 roku samochód specjalistyczny wad nie posiadał. ZWiK z własnej inicjatywy wydłużał termin na usunięcie rzekomych wad, mimo że wykonawca o to nie zabiegał. Ponadto, ZWiK celowo i z premedytacją, w celu wymuszenia na Firmie Sezam Instal określonego zachowania, pisał pisma do firmy KROLL Fahrzeugbau-Umwelttechnik GmbH, w których sugerował, że będzie rozpowszechniać złą opinię o wyrobach KROLL. Analiza zawartej umowy pozwala każdemu zainteresowanemu na ustalenie, że KROLL nie jest stroną w sprawie. Firma KROLL mając relację z farsy odbiorowej (przekazaną przez pracownika firmy KROLL, który uczestniczył w odbiorze), poinformowała pisemnie ZWiK, że z pełną konsekwencją będzie zwalczać jakiekolwiek zachowania naruszające dobre imię firmy KROLL.

XVII

ZWiK :

Równolegle z powyższymi działaniami, wraz z wydłużeniem wykonawcy terminu, w grudniu 2014 r. ZWiK złożył do Sądu Rejonowego w Oławie, wniosek o zabezpieczenie dowodu – pojazdu, poprzez powołanie biegłego na okoliczność

dokonania oględzin pojazdu i analizy jego zgodności z umową. W rezultacie, wyznaczony przez sąd biegły z dziedziny motoryzacji w specjalności techniki samochodowej dokonał oględzin samochodu i w ich efekcie potwierdził słuszność opisanych, w protokole odbioru, wad. Powyższe potwierdza prawidłowość stanowiska ZWiK i jego roszczeń w stosunku do Sezam Instal oraz niezgodne z umową wystawienie faktury.

Firma Sezam Instal :

Powyższe stwierdzenie jest przedmiotem wyjaśnień, albowiem wg informacji udzielonej przez Sąd Rejonowy w Oławie do dnia 9 marca 2015r. nie zostało wydane postanowienie o doręczeniu opinii biegłego stronom. Z informacji uzyskanych od biegłego sądowego wynika, że nie przesłał on w ogóle opinii do ZWiK w Oławie. Jeżeli potwierdzi się, że ani Sąd, ani biegły sądowy, takiej opinii nie przesłali do ZWiK w Oławie (a wszystko na to wskazuje), to ZWiK rozpowszechnia nieprawdziwe informacje oraz powołuje się na treść (nie istniejącego w obrocie prawnym w dniu 9 marca 2015r.) dokumentu, próbując wywołać wrażenie, że ten dokument nie tylko istnieje, ale również, że jest w posiadaniu ZWiK`u. Takim zachowaniem ZWiK przekracza minimalne standardy jakich się wymaga od spółek komunalnych dysponujących środkami unijnymi. W stosunku do opinii publicznej zachowanie ZWiK można określić prawdopodobnie mianem oszustwa bo ZWiK wiedział, że nie ma opinii w dniu 9 marca 2015r, a mimo to użył sformułowań, które w odbiorze przeciętnego obywatela dają mylne wrażenie, że ZWiK rzekomymi dokumentami dysponuje. Stwierdzenie

"wyznaczony przez sąd biegły z dziedziny motoryzacji w specjalności techniki samochodowej dokonał oględzin samochodu i w ich efekcie potwierdził słuszność opisanych, w protokole odbioru, wad"

w odbiorze publicznym oznacza co najmniej wywołanie wrażenia posiadania przez ZWiK opinii biegłego sądowego. Ponieważ ZWiK nie posiadał w dniu zamieszczania swojego stanowiska takiej opinii to konstatacja o prawdopodobnym oszustwie i celowym wprowadzeniu opinii publicznej w błąd jest prawdziwa i uzasadniona.

XVIII

ZWiK :

Sezam Instal, w przedstawionym opinii publicznej piśmie, ironicznie przedstawia wymagania ZWiK oraz przeinacza fakty, we właściwy i w wygodny tylko dla siebie sposób. Kieruje uwagę na najmniej istotne wady, a o wadach poważnych, takich jak ta, że zabudowa pojazdu nie została pomalowana wymaganymi 5 warstwami lakieru, albo że pojazd nie został w całości wymalowany, a bardzo niestarannie i nietrwale oklejony folią, nawet nie wspomina.

Firma Sezam Instal :

Wcześniej zamieszczone komentarze w pełni wyjaśniają wyżej opisywaną kwestię, o której ZWiK wie z urzędu i nie biorąc pod uwagę tej wiedzy, nie działa obiektywnie oraz wystawia sobie świadectwo niekompetencji.

XIX

ZWiK :

Takich wad Sezam Instal już nie dostrzega i pomija je w swoich doniesieniach, jednocześnie uwypuklając te najmniej istotne. Bagatelizuje i wyśmiewa przy tym zasadność wykonania np. modułu socjalnego, który z uwagi na charakter naszej pracy jest równie istotny jak i pozostałe wyposażenie pojazdu. Spółka, o czym niejednokrotnie wspominamy, świadczy usługi 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Usługi te wykonywane są przez pracowników Spółki będących naszymi kolegami, znajomymi, sąsiadami. Dyskusja na temat zasadności zapewnienia odpowiednich warunków pracy cofa nas do XIX wieku.

Firma Sezam Instal :

Niniejszy wywód jest kolejnym przykładem niewyrafinowanego populizmu ze strony ZWiK, który kłóci się nie tylko z przepisami powszechnie obowiązującego prawa ale i ze zdrowym rozsądkiem. Nikt na świecie nie może nakazać pracownikom spożywania posiłków w samochodzie specjalistycznym, który jest stale narażony na "chemiczne wyziewy z kanalizacji sanitarnej" (cytat za ZWiK). Trzeba być wyjątkowo krótkowzrocznym i niezorientowanym odnośnie specyfiki pracy własnych pracowników, żeby nie zauważyć, że nie zmusza się ludzi do spożywania posiłków w kabinie samochodu, która zgodnie z przeznaczeniem nie służy jako stołówka, lecz jako samochód do czyszczenia kanalizacji. Pomysł spożywania w samochodzie specjalistycznym regularnego posiłku przez osobę, która chwilę wcześniej schodząc do studni kanalizacyjnej, stykała się z fekaliami, budzi obrzydzenie i protest każdego normalnego człowieka i jest niezgodna z przepisami BHP. Pracownik pracujący w otwartym kanale powinien spożywać posiłek po zmianie ubrania roboczego, a pracownik ZWiK narażony na "agresywne wyziewy chemiczne kanalizacji sanitarnej" powinien dodatkowo wziąć prysznic. O skali hipokryzji ZWiK świadczy to, że zamawiający który nie odbiera faktury i nie płaci blisku dwumilionowego wynagrodzenia m.in. z powodu braku atestu PZH dla naczyń do kuchenki mikrofalowej, nakazuje swoim pracownikom (kolegom, sąsiadom i znajomym) spożywać posiłki w warunkach skrajnego pogwałcenia podstawowych zasad higieny.

XX

ZWiK :

ponadto, stwarzając odpowiednie warunki socjalne w miejscu wykonywania prac, skracamy czas ich wykonania, od którego zależy termin wznowienia świadczonych usług i zmniejszenie utrudnień naszym klientom. Dodatkowo, długość  przerw w trakcie prowadzonych prac związany z powrotem na bazę w celu spożycia posiłku przekłada się na koszt ich wykonania i w konsekwencji na wysokość opłat za odprowadzanie ścieków.

Firma Sezam Instal :

ZWiK kosztem zdrowia i higieny swoich pracowników próbuje stworzyć pozory wynajdywania oszczędności. Narażeni na kontakt z fekaliami, czy wręcz nimi umorusani pracownicy ZWiK, w atmosferze "chemicznych wyziewów" (cytat za ZWiK), mają spożywać posiłki w kabinie samochodu specjalistycznego, gdyż w ten sposób wygenerują oszczędności, którymi będzie mogło pochwalić się kierownictwo ZWiK.

XXI

ZWiK :

Należy mocno podkreślić, że nie jest zadaniem ani ZWiK, ani Sezam Instal, prowadzenie polemiki dotyczącej tego, czy jedne wymagania przetargowe są ważniejsze od drugich. Z punktu widzenia Ustawy Prawo zamówień publicznych, wykonawca zobowiązany jest do bezwzględnego wypełnienia wszystkich warunków przetargowych bez względu na to, czy w jego opinii są one właściwe czy nie. Na takie warunki zgodził się, dobrowolnie składając ofertę i oświadczając, że: zapoznał się z wymaganiami przetargu, że przyjmuje zadanie do wykonania bez zastrzeżeń, że gwarantuje wykonanie całości zamówienia zgodnie z treścią wymagań przetargu oraz akceptując bez zastrzeżeń postanowienia umowy!

Firma Sezam Instal :

Wykonawca spełnił wszystkie postanowienia łączącej strony umowy. Pojazd nie posiada żadnych wad istotnych i od momentu jego odbioru nadaje się do codziennej intensywnej eksploatacji. Niestety polityka ZWiK doprowadziła do sytuacji, w której jedyne zadanie jakie wykonał ten pojazd, to był udział w kampanii wyborczej. Do dziś dnia samochód specjalny o wartości blisko dwóch milionów zł, odebrany i zarejestrowany, z przeszkoloną w wystarczającym zakresie obsługą, z wyłącznej winy ZWiK w Oławie nie wyczyścił nawet jednego metra kanału! Firma Sezam Instal wyraża nadzieję, że osoby odpowiedzialne za ten stan rzeczy zostaną ukarane tak samo dotkliwie, jak dotkliwe jest dla małej rodzinnej spółki nieotrzymanie zapłaty blisko dwóch milionów złotych umówionego wynagrodzenia i celowe przetrzymywanie nas w niepewności jakiejkolwiek zapłaty. Skala absurdu i coraz to nowe, kompletnie nie uzasadnione biznesowo zachowania zarządu ZWiK obnażają brak jakiegokolwiek przygotowania zarówno merytorycznego jak i prawnego po stronie ZWiK do realizowania dużych kontraktów. Doprowadzenie do aktualnej sytuacji jest wyłączną winą ZWiK i obciąża tylko i wyłącznie ZWiK. Kontrakt oławski jest pierwszym przykładem zakupu politycznego i jaskrawym przykładem nie liczenia się z publicznymi pieniędzmi. O skali nieporadności ZWiK niech świadczy fakt, że podmiot ten kompletnie nie potrafi sobie poradzić z normalną sytuacją w świecie biznesu (polemika co do istnienia wad). Nie ma ani woli po stronie ZWiK ani przede wszystkim umiejętności po stronie zarządu aby zaistniały problem

rozwiązać. W istocie całość argumentacji sprowadza się do absurdu, gdyż jakakolwiek próba przejścia na logiczne myślenie musiałaby się zakończyć totalną katastrofą wizerunkową wszystkich osób decydujących o dotychczasowych losach tego kontraktu.

XXII

ZWiK :

Ironicznie wytykając, np. stwierdzony pośród wielu innych wad, brak przetłumaczenia na język polski instrukcji podgrzewacza kawy, Sezam Instal podnosi go do rangi jedynego powodu odmowy zapłaty za pojazd. Przy istnieniu poważniejszych wad jest to tyle nieuczciwe, że każdy przedsiębiorca wprowadzający produkt na rynek polski wie, że jest zobowiązany dostarczyć konsumentom informacje w języku polskim, umożliwiające im ocenę zagrożeń oraz przeciwdziałanie im. Jako sprzedawca szczycący się 20 letnią działalnością powinien wiedzieć, że jego obowiązkiem jest wydanie wszystkich instrukcji obsługi i konserwacji danego urządzenia w języku polskim, a nie manipulowanie informacją, tak jak to jest w tym przypadku.

Firma Sezam Instal :

Wypada w tym miejscu wyrazić ubolewanie, iż ZWiK nie ma więcej do powiedzenia w sprawie, jakie to konkretnie uchybienia i niezgodności uprawniają do zatrzymania kwoty blisko dwóch milionów złotych należnego wykonawcy wynagrodzenia. Co uprawnia ZWiK do przetrzymywania samochodu porzuconego gdzieś na oczyszczalni, nie garażowanego, niszczejącego i tracącego znacznie na wartości już od ponad czterech miesięcy.

Jakimś sposobem ZWiK była w stanie zaprezentować pojazd w dniu 31.10.2014 roku, robiąc wielką i drogą fetę wyborczą przyjeżdżając pojazdem na oławski rynek, lecz po tym wydarzeniu, wszystkich pracowników ZWiK ogarnęła jakaś amnezja i już żaden z nich nie potrafił rzekomo wykonać najprostszych czynności przy samochodzie specjalistycznym, z jakimi to czynnościami pracownicy ZWiK zostali zapoznani już w pierwszych minutach szkolenia.

XXIII.

ZWiK :

Oprócz wytkniętego komisji stwierdzenia braku przetłumaczenia instrukcji podgrzewacza kawy, Sezam Instal nie wspomina, że nie dostarczył także schematów elektrycznych sterowania elementami układów wykonawczych zabudowy pojazdu i nie przetłumaczył specjalistycznego, opisanego techniczną terminologią w języku niemieckim, wykazu części zamiennych wraz z uszczegółowiającymi rysunkami, który liczy ponad 190 stron, co jest niezbędne do codziennej eksploatacji i użytkowania samochodu. Obecnie tłumaczenie na koszt Sezam Instal zleciliśmy

tłumaczowi.

Firma Sezam Instal :

Twierdzenie, że: a) schematy elektryczne sterowania elementami układów wykonawczych, b) wykaz części zamiennych, są dokumentami niezbędnymi do codziennej eksploatacji samochodu jest nieprawdziwe. Firma Sezam Instal uprzejmie wyjaśnia, że system elektroniki i automatyki w podwoziu i zabudowie odebranego przez ZWiK samochodu specjalistycznego, jest wykonany wg technologii cyfrowej CAN-BUS. Całość sterowania i diagnozowania usterek odbywa się bez jakiegokolwiek udziału schematów (tak jak w każdym innym samochodzie). Żaden producent nie daje do publicznej wiadomości schematów elektrycznych, w szczególności w przypadku modułowych systemów cyfrowych. Takie schematy (nawet jeżeli istnieją), są zbędne i bezużyteczne nie tylko z punktu widzenia właściciela samochodu, na potrzeby jego eksploatacji, ale również dla serwisu. Firma Sezam Instal, jako serwisant samochodów specjalistycznych z dwudziestoletnim doświadczeniem, diagnostykę przeprowadza w oparciu o złącze serwisowe i laptopa.

Kwestia wykazu części zamiennych jest jeszcze bardziej niezrozumiała. Żaden użytkownik jakiegokolwiek pojazdu, nie rozpoczyna codziennej eksploatacji samochodu od studiowania 200-stronnicowej księgi z listą części zamiennych. Od tego są wyświetlacze LCD zainstalowane zarówno w kabinie kierowcy jak i na zabudowie. Resztę informacji operator jest w stanie dostrzec gołym okiem. Lista części zamiennych jest oczywiście potrzebna, ale tylko serwisowi który pełni Firma Sezam Instal. Paradoksalnie, ZWiK nigdy nie zwrócił się do Firmy Sezam-Instal sp.j. o przetłumaczenie listy części zamiennych.

XXIV

ZWiK :

Sporządzona bezstronnie, przez niezależnego biegłego sądowego, opinia uzasadnia prawidłowość działań ZWiK ponieważ biegły wykazał liczne zaniedbania wykonawcy:

potwierdził, że pojazd zamiast wymalowania został oklejony folią, a ponadto zwrócił uwagę, że: zaczyna się ona odklejać, jest krzywo i nieestetycznie docięta. Zauważył liczne niedociągnięcia w postaci łat i nałożenia na siebie kilku warstw folii co, jak stwierdził, nie gwarantuje zachowania trwałości;

dokonując, specjalistycznym przyrządem, pomiarów grubości lakieru wykazał, że pojazd nie został pomalowany wymaganymi 5 warstwami lakieru;

dostrzegł miejscowe wady takie jak: niedomalowane elementy i odpryski lakieru, już pokryte rdzą;

 zauważył, że wielkość wykonanego modułu socjalnego zamontowanego w kabinie kierowcy utrudnia kierowanie samochodem, ponieważ uniemożliwia odsunięcie fotela, zarówno kierowcy jak i pasażera, w pełnym zakresie

regulacji fabrycznych;

zmierzył zasięg, długość i średnicę węża ciśnieniowego i ich wyniki nie potwierdzają zgodności z dokumentacją przetargową.

Firma Sezam Instal :

Powyższe stwierdzenie jest przedmiotem wyjaśnień, albowiem wg informacji udzielonej przez Sąd Rejonowy w Oławie do dnia 9 marca 2015r. nie zostało wydane postanowienie o doręczeniu opinii biegłego stronom. Z informacji uzyskanych od biegłego sądowego wynika, że nie przesłał on w ogóle opinii do ZWiK w Oławie. Jeżeli potwierdzi się, że ani Sąd, ani biegły sądowy, takiej opinii nie przesłali do ZWiK w Oławie (a wszystko na to wskazuje), to ZWiK rozpowszechnia nieprawdziwe informacje oraz powołuje się na treść (nie istniejącego w obrocie prawnym w dniu 9 marca 2015r.) dokumentu, próbując wywołać wrażenie, że ten dokument nie tylko istnieje ale również, że jest w posiadaniu ZWiK`u. Takim zachowaniem ZWiK przekracza minimalne standardy jakich się wymaga od spółek komunalnych dysponujących środkami unijnymi. W stosunku do opinii publicznej zachowanie ZWiK można określić prawdopodobnie mianem oszustwa bo ZWiK wiedział, że nie ma opinii w dniu 9 marca 2015r, a mimo to użył sformułowań, które w odbiorze przeciętnego obywatela dają mylne wrażenie, że ZWiK rzekomymi dokumentami dysponuje. Stwierdzenie

"wyznaczony przez sąd biegły z dziedziny motoryzacji w specjalności techniki samochodowej dokonał oględzin samochodu i w ich efekcie potwierdził słuszność opisanych, w protokole odbioru, wad" albo "Sporządzona bezstronnie, przez niezależnego biegłego sądowego, opinia uzasadnia prawidłowość działań ZWiK ponieważ biegły wykazał liczne zaniedbania wykonawcy" w odbiorze publicznym oznacza co najmniej wywołanie wrażenia posiadania przez ZWiK opinii biegłego sądowego. Ponieważ ZWiK nie posiadał w dniu zamieszczania swojego stanowiska takiej opinii to konstatacja o prawdopodobnym oszustwie i celowym wprowadzeniu opinii publicznej w błąd jest prawdziwa i uzasadniona. (Patrz również identyczny wywód w punkcie XVII).

XXV

ZWiK :

Po odstąpieniu od usuwania wad przez Sezam Instal, przedstawieniu jego stanowiska w sprawie dostawy pojazdu specjalistycznego naszej Spółce oraz sporządzeniu opinii przez biegłego sądowego, zgodnie z obowiązującym prawem oraz zawartą umową, w dniu 27.02.2015 r. ZWiK ogłosił kolejne postępowanie przetargowe. Celem jego jest wyłonienie innego wykonawcy, który określi wartość prac koniecznych do usunięcia wad oraz po podpisaniu umowy przystąpi do ich wykonania.

Firma Sezam Instal :

Powyższe konstatacja jest nieprawdziwa. Firma Sezam Instal nie mogła odstąpić od usuwania wad, gdyż konsekwentnie twierdzi, iż odebrany

przez ZWiK w dniu 21 października 2014 roku samochód specjalistyczny nie ma żadnych wad. Należy zatem tylko przypomnieć, iż ingerencja w zakupiony przez ZWiK samochód specjalistyczny ewentualnie dokonana przez jakikolwiek inny niż Firma Sezam Instal podmiot, spowoduje wygaśnięcie gwarancji.

XXVI

ZWiK :

W związku z przerwanym szkoleniem pracowników również podjęto stosowne kroki tak, aby zabezpieczyć Spółkę przed dodatkowymi kosztami.

Firma Sezam Instal :

Szkolenie nigdy nie zostało przerwane. Szkolenie zostało zakończone, zaś ZWiK zasłaniając się absurdalnym twierdzeniem o ochronie danych osobowych, nie podał nazwisk osób które zostały przeszkolone. Powyższe uniemożliwiło Firmie Sezam Instal na wydanie stosownych certyfikatów ze szkolenia. Ponadto wydaje się, że znowu ZWiK zabrakło odwagi, żeby poinformować opinię publiczną jakie "stosowne kroki" podjęto w celu zabezpieczenia Spółki przed dodatkowymi kosztami.

XXVII

ZWiK :

Reasumując, Spółka nie uchyla się od obowiązku zapłaty za pojazd, jednakże płacąc na żądanie Sezam Instal pełną kwotę i usuwając wady we własnym zakresie, płaciłby dwa razy za to samo.

Firma Sezam Instal :

ZWiK w sposób celowy i świadomy uchyla się od zapłaty za zakupiony, odebrany i zarejestrowany samochód specjalistyczny. Ponadto, zachowanie ZWiK dobitnie wskazuje, iż od samego początku nakierowane było na zmniejszenie należnego wykonawcy wynagrodzenia.

XXVIII

ZWiK :

Ponadto, co wyjaśniliśmy powyżej, prawo do wystawienia faktury przez wykonawcę następuje po podpisaniu protokołu bez wad i usterek. Faktura, na którą powołuje się Sezam Instal jest wystawiona niezgodne z zawartą umową.

Firma Sezam Instal :

Wykonawca wystawił fakturę nr FA/87/2014 zgodnie z przepisami prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym. Żadne zapisy łączącej strony umowy ( abstrahując od ich błędnej wykładni dokonywanej przez ZWiK ), nie zwalniają i nie mogą zwolnić ZWiK z obowiązku zapłaty na rzecz Firmy Sezam Instal ustalonego w umowie wynagrodzenia. Od dnia upływu terminu zapłaty, naliczane są odsetki ustawowe, których wartość na dzień dzisiejszy przekracza 40.000 zł i ciągle rośnie.

XXIX

ZWiK :

Obecna sytuacja nie należy do najbardziej komfortowych i to zarówno ze względu na wady pojazdu, jak i próby podważenia zasadności naszych decyzji oraz nadszarpnięcia wizerunku Spółki. Z całą pewnością, natomiast nie stanowi żadnego zagrożenia dla jej funkcjonowania, ani też dla portfeli mieszkańców Oławy.

Firma Sezam Instal :

Odebranie samochodu, jego zarejestrowanie i pośpieszne wykorzystanie do kampanii wyborczej a potem odstawienie "na kołki" i wymyślanie absurdalnych powodów niezapłacenia za pojazd z całą pewnością jest zagrożeniem dla portfeli mieszkańców Oławy. Odsetki, które ZWiK z całą pewnością zapłaci za nieterminową płatność, zapłacone zostaną z publicznych pieniędzy i obciążać będą spółkę komunalną.

XXX

ZWiK:

Zgodnie z art. 481 Kodeksu cywilnego, wierzyciel może żądać zapłaty odsetek, w przypadku opóźnienia w spełnieniu świadczenia pieniężnego. Taki przypadek nie zachodzi pomiędzy ZWiK i Sezam Instal, ponieważ nie można mówić o opóźnieniu w świadczeniu czegoś co zostało nieprawidłowo wskazane (w naszym przypadku od faktury wystawionej niezgodnie z umową). Spółka jest w doskonałej kondycji finansowej i zawsze dokonuje płatności zgodnie z terminem płatności. Nie ma tutaj żadnego zagrożenia nieterminowości. Niezbędne środki są zgromadzone na odpowiednim rachunku i po wypełnieniu zobowiązań umownych przez wykonawcę, zostaną mu przekazane.

Firma Sezam Instal:

W oparciu o art. 481 k.c. ZWiK zapłaci odsetki od należności przysługującej wykonawcy.

XXXI

ZWiK:

Naszym zadaniem już wkrótce pojazd rozpocznie prace przy czyszczeniu sieci i usuwaniu zatorów w kanalizacji. Po wyłonieniu wykonawcy mającego usunąć wady poinformujemy Sezam Instal o wartości prac jak i kolejnych krokach. Naturalnie, to nie jedyny scenariusz, który rozważamy. Po uwagę bierzemy również inne, które w zależności od stanowiska wykonawcy zostaną wdrożone w życie.

Firma Sezam Instal :

Jakakolwiek ingerencja fizyczna nieuprawnionego i nie autoryzowanego podmiotu w przedmiot umowy spowoduje całkowitą i nieodwracalną utratę uprawnień z gwarancji oraz rękojmi na zakupiony przez ZWiK samochód specjalistyczny.

Zarząd firmy "Sezam-Instal"


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: GośćTreść komentarza: A czemu dziecka ubeka nie było ?Data dodania komentarza: 13.12.2024, 21:09Źródło komentarza: Minęły 43 lata od wprowadzenia stanu wojennego...Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Co się dzieje.. świat się kończy.. Wiadomo, każdy chce zarobić. Ale jak za dużo chciał - to nie można przetargu było zrobić?Data dodania komentarza: 13.12.2024, 20:23Źródło komentarza: Kto zarządza cmentarzami w Oławie? Już nie Jaśnikowski!Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Masakra. Polska kolej w pełnej krasie. I Polregio jak zawsze jest klasą sama dla siebie... Ach ci kolejarze - trudno się potem dziwić opinii o nich.Data dodania komentarza: 13.12.2024, 20:21Źródło komentarza: Łukasz: - Nie wszyscy dali radę się wepchaćAutor komentarza: Mieszkaniec OławyTreść komentarza: Ludzie, skoro nie jesteście zadowoleni z obecnego burmistrza, to jest jeden prosty sposób aby to zmienić - REFERENDUM za odwołaniem burmistrza i po sprawie. Ja jestem za.Data dodania komentarza: 13.12.2024, 20:00Źródło komentarza: Kto zarządza cmentarzami w Oławie? Już nie Jaśnikowski!Autor komentarza: BBTreść komentarza: Żeby jeszcze było miejsce się położyć, a tu ciężko się zmieścić żeby chociaż stać i się nie udusić xDData dodania komentarza: 13.12.2024, 19:24Źródło komentarza: Łukasz: - Nie wszyscy dali radę się wepchaćAutor komentarza: RtykbvccTreść komentarza: Całe te nowe władze to Patologia.Data dodania komentarza: 13.12.2024, 19:18Źródło komentarza: Emeryci spotkali się przed świętami [ZDJĘCIA]
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama