Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 13 grudnia 2024 21:52
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Rok 2013, czyli ... krajobraz po bitwie (3)

Podziel się
Oceń

I tak to się skończyło...

Listy, polemiki, opinie

W czerwcu 1990 roku, decyzją Rady Pracowniczej JZS, Jan Dalgiewicz został odwołany z funkcji dyrektora  naczelnego Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Centrala w Warszawie, biorąca "Jelcz" pod opiekę nazywała się "Zasada Group" uznała, że nie da się utrzymać wszystkich fabryk samochodów w Polsce, aby były samodzielne. Dwie zamierzano wprowadzić w "stan upadłości". Pierwszą miał być JZS Jelcz. Na przeszkodzie stał jednak dyrektor naczelny Jan Dalgiewicz, który miał w zanadrzu projekt współpracy z silnym inwestorem strategicznym - szwedzką firmą "VOLVO". Aby do tego nie dopuścić, zapadła decyzja (zaryzykuję twierdzenie - bez wiedzy centrali), aby odwołać z funkcji dyrektora naczelnego "Jelcza". Z różnych względów, np. z powodu zmniejszenia się sprzedaży, co było widać po zatłoczonych magazynach wyrobów gotowych, nadwyżek materiałowych, itp. Wkrótce  pojawiły się pierwsze problemy. Niektórzy członkowie Rady Pracowniczej mieli moralny dylemat, czy głosując za odwołaniem Dalgiewicza nie przyczynili się pośrednio do upadłości fabryki z ponad 50-letnia tradycją. Przyszłość dała im odpowiedz: przyczynili się, niestety... Czy nie wykorzystali swego stanowiska w Radzie do wyrządzenia wielkiej krzywdy człowiekowi, powszechnie szanowanemu przez załogę fabryki, a także przez wdzięcznych mieszkańców nowego miasta Jelcz-Laskowice? Miasta, wpisanego na mapę Polski 1 stycznia 1987. Bez fundamentalnej pomocy "Jelcza", a szczególnie jego dyrektora Jana Dalgiewicza, nie byłoby to możliwe. Kierował fabryką prawie 13 lat. Były to lata gorsze i lepsze. Tych drugich  znacznie więcej. Fabryka oddawała do skarbu państwa prawie 80 procent zysku ze sprzedaży samochodów, a mimo to nie brakowało środków na zakup niezbędnych materiałów, na terminowe spłacanie rat za inwestycje beretowskie, a także na konieczne inwestycje lokalne, a przede wszystkim na płace. Pierwsze poważne kłopoty zaczęły się kilka dni po odwołaniu  Dalgiewicza.

Do Jelcza przyjechała 6-osobowa delegacja z  "VOLVO", w skład której wchodzili wysokiej rangidygnitarze z kierownictwa fabryki , na czele z prezesem Rady Nadzorczej, w randze generała szwedzkich sił powietrznych. Zatrzymali się we Wrocławiu się, w nieistniejącym dziś hotelu "Panorama". W pełnym składzie przybyli do fabryki. W sekretariacie, na X piętrze wieżowca, panika, bo goście chcą rozmawiać wyłącznie z dyrektorem Dalgiewiczem. Nie przyjmują do wiadomości, że Dalgiewicza już nie ma w "Jelczu", bo został odwołany, decyzją Rady Pracowniczej, cztery dni wcześniej.

- Co znaczy odwołany?- dopytywali się goście. Nie mogli pojąć, że jakaś rada ma więcej do powiedzenia w fabryce, niż naczelny dyrektor. Zanosiło się na międzynarodowy skandal. Goście zapowiedzieli, że jak nie będzie dyrektora Dalgiewicza, to oni wracają do hotelu.

Stanęło na obietnicy, że Krzysztof Rozenberg, pełniący funkcję tymczasowego szefa fabryki, poprosi telefonicznie Jana Dalgiewicza o przyjazd do "Jelcza", bo wymaga tego nadzwyczajna sytuacja. Dalgiewicz wyraził zgodę, pod warunkiem przysłania po niego samochodu. Krzysztof Rozenberg szybko go spełnił. Jan Dalgiewicz pojawił się w fabryce niezwłocznie. Przywitał się serdecznie z gośćmi, tak jakby się znali od lat. Członkom  szwedzkiej delegacji wrócił dobry humor. Jan Dalgiewicz wrócił  na swoje miejsce, gdzie spędził prawie 13 lat, i zżył się z załogą fabryki, kierownictwem zakładów i wydziałów, z mistrzami - z ludźmi, którzy go nigdy nie zawiedli. Nie mógł odmówić prośbie Rozenberga. W rozmowie z członkami delegacji "VOLVO" potwierdził, że nie jest już dyrektorem i dalsze rozmowy powinny być prowadzone na szczeblu kierownictw obu przedsiębiorstw. Goście odnieśli się sceptycznie do propozycji nawiązania współpracy na linii Jelcz -"VOLVO", bo zabraknie gorącego zwolennika tej współpracy - Jana Dalgiewicza. Mimo to, obie strony wyraziły nadzieję, że nowe władze "Jelcza" pozytywnie ustosunkują się do tej współpracy, gdyż pozostawienie "Jelcza " bez pomocy strategicznego partnera" doprowadzi do upadku fabryki. Przy pożegnaniu członkowie szwedzkiej delegacji zaprosili Jana Dalgiewicza na pożegnalną kolację w hotelu "Panorama". Tam kontynuowano przyjacielską dyskusję  do bladego świtu. Dyskutowano nadal nad urealnieniem współpracy. Obie strony stwierdziły, że taka współpraca jest konieczna. Przyjęcie kończyło się - kelner przyniósł rachunek. Za szampańską wielogodzinną kolację dla siedmiu osób taki rachunek w ekskluzywnym hotelu nie jest niski i na ogół psuje humor biesiadnikom. Dywagacje na temat rachunku przerwał Jan Dalgiewicz :- Moi drodzy, jesteście we Wrocławiu, czyli jesteście moimi gośćmi, rachunek to mój problem. I sięgnął po portfel... Od tamtego spotkania minęły 23 lata, a Jan Dalgiewicz nadal miło je wspomina. Żałuje, ze nie spełniły się życzenia odnośnie współpracy "Jelcza" i VOLVO, ale po czerwcowej decyzji Rady Pracowniczej nie miał żadnego wpływu na dalszy rozwój sytuacji. Po wycofaniu się firm "Man" i Mercedes" z propozycji współpracy, nowy dyrektor fabryki Krzysztof Rozenberg  wysłał do Goeteborga swojego zastępcę, dyrektora Jana Dubielaka, aby ten rozeznał się w możliwości współpracy z tą firmą. Po powrocie oświadczył, ze ma dwie wiadomości - dobrą i złą. Dobra to taka, że VOLVO zgadza się na współpracę z "Jelczem" na warunkach uzgodnionych przed laty z Dalgiewiczem. Zła- kierownictwo VOLVO w strukturze organizacyjnej JZS nie widzi Krzysztofa Rozenberga jako dyrektora naczelnego. To stanowisko dyrektor Rozenberg uznał za osobistą zniewagę.W odwecie dał do zrozumienia pracownikom VOLVO, że muszą się wynieść z "Jelcza" i nie czekał na to zbyt długo.

Szwedzi przenieśli się do Wrocławia, gdzie zainwestowali w pomieszczenia, w których kiedyś wytwarzano antyrakowy preparat prof. Tołpy. Skorzystały na tym władze Wrocławia, które bez żadnych monitów i próśb, otrzymały nowoczesną fabrykę samochodów z setkami miejsc pracy. Skorzystali na tym także jelczanie, którzy pociągnęli za "VOLVO" do Wrocławia. Tam zajmują się spokojną pracą i nie muszą się obawiać upadłości firmy, czy innej groźby utraty pracy. Wielką stratę poniósł "Jelcz", który we współpracy z "VOLVO" mógł istnieć i pracować do dziś. Tym drugim zakładem, który lada dzień zostanie wprowadzony w stan upadłości (wniosek już jest w sądzie) będzie AUTOSAN - fabryka autobusów w Sanoku. Tu jednak nie robiono farsy z poważnej sprawy, nie odwoływano z funkcji niewinnego. Centrala przyznała się do własnych błędów. Zaliczono do nich m.in. restrukturyzację fabryki, nietrafne decyzje zarządu i Rady Pracowniczej. Do tego przyczyniła się błędna polityka rządu, dotycząca polskiego przemysłu motoryzacyjnego, zezwala na zakup wyeksploatowanych autobusów. Odbija się to nie tylko na sprzedaży nowych pojazdów, ale również stwarza zwiększa niebezpieczeństwo na polskich drogach. Usankcjonowanie tej sytuacji odbijało się również na sprzedaży samochodów produkowanych w "Jelczu", co miało wpływ na ostateczna decyzję sądu, który kilka lat wcześniej ogłosił upadłość Jelczańskich Zakładów Samochodowych.

 I tak to się skończyło...

Michał Szczupak.

opr. (WK)


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: GośćTreść komentarza: A czemu dziecka ubeka nie było ?Data dodania komentarza: 13.12.2024, 21:09Źródło komentarza: Minęły 43 lata od wprowadzenia stanu wojennego...Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Co się dzieje.. świat się kończy.. Wiadomo, każdy chce zarobić. Ale jak za dużo chciał - to nie można przetargu było zrobić?Data dodania komentarza: 13.12.2024, 20:23Źródło komentarza: Kto zarządza cmentarzami w Oławie? Już nie Jaśnikowski!Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Masakra. Polska kolej w pełnej krasie. I Polregio jak zawsze jest klasą sama dla siebie... Ach ci kolejarze - trudno się potem dziwić opinii o nich.Data dodania komentarza: 13.12.2024, 20:21Źródło komentarza: Łukasz: - Nie wszyscy dali radę się wepchaćAutor komentarza: Mieszkaniec OławyTreść komentarza: Ludzie, skoro nie jesteście zadowoleni z obecnego burmistrza, to jest jeden prosty sposób aby to zmienić - REFERENDUM za odwołaniem burmistrza i po sprawie. Ja jestem za.Data dodania komentarza: 13.12.2024, 20:00Źródło komentarza: Kto zarządza cmentarzami w Oławie? Już nie Jaśnikowski!Autor komentarza: BBTreść komentarza: Żeby jeszcze było miejsce się położyć, a tu ciężko się zmieścić żeby chociaż stać i się nie udusić xDData dodania komentarza: 13.12.2024, 19:24Źródło komentarza: Łukasz: - Nie wszyscy dali radę się wepchaćAutor komentarza: RtykbvccTreść komentarza: Całe te nowe władze to Patologia.Data dodania komentarza: 13.12.2024, 19:18Źródło komentarza: Emeryci spotkali się przed świętami [ZDJĘCIA]
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama