Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 r. Stale rozbudowuje ten system, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od początku.
- PUE ZUS wymaga dużych, gruntownych zmian. Klienci niekiedy skarżyli się na trudną obsługę i małą intuicyjność – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - Docelowo system będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Na początku sierpnia planowane jest wdrożenie pierwszych zmian – w sposobie logowania do systemu – dodaje.
Rzeczniczka wyjaśnia, że już w sierpniu użytkownik, który będzie chciał zalogować się na PUE ZUS, zobaczy nowy ekran logowania. Przy logowaniu loginem i hasłem pojawią się nowe elementy, dzięki którym portal będzie bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się, z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o zmianę hasła.
- Użytkownik, który poda login i hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Kod otrzyma SMS-em lub e-mailem. Sposób przekazania kodu zależy od tego, jaki kanał odzyskiwania dostępu użytkownik wybrał w ustawieniach portalu (zakładka [Dane profilu] sekcja [Dane kontaktowe, kanał odzyskiwania dostępu do Twojego konta PUE]) – dodaje Kowalska-Matis.
W kolejnym kroku użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS. Może to być konto indywidualne, (na którym dostępne są role ogólna, świadczeniobiorcy i ubezpieczonego) lub konto płatnika (przedsiębiorcy) albo konto, do którego użytkownik ma dostęp, jako pełnomocnik.
Jeśli klient wybierze konto indywidualne, przejdzie do widoku PUE i będzie mógł wybrać rolę ubezpieczonego, (jeśli ją ma) lub świadczeniobiorcy albo rolę ogólną.
- PUE ZUS to system, który łączy wiele funkcji i obsługuje złożone procesy. Nadanie im nowego wyglądu i zoptymalizowanie sposobu działania to ogromne przedsięwzięcie. ZUS będzie je realizować stopniowo. Po pierwsze, dlatego, że system musi być stale dostępny dla użytkowników i musi działać poprawnie, a przy tym ma być bezpieczny i wydajny – zapewnia Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka wyjaśnia, że system musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa i te zmiany mają zawsze najwyższy priorytet. Prace nad wyglądem i wygodnym używaniem PUE muszą być tak zaplanowane, aby klienci bez przeszkód mogli korzystać z usług ZUS. Po drugie, dlatego, że dla ZUS ważne są reakcje klientów na wprowadzane zmiany. Etapowe wdrażanie nowych rozwiązań pozwoli dokładnie przyjrzeć się tym reakcjom i opracować ewentualne dalsze usprawnienia.
Jeszcze w tym roku planowane są zmiany w rejestracji konta na eZUS i w procesach powiązanych z logowaniem, np. przy przypomnieniu loginu. Trwają też prace nad ulepszeniami profilu płatnika składek.
- My konsultowaliśmy wprowadzane zmiany z przedsiębiorcami, którzy zgodzili się uczestniczyć w badaniach nowych rozwiązań po to żeby końcowi użytkownicy dostali to, czego od naszego systemu oczekują, czyli bezpieczeństwa i łatwości obsługi – mówi Kowalska-Matis.
Przemiana PUE ZUS w eZUS dopiero się zaczyna. Celem tego projektu jest bardziej przyjazny, dostępniejszy i bezpieczniejszy system dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i płatników składek.
Nieco statystyk.
Klienci posiadający aktywne profile zaufane na PUE ZUS (2023)
Wrocław: 2023 r. - 220 tys. - 2013 r. – 1,5 tys.
Wałbrzych: 2023 r. - 128 tys. - 2013 r. - 730
Legnica: 2023 r. - 110 tys. - 2013 r – 1,6 tys.
Dolny Śląsk: 458 tys. – 2013 r. - 3830
Kraj: 2023 r. - 4,8 mln. - 2013 r. – 46 tys.
Napisz komentarz
Komentarze