Odpowiadając na jedno z pytań (to akurat z 22 listopada) dotyczących ewentualnego wyłączenia sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. 11 Listopada, Strzelna, pl. Zamkowy w Oławie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udzieliła następującej odpowiedzi i wyjaśnień. Ze względu na bezpieczeństwo nie przewidują wyłączenia sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu (a takie sugestie pojawiały się niedawno w oławskiej przestrzeni publicznej), choć nie wykluczają kolejnych modyfikacji programów sterujących sygnalizacją. Co ciekawe, GDDKiA rekomenduje, jak moglibyśmy jeździć, aby unikać długich korków - co akurat jest ryzykowne i kierowcy z Oławy zapewne będą tu mieli swoje zdanie.
Oto całość pisma, które trafiło też do DSDiK:
1. Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi i przepisami prawa m.in. przejście dla pieszych występujące na wlocie ul. 11 Listopada tego skrzyżowania, prowadzące przez 3 pasy ruchu, wymaga zastosowania sygnalizacji świetlnej.
Zastosowanie sygnalizacji na przejściu w obrębie skrzyżowania wymusza jego zastosowanie na całym skrzyżowaniu. Zgodnie z przepisami stosując sygnalizację na skrzyżowaniu, należy objąć nią wszystkie grupy uczestników ruchu i wszystkie strumienie ruchu poruszające się po jezdni lub torowisku oraz je przekraczające. Nie pozostawia się jakiegokolwiek wlotu, pasa lub strumienia ruchu w obszarze skrzyżowania bez sygnalizacji".
2. W związku z powyższym z uwagi m.in. na bezpieczeństwo ruchu drogowego w dniu 16.11.2024 r. została ponownie wprowadzona sygnalizacja świetna na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 (ul. Andersa, ul. 11 Listopada) z drogą wojewódzką 396 (ul. Strzelna) oraz drogą powiatową nr 1576D (pl. Zamkowy) w Oławie. Sygnalizacja świetlna poprawia zarówno bezpieczeństwo kierowców jak i pieszych.
3. W ramach zadania: Poprawa BRD na DK94 w m. Oława na skrzyżowaniu DK94 ul. Andersa z DW396 ul. Strzelna | DK94 ul. 11 Listopada z drogą powiatową nr 15760 ul. Plac Zamkowy" zrealizowano szereg prac poprawiających bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu. Została m.in. zmodernizowana sygnalizacja świetlna, wykonane zostały doświetlenia przejść dla pieszych oraz zostało wykonane fakturowe oznakowanie nawierzchni (FON) na chodnikach dla osób niewidomych I niedowidzących. Program sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu jest akomodacyjny i obecnie pracuje w cyklu 180 sekund (w godzinach szczytu popołudniowego tj. od godz. 14:00 do godz. 17:00) lub w cyklu 120 sekund (w pozostałych godzinach). Program został zaprogramowany tak, aby w przypadku braku zgłoszeń z wlotów podporządkowanych i braku zgłoszeń pieszych, sygnał zielony na ciągu głównym (ciąg drogi krajowej nr 94) był wyświetlany stale (w tym samym czasie na wlotach podporządkowanych jest wyświetlany sygnał czerwony).
Sygnalizacja została wyposażona w detekcję indukcyjną oraz kamery wideodetekcji, które służą do zgłaszania zapotrzebowania danego wlotu na sygnał zielony oraz do wydłużania długości sygnału zielonego z wartości minimalnej do wartości maksymalnej określonych w projekcie (przy dalszych zgłoszeniach pojazdów). Wartości długości sygnałów zielonych dla poszczególnych wlotów zostały uzależnione od pomierzonych natężeń ruchu.
W ramach sygnalizacji świetlnej został zaprojektowany nowy układ faz, który ma na celu zwiększenie przepustowości skrzyżowania. Zamiast sterowania wlotami (układ 4-fazowy) wprowadziliśmy układ 3 faz ruchu, gdzie:
faza I - sygnał zielony dla drogi krajowej nr 94 (ul. Andersa, ul. 11 Listopada),
faza II - sygnał zielony dla drogi powiatowej nr 1576D (pl. Zamkowy),
faza III - sygnał zielony dla drogi wojewódzkiej nr 396 (ul. Strzelna).
Piesi, którzy chcą przejść przez przejście dla pieszych, muszą nacisnąć przycisk, inaczej nie otrzymają sygnału zielonego i zostaną w danym cyklu pominięci. Wyjątek stanowią przejścia dla pieszych przez ul. Strzelną i pl. Zamkowy, które otrzymują sygnał zielony przy rozpoczęciu fazy I. Wtedy bez wpływu na ruch drogowy piesi mogą przekroczyć jezdnię. Nie wykluczamy kolejnych modyfikacji programów w przyszłości.
4. Dzięki sygnalizacji świetnej zapewniamy bezpieczeństwo pieszych. Dodatkowo zastosowane programy sygnalizacji minimalizują negatywny wpływ pieszych na przepustowość skrzyżowania. Obecnie piesi nie zakłócają przejazdu przez skrzyżowanie. Przy braku sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, każdy pojedynczy pieszy pojawiający się przy przejściu powodował konieczność zatrzymywania pojazdów w celu przepuszczenia pieszego przez przejście. Dodatkowo otrzymywaliśmy sygnały, że piesi nie mogą bezpiecznie przejść przez przejścia mimo pierwszeństwa na przejściu Według mieszkańców dochodziło do wymuszania pierwszeństwa przez pojazdy. W przypadku zatorów lub dużych natężeń ruchu, pojazdy obecne blisko przejścia zasłaniały pieszych kierującym pojazdami zbliżającymi się do przejścia.
5. Głównymi problemami skrzyżowania są:
relacje skrętne (skręt w lewo w ul. Strzelną i pl. Zamkowy), które wprowadzają brak płynności przy przejeździe przez skrzyżowanie,
duże przerwy pomiędzy pojazdami spowodowane zbyt późnym ruszaniem z miejsca kierowców (w szczególności na ul. Strzelnej), co powoduje, że sygnał zielony nie jest wydłużany do maksymalnej wartości.
6. Sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu pracuje w trybie akomodacyjnym przez 24h/dobę (również w nocy). Z uwagi na założony priorytet na drodze krajowej nr 94, w stanie ustalonym na ciągu głównym, wyświetlany jest sygnał zielony. Dodatkowo jest to ważne skrzyżowanie w Oławie. Jest ono mocno rozbudowane o przesuniętych wlotach podporządkowanych i o ograniczonej widoczności. Z uwagi na powyższe oraz ze względów bezpieczeństwa ustalono, że pojazdy na wlotach podporządkowanych będą musiały zwolnić na dojazdach do skrzyżowania tak, aby detekcja je wykryła, a następnie sterownik przywołał sygnał zielony dla tego wlotu, na którym pojawił się pojazd. W przypadku gdy nie ma zapotrzebowania na sygnał zielony na ciągu głównym skrzyżowania, to pojazd z wlotu podporządkowanego otrzymuje sygnał zielony niezwłocznie po przejściu międzyfazowym. Ponadto rozwiązanie to sprzyja bezpieczeństwu pieszych na skrzyżowaniu.
Podobne rozwiązania, gdzie w ciągu drogi krajowej sygnał zielony obowiązuje nieustannie do czasu wykrycia pieszego przed przejściem lub pojazdu na wlocie bocznym, są już zastosowane na skrzyżowaniach drogi krajowej nr 94 (ul. Kutrowskiego) z ul. Lwowską i Nowoosadniczą w Oławie oraz na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 346 w Godzikowicach.
Jednocześnie rekomendujemy, aby w godzinach szczytu komunikacyjnego nie stać w zatorze drogowym przed sygnalizacją świetlną na przedmiotowym skrzyżowaniu, tylko rozważyć możliwość skorzystania z drogi alternatywnej, którą może być ul. Lipowa w Oławie.
W naszej ocenie zamiast oczekiwać w zatorze na ul. Strzelnej, lepiej wjechać w ul. Lipową, gdzie na rondzie można szybko włączyć się do drogi krajowej nr 94, a następnie przejechać przez skrzyżowanie ul. Andersa i ul. 11 Listopada z ul. Strzelna oraz pl. Zamkowy. Trasa ta jest szybsza, gdyż sygnał zielony na ciągu drogi krajowej nr 94 jest dłuższy od sygnału zielonego zastosowanego dla ul. Strzelnej.
Dodatkowo nie rekomendujemy objeżdżania drogi krajowej nr 94 drogami lokalnymi. Zwykle warto poczekać 2 cykle na drodze krajowej niż kierować się na zatłoczone w tym czasie drogi lokalne.
Równocześnie informuję, że na chwilę obecną nie przewidujemy wyłączenia sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu.
Dziękujemy za przekazane uwagi. Zgłoszenia użytkowników dróg pozwalają nam niejednokrotnie na szybkie podjęcie działań zmierzających do likwidacji nieprawidłowości, usunięcia awarii, usprawnienia procedur.
Z poważaniem
Z up. Generalnego Dyrektora
DYREKTOR ODDZIAŁU
Dróg Krajowych | Autostrad
Waldemar Wojciechowski
Napisz komentarz
Komentarze