Powiat
Po kontroli szpitala
Jak już informowaliśmy, kontrolę działalności oławskiego SP ZOZ przeprowadzono w okresie od 22 października do 12 listopada 2009. Dokonali jej radni, wybrani na powiatowej sesji 30 września 2009: Bożena Bronowicka, Krystyna Górkiewicz i Zdzisław Brezdeń z PiS, Stanisław Grzesik z SLD oraz Lesław Danilewicz z KWW „Przyjazna Gmina”.
Kolejki w poradniach
Referując sprawozdanie z działań komisji Bożena Bronowicka poświęciła sporo czasu funkcjonowaniu działającej przy szpitalu przychodni specjalistycznej. Tam są udzielane porady ambulatoryjne na podstawie rejestracji. Komisja zapoznała się z danymi statystycznymi ilości porad udzielonych w poradniach specjalistycznych w okresie od stycznia do września 2009, dokonała oględzin pomieszczeń i wyposażenia oraz zapoznała się ze specyfiką pracy poradni. Zdaniem członków komisji, czas oczekiwania pacjentów do niektórych poradni jest zbyt długi i wynosi nawet kilka tygodni. Szczególnie dotyczy to poradni okulistycznej, neurologicznej, ortopedycznej i laryngologicznej. Dużą uciążliwością jest to, że dość często pacjenci informowani są o nieobecności lekarza dopiero w ostatniej chwili, już po przybyciu na badanie.
Komisja szczegółowo przeanalizowała działalność działu rehabilitacji, składającego się z kilku komórek leczniczych: kinezyterapii, fizykoterapii, hydroterapii, parafinoterapii i krioterapii.
Rehabilitacja w tych komórkach dotyczy pacjentów leczonych ambulatoryjnie oraz hospitalizowanych. W uzasadnionych przypadkach rehabilitacja odbywa się również przy łóżku chorego. Członkowie komisji zapoznali się z danymi, dotyczącymi udzielonych zabiegów rehabilitacyjnych w analizowanym okresie, obejrzeli pomieszczenia, w których odbywa się rehabilitacja pacjentów, oraz znajdujący się tam sprzęt rehabilitacyjny. Komisja uznała, że podobnie jak w przypadku usług w poradniach specjalistycznych, także okres oczekiwania na niektóre formy rehabilitacji jest zbyt długi, czasami trwa nawet kilka miesięcy.
Potrzebny tomograf
Badania diagnostyczne, służące ustaleniu prawidłowej diagnozy i leczenia z reguły wykonują działy diagnostyczne szpitala. Komisja ustaliła, że badania wykonywane są terminowo i zgodnie z zapotrzebowaniem danego oddziału. Szpital dysponuje nowoczesnym sprzętem i aparaturą medyczną, m.in. do badań radiologicznych i laryngologicznych. Diagnostyka poza szpitalem odbywa się w sytuacji, gdy wykonanie badań w szpitalu nie jest możliwe. To dotyczy przede wszystkim badań tomografem komputerowym, którego nie ma oławski szpital, a jest on jednym z najbardziej potrzebnych urządzeń diagnostycznych. Dyrekcja szpitala czyni stałe zabiegi o pozyskanie. Potrzebna tu będzie pomoc władz powiatu, zwłaszcza przy częściowym sfinansowaniu zakupu tomografu.
Szpital sam się badał
Kontrolując oławski szpital, członkowie komisji byli zaskoczeni, że placówka samodzielnie przeprowadziła w tym samym czasie badania swoich relacji z pacjentami. Wynikały one z trwającej procedury pozyskiwania dotacji unijnej na różne przedsięwzięcia inwestycyjne, planowane do realizacji przez dyrekcję SP ZOZ w Oławie. Komisja powołana przez Radę Powiatu stwierdziła, że w szpitalu rozprowadzano trzy rodzaje ankiet. Pierwsza dotyczyła zbadania poziomu satysfakcji pacjenta, druga - oceny przestrzegania praw dziecka w szpitalu w opinii rodziców lub opiekunów, a trzecia była przeznaczona dla pacjentek Bloku Porodowego, Oddziału Położniczego i Oddziału Noworodków. Dyrekcja szpitala udostępniła członkom komisji rezultaty badań ankietowych. Wynikało z nich, że pacjenci dobrze ocenili warunki lokalowe i czystość w szpitalu. Prawidłowo, zgodnie z obowiązującym regulaminem, pacjenci byli zapoznani ze swoimi prawami i obowiązkami. W trakcie leczenia uzyskiwali informacje, udzielane przez lekarza prowadzącego lub ordynatora, mieli też zapewnioną możliwość odwiedzin i kontakt telefoniczny z rodziną. Dla chętnych szpital zapewnia stałą opiekę duszpasterską.
Około 60% ankietowanych uważało, że stosunek lekarza, pielęgniarki czy położnej był do nich „serdeczny”. Pozostała część uważała ten stosunek za „obowiązkowy”. Tylko sporadycznie pacjenci poszczególnych oddziałów uznali go w ankietach za „nieuprzejmy”. Zdaniem 90% ankietowanych pacjentów usługi medyczne w oławskim szpitalu były udzielane kompetentnie. Dobrze oceniono również organizowanie porad, konsultacji i badań realizowanych w pracowniach oddziału i poza oddziałem. Ponad 90% ankietowanych poleciłoby swoim bliskim leczenie w oławskim szpitalu.
Kiepskie jadło
Ankieta na temat poziomu satysfakcji pacjenta zawierała również pytania, dotyczące oceny wyżywienia w szpitalu. Posiłki są przygotowywane w kuchni szpitalnej i dostarczane bezpośrednio na oddziały o stałych określonych porach. Szpital nie używa naczyń jednorazowych, tylko tradycyjne talerze. Według pacjentów posiłki podawano regularnie (3 lub w określonych przypadkach 5 razy dziennie), jednak porcje były zbyt małe, a ich jakość średnia.
Członkowie komisji rozprowadzili wśród pacjentów szpitala swoje ankiety, które dokładnie przeanalizowano i oceniono. - Wyniki ankiet zebranych przez SP ZOZ w okresie od stycznia do września 2009, do ankiet zebranych w czasie trwania prac komisji doraźnej są porównywalne - stwierdziła na sesji Rady Powiatu Bożena Bronowicka. - Ocena posiłków na oddziałach potwierdza spostrzeżenia naszej komisji, że dzienna stawka żywieniowa, wynosząca ok. 6 zł, jest zbyt niska, aby jakość posiłków zadowalała zdecydowaną większość pacjentów.
Oznakowanie i remonty
Poza oceną poszczególnych oddziałów szpitala, komisja dokonała ogólnych oględzin całej placówki na wszystkich kondygnacjach, a także otoczenia szpitala. Zwrócono uwagę na dobre i czytelne dla pacjenta oznakowanie poszczególnych oddziałów, korytarzy i ciągów komunikacyjnych, co ułatwia poruszanie się po dużym szpitalnym budynku. Do raportu dołączono zdjęcia, które to dokumentują.
Zdaniem komisji również nowe windy poprawiły jakość poruszania się w szpitalu osobom starszym i niepełnosprawnym, ułatwiły też transport chorych. Według oczekiwań pacjentów i odwiedzających, w szpitalu niezbędna jest natomiast ogólnodostępna szatnia.
Oceniając obiekt pod kątem stanu technicznego komisja stwierdziła, że potrzeby szpitala w zakresie remontów i modernizacji są bardzo duże. Obecnie w części budynku po dawnej przychodni przy ulicy Baczyńskiego trwa gruntowny remont. Po zakończeniu mają tam być przeniesione przychodnie specjalistyczne. Komisja stwierdziła także potrzebę remontu piwnic w tym obiekcie.
Obserwacja otoczenia szpitala wskazuje na wieloletnie zaniedbania w zakresie właściwego utrzymania zieleni, nieremontowanych od wielu lat (możliwe, że od wybudowania szpitala) ciągów komunikacyjnych, służących bezpiecznemu i sprawnemu dojściu do obiektów szpitalnych oraz ciągów spacerowych dla pacjentów i osób ich odwiedzających.
Parking, karetki i „małpi gaj”
Komisja zwróciła uwagę na konieczność zapewnienia swobodnego i bezpiecznego dojazdu karetek Pogotowia Ratunkowego od strony ulicy Baczyńskiego oraz rozwiązanie problemu parkowania pojazdów na tej drodze wewnętrznej i przed głównym wejściem do szpitala.
Zdaniem komisji dużym problemem jest powszechna dostępność terenów zielonych przy szpitalu, alejki nie spełniają swojej funkcji. Często służą okolicznym mieszkańcom jako teren do wyprowadzania psów, stanowią także miejsce spotkań młodzieży, w tym wagarowiczów oraz osób z problemem alkoholowym, w różnym wieku. - Teren ten, zwłaszcza wieczorami czy w nocy, stał się niebezpieczny! - podkreśliła Bożena Bronowicka. Sprzyja tej sytuacji zły stan ogrodzenia terenu szpitala i brak profesjonalnej ochrony. Zajmowanie tego terenu przez młodzież z pobliskich szkół na zajęcia sportowe utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia wykorzystanie go do celów rekreacyjnych przez pacjentów szpitala. - Zajęcia sportowe i towarzyszące im hałas, krzyki oraz utrudnienia komunikacyjne nie wpływają pozytywnie na pracę szpitala - stwierdziła w imieniu komisji radna Bronowicka.
- Układ komunikacyjny, łącznie z parkingiem od strony ulicy Baczyńskiego, pochodzi jeszcze z czasów budowy szpitala tj. z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, wymaga modernizacji i usprawnienia. Chodniki, przejścia obok budynku, a także wejścia do szpitala (z wyjątkiem podjazdu dla karetek) nie są przystosowane do korzystania przez osoby niepełnosprawne. Uporządkowania wymaga bezpośrednie otoczenie budynku głównego, szczególnie platformy wypoczynkowo-spacerowej od strony zachodniej oraz prowadzących na nią schodów. Należy zwrócić uwagę na wejście gospodarcze i konieczność jego termomodernizacji.
Krzysztof A. Trybulski
[email protected]
FOT. arch.Komisji Doraźnej
Napisz komentarz
Komentarze