Oława Kino
Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków (reżyseria: Alexey Fedorchenko) - Bohaterkami maryjskich opowieści są kobiety o imionach, rozpoczynających się na literę "O" - Okanay, Oshanyak Oshtylech i Onya. U Fedorchenki erotyka splata się z folklorem, rytuały i wierzenia przenikają postsowieckie blokowiska oraz wsie. Martwi wstają z grobów, święte drzewa karzą, a leśny duch domaga się seksu. Film odsłania też mroczną stronę maryjskich wierzeń - konsekwencje igrania z duchami, klątwami i magią. Reżyser wystawia wymierającym mniejszościom Federacji Rosyjskiej filmowy pomnik - nie ze spiżu, lecz ze zdziwienia, czułości i humoru. Film otrzymał Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty we Wrocławiu.
Nieznajomy nad jeziorem (reżyseria: Alain Guiraudie)
Najbardziej nowohoryzontowy i zaskakujący film tegorocznego festiwalu w Cannes. Z pozoru erotyczny thriller, w istocie wielopiętrowa metafora. Młody mężczyzna o chłopięcej urodzie spędza lato na codziennym "cruisingu" po gejowskiej plaży. Pewnego wieczora staje się świadkiem morderstwa. Miłość i pasja mogą być wzniosłe, ale przede wszystkim są seksualne. Film co chwila zmienia tonację, od komedii romantycznej przez horror po parodię. Nic i nikt nie jest tu tym, czym się zdaje. Panoramiczny obraz i dźwięki natury w zderzeniu z niezmiennym miejscem akcji oraz atmosferą zagrożenia wywołują zmysłową klaustrofobię.
Shirley - wizje rzeczywistości (reżyseria: Gustav Deutsch)
Edward Hopper fascynował pisarzy, reżyserów i muzyków, ćmy barowe i bardów nocnego życia. Był malarzem nowoczesności - portretował życie w wielkim mieście. Jego obrazy intrygują, bo są psychologicznymi zagadkami, zatrzymanymi kadrami z sytuacji, które za chwilę mają się rozegrać, albo właśnie się wydarzyły. Gustav Deutsch zaczyna swoje "wizje rzeczywistości" tam, gdzie kończy się narracja malarza. Wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych prac artysty, które "ożywają". Deutsch umieszcza w nich bohaterkę - zbiorową, amerykańską "everygirl" o imieniu Shirley. Aktorkę offowego teatru, która przeprowadza widzów przez doświadczenie amerykańskiej rzeczywistości w pierwszej połowie XX wieku. Austriacki reżyser zamyka doświadczenie Ameryki w monologach wewnętrznych Shirley.
(KT)
***
W 2014 roku ponawiamy naszą ofertę filmową, mającą na celu przypomnienie kilku obrazów, prezentowanych na ubiegłorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty. Wrocławski Festiwal zdecydowanie wykracza poza granice konwencjonalnego kina. Prezentowane na nim filmy są autorstwa niepokornych twórców, rozproszonych po różnych zakątkach świata. Jak widać, ich filmy mają jednak swoich entuzjastów, o czym świadczy rosnąca popularność festiwalu. W tym roku prezentujemy państwu trzy wybrane tytuły, zrealizowane przez europejskich reżyserów. Kluczem wyboru była m.in. próba uchwycenia aktualnego klimatu i trendów współczesnej europejskiej kinematografii. Wybrane zostały filmy, których walory artystyczne są ogromne, a mimo tego często bywają w kinie niezauważone bądź pominięte. Zapraszam amatorów dobrego kina w ostatni weekend marca, do Ośrodka Kultury, na mały przegląd kina europejskiego.
Anna Ślipko - dyrektor Ośrodka Kultury w Oławie
Napisz komentarz
Komentarze