Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 listopada 2024 02:53
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Batalia o 50 sekund

27 grudnia 2008 Rada Ministrów przyjęła "Program budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce". Pierwsza taka linia KDP ma połączyć Warszawę z Łodzią, a potem się rozwidli na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Część tej trasy będzie przebiegać przez gminę Czernica, w pobliżu nowo wybudowanego osiedla w Wojnowicach. Z tak zaplanowaną trasą KDP nie zgadzają się samorządowe władze gminy oraz mieszkańcy Wojnowic

Wojnowice Konflikt interesów

Przygotowanie budowy linii zwanej "Y" powierzono zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Opracowanie wstępnego studium spółka PKP PLK zleciła hiszpańskiemu konsorcjum Ingenieria IDOM Internacional SA, wyłonionemu w drodze przetargu.

-We wrześniu ubiegłego roku firma IDOM przystąpiła do opracowania studium wykonalności - wyjaśnia Katarzyna Moroz, radna gminy Czernica, zamieszkała w Wojnowicach. - Pierwszy etap prac, ostateczne wyznaczenie linii "Y", zakończy się 17 października br. Trasa, zaproponowana przez hiszpańskie konsorcjum budzi sprzeciw samorządowych władz gminy oraz mieszkańców naszej wsi. Wojnowice są typową sypialnią Wrocławia. Ludzie wybudowali się w tej wsi, bo szukali ciszy i spokoju, chcieli być bliżej natury. Przyjęcie propozycji projektanta oznacza, że pociągi będą pędzić niemal pod oknami tych domów, a dwa z nowo postawionych trzeba będzie wyburzyć. Nie sprzeciwiamy się budowie linii KDP. Proponujemy korektę - odsunięcie jej od osiedla o około750 metrów na południe. Naszym zdaniem jest to możliwe. Przemawiają za tym względy społeczne i ekonomiczne. Jedyną niekorzystną konsekwencją przyjęcia naszej propozycji będzie dłuższy o 50 sekund czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy. Tylko o 50 sekund!

Postanowiono działać

Zawiązano komitet, który opracował kontrpropozycję. Omawiano ją na kilku spotkaniach, m.in. trzykrotnie w dolnośląskim Urzędzie Marszałkowskim. 24 sierpnia br. odbyło się spotkanie wójta Stefana Dębskiego i radnej Moroz z przedstawicielami PKP PLK i firmy IDOM, którzy przedstawili uwarunkowania techniczne budowy KDP oraz zapoznali się z propozycją władz gminy Czernica. Wtedy w ustaleniach zapisano, że PKP PLK oraz IDOM nie wykluczają alternatywnych rozwiązań. Stanowisko tych firm miało być przesłane do 2 września, po wnikliwym przeanalizowaniu wariantu przedstawionego przez gminę. Tak się nie stało.

Stanowisko radnych

Rada Gminy Czernica zajęła się sprawą 30 sierpnia. Radni jednomyślnie stwierdzili: "Mając na względzie rozwój infrastruktury, polepszenie warunków i komfortu podróży oraz standardów i szybkości przejazdu, wyrażamy swoje zadowolenie i aprobatę dla planowanego projektu budowy KDP". Ale sformułowali też swoje zastrzeżenia do planowanego przebiegu trasy kolei przez gminę Czernica: "zbyt duża ingerencja w tereny zabudowane; bliska odległość od nowo powstałego osiedla domów jednorodzinnych; konieczność wyburzenia kilku nowo wybudowanych domów; za dużą wycinkę lasu; koszt zmiany studium oraz planów miejscowego zagospodarowania; olbrzymie koszty roszczeń odszkodowawczych za uzbrojone tereny pod zabudowę mieszkaniową".

Rada uznała, że z tych względów rozwiązanie zaproponowane przez PKP PLK oraz IDOM jest "nie do przyjęcia przez blisko sześciuset mieszkańców Wojnowic". Radni zaakceptowali wariant przedstawiony przez mieszkańców tej wsi: "Propozycja jest korzystna dla inwestora oraz gminy, bo skorygowana trasa będzie przebiegać przez niezabudowane tereny gminy, zapewni bezpieczną (nieuciążliwą) odległość od nowo powstałych osiedli mieszkaniowych, nie spowoduje konieczności wyburzenia kilku domów, zminimalizuje ingerencję w tereny leśne, nie będzie kolidować z terenami uzbrojonymi pod zabudowę mieszkaniową".

Zaskoczenie i niepewność

Nowe osiedle powstało w Wojnowicach przed przyjęciem "Programu budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce". Wówczas mieszkańcom osiedla nawet się nie śniło, że pod ich oknami będzie linia KDP.

- Obawiamy się, że nasze argumenty nie są poważnie traktowane - powątpiewa pani Katarzyna Moroz. - Być może PKP PLK oraz IDOM grają na przeczekanie i postąpią po swojemu, 17 października już blisko. Nie uprawiamy warcholstwa, rozumiemy potrzebę wykonania tej inwestycji. Proponujemy korektę trasy, profesjonalnie opracowaną przez niezależnego eksperta. Nie ma idealnych rozwiązań. Podstawowym, a chyba jedynym "mankamentem" naszego rozwiązania jest zwiększenie czasu przejazdu o 50 sekund. Nie przekonują nas argumenty PKP PLK, że korekta trasy spowoduje zwiększenie kosztu realizacji inwestycji. Korzyści, wynikające z uwzględnienia naszej propozycji, wyszczególniliśmy w uchwale Rady Gminy. W komitecie, który zajmuje się tą sprawą, są fachowcy - m.in. prawnik i finansista. Spotykamy się niemal codziennie, każdy z nas ma jakieś zadania i poważnie je traktuje. Nie kierujemy się własnym widzimisię i nikomu takiego stylu nie chcemy narzucać.

W piśmie skierowanym 7 września do Zbigniewa Ciemnego - dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości, wójt Stefan Dębski napisał, że nie otrzymał odpowiedzi na propozycje zmiany przebiegu korytarza KDP, przedstawione 24 sierpnia br. Ponownie wyłuszczył argumenty zawarte w stanowisku Rady Gminy. Podkreślił, że nieuwzględnienie korekty wymusza sporządzenie przez gminę nowego studium i nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a koszt tych opracowań wyniesie 150 tys. złotych. Dodał, że propozycja konsorcjum IDOM "bezpośrednio ingeruje w przeszło 123,5 ha terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, co przy uśrednionej wartości 1 metra kw. gruntu - 80 zł daje kwotę przeszło 98,8 mln zł".

- Do wydatków związanych z planowaną inwestycją nasza społeczność podchodzi z dużym realizmem, doskonale zdając sobie sprawę, iż wskazane kwoty to ledwie promil w całościowych wydatkach - zaznacza wójt. - Jednakże i tego nie można tracić w okresie kryzysu. Potencjalne zagrożenia finansowe, dotykające Urząd Gminy z tytułu nieuwzględnienia korekty trasy KDP, na wiele lat mogą wstrzymać dotychczasowy zrównoważony rozwój gminy. Prowadzimy batalię o 50 sekund, bo o tyle zwiększy się czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy.

Równocześnie władze gminy wysłały pisma do premiera Donalda Tuska, obawiając się, że bez pomocy premiera gmina przegra batalię o 50 sekund. W piśmie podkreślono, że PKP PLK - mimo złożonego zobowiązania - nabrało wody w usta. Oczywiście, w pismach również przedstawiono argumenty przemawiające za wprowadzeniem korekty trasy KDP na terenie gminy Czernica.

- Może premierowi uda się przekonać ministra Cezarego Grabarczyka, by przyjrzał się tej sprawie - ma nadzieję pani Katarzyna.


Krótko o KDP

Zgodnie z "Programem budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce, pierwsza część studium wykonalności będzie zakończona 17 października br. Po wybraniu optymalnego wariantu budowy linii "Y", do grudnia 2012 będą trwały przygotowania do budowy, m.in. opracowanie szczegółowych analiz oraz sporządzenie raportu o wpływie na środowisko. Budowa powinna się rozpocząć  w roku 2014, a oddanie linii do użytku planowane jest na rok 2020. Linia "Y", dopuszczająca jazdę z prędkością 350 km/godz., będzie miała 450 km i obejmie cztery województwa (33 proc. powierzchni Polski, zamieszkane przez około 14 mln osób).

Przewiduje się, że czas jazdy KDP z Warszawy do Poznania skróci się niemal dwukrotnie, a z Warszawy do Łodzi czy Wrocławia - prawie trzykrotnie. Kolej dużych prędkości także ożywia gospodarkę miast, w których ulokuje swoje stacje, a także podnosi wartość nieruchomości, przyciąga inwestorów, generuje miejsca pracy.

KDP jest o wiele mniej uciążliwa niż tradycyjna kolej. Zapewniają to nowoczesne rozwiązania techniczne pociągów oraz torów. Nie będzie "zawieszona w próżni". Przewiduje się jej połączenie z Katowicami i Krakowem poprzez zmodernizowaną Centralną Magistralę Kolejową, a następnie z kilkunastoma innymi liniami w całym kraju. W perspektywie nastąpi skomunikowanie Polski z resztą Europy.

W programie budowy KDP założono, że koszt wykonania jednego kilometra linii wyniesie 12 mln euro. Warto wiedzieć, że obecnie koszt modernizacji istniejących linii wynosi 6 mln euro. Budowę linii "Y" wyceniono na 20 mld zł. Nie będzie to superszybka linia tylko dla biznesmenów. Kalkulacja ceny biletów w KDP przewiduje uśrednioną cenę dla wszystkich relacji na trasie "Y" - od 60 do 87 złotych.

Instytut Kolejnictwa w Warszawie opracował perspektywy rozwoju KDP w latach 2020-2040, tj. zbudowanie szybkich kolei między Warszawą a Trójmiastem, Warszawą a Lublinem i Rzeszowem, Poznaniem a Szczecinem oraz połączenie linii krakowskiej i katowickiej z granicami państwa. Jeżeli ten plan zostanie zrealizowany, 80 proc. mieszkańców Polski będzie mieć do stacji KDP najwyżej godzinę drogi, a przez całą Polskę da się przejechać w 5-6 godzin.

*

Opracowano na podstawie broszury "Budowa kolei dużych prędkości w Polsce", wydanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Jerzy Smyk

[email protected]
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: MarkoTreść komentarza: Wiem, że nie udajesz. Jesteś Grekiem.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 16:15Źródło komentarza: "Samorząd przyjazny dla biznesu". Burmistrz chwali się nagrodąAutor komentarza: WalerianTreść komentarza: I będzie to kolejne miejsce sprzedaży ALKOHOLU - CAŁODOBOWE. Na domiar złego powiązane z motoryzacją. Jak głosowali radni, których oburzała sprzedaż alko w Muzeum Wena?Data dodania komentarza: 28.11.2024, 16:14Źródło komentarza: W Oławie będzie nowa stacja paliw. Gdzie? Jaka?Autor komentarza: MiecioTreść komentarza: Przeciętna na miss to zamałoData dodania komentarza: 28.11.2024, 16:12Źródło komentarza: Natalia z Bystrzycy w finale konkursu Polska Miss NastolatekAutor komentarza: QTreść komentarza: Pan Mareczek pracuje dla PKP, zainteresował się ile wylotów i ścieków jest odprowadzane do Odry chociażby w samym województwie dolnośląskim i co jest odprowadzane?Data dodania komentarza: 28.11.2024, 16:11Źródło komentarza: Marek Drabiński: - Cały czas mam nadzieję, żę sprawa zatruwania Odry zostanie rzetelnie wyjaśnionaAutor komentarza: zwijana PolskaTreść komentarza: To aż petycję trzeba? Jakby nikt nie wiedział. Jak tak dalej pójdzie to na wszystko w tym kraju trzeba będzie petycje.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 16:02Źródło komentarza: Jest petycja w sprawie świateł na skrzyżowaniu. Tu możesz podpisaćAutor komentarza: AlbertTreść komentarza: Mi się to nie podoba, ale nie miałem nic do gadania. Stacja powinna być w centrum i służyć wszystkim mieszkańcom. Przy rondzie będzie dla wybranych i tylko dla zmotoryzowanych. Ja chciałem np podejść po piwo albo po zapiekankę. W tym przypadku nie będę aż tak daleko szedł na koniec miasta.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 16:00Źródło komentarza: W Oławie będzie nowa stacja paliw. Gdzie? Jaka?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama