Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 listopada 2024 15:47
Reklama Hipol
Reklama
News will be here

Rowerzystów nic nie chroni

Piesi chodzą po ścieżkach rowerowych, rowerzyści jeżdżą po chodnikach. Coraz częściej są ofiarami wypadków, ale też sprawcami kolizji. Czy można temu zapobiec?


Oława Na drogach

Kierowców denerwują cykliści, którzy nie korzystają ze ścieżki rowerowej przy ulicy Ofiar Katynia w Oławie, tylko wjeżdżają pod koła samochodów. Rowerzystów denerwują piesi, którzy nie wiedzą, co to ścieżka rowerowa i krzyczą, że jadą chodnikiem. Pieszych natomiast szczególnie wkurzają jeżdżący wąskimi chodnikami. Zdaniem wielu, policja powinna bardziej uświadamiać ludzi i uczyć ich bezpiecznego poruszania się na drogach. To ważne, bo w Oławie jest bardzo wielu rowerzystów i są to najczęściej ludzie starsi .Oni też coraz częściej ulegają wypadkom.

Mają gorzej

Policja nazywa rowerzystów oraz pieszych i motorowerzystów "niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego". W tym roku w naszym powiecie zginęło ich już pięciu. Ostatni tragiczny wypadek wydarzył się 31 maja na trasie Kopalina - Piekary. Kierujący audi na prostym odcinku drogi uderzył w motorowerzystę, który zmarł na miejscu zdarzenia.

 Od 2 do 19 czerwca policjanci prowadzą działania, mające na celu poprawę tych niekorzystnych statystyk. Zatrzymują, pouczają, tłumaczą i egzekwują. - Rowerzyści i motorowerzyści, w przeciwieństwie do kierowców i pasażerów samochodów, pozbawieni są jakiejkolwiek ochrony i przy uderzeniu w innego uczestnika ruchu z prędkością powyżej 50 km na godzinę, praktycznie nie mają szans na przeżycie - mówi asp. Witold Walkowiak, kierownik Ogniwa Ruchu Drogowego KPP w Oławie. - Najcięższe są wypadki z udziałem pieszych poza obszarem zabudowanym. Co trzeci kończy się śmiercią takiej osoby.

Dużo nerwów

Więcej szczęścia miał oławianin Stanisław Szwarc, który ucierpiał w marcu tego roku, podczas zderzenia z samochodem. Rano jechał rowerem ulicą Kutrowskiego do szpitala. Przyznaje, że poruszał się  chodnikiem i twierdzi, że nadal będzie nim jeździł. Jest schorowany, a to bardzo ruchliwa ulica. Tir jedzie za tirem, a on boi się, że wpadnie tam pod samochód. - Jechałem chodnikiem, ale zostałem potrącony na drodze publicznej, bo zjechałem na nią z chodnika - opowiada Szwarc. - Kierowca wyjeżdżał z parkingu Lidla, był na drodze podporządkowanej, o czym informuje znak. Powinien zwolnić i zachować ostrożność. Wjechał wprost na mnie, nie zdążyłem uciec...

Policja najpierw uznała, że Stanisław Szwarc został pokrzywdzony w wypadku i zwróciła się do sądu z wnioskiem o ukaranie kierowcy. Potem jednak uznano, że to rowerzysta był sprawcą kolizji. Sąd postanowił, że jest winny popełnienia czynu karalnego, bo wjechał wprost pod koła samochodu, przejeżdżając przez jezdnię z chodnika na chodnik. Szwarc odwołał się od orzeczenia sądu. Nie podoba mu się także sposób prowadzenia sprawy przez oławską policję. Jego zdaniem, nie została dokładnie zbadana.

- Są dwie wzajemnie wykluczające się wersje zdarzenia - mówi podinsp. Jacek Gałuszka, komendant powiatowy policji. - Żaden z uczestników nie godzi się z naszymi ustaleniami. Sprawę skierowałem więc do sądu, wskazując obu jako winnych. Sąd rozstrzygnie i zadecyduje, który z nich zawinił i w jakim stopniu.   


 Może gdyby Stanisław Szwarc jechał ścieżką rowerową, wypadku udałoby się uniknąć. Ale w Oławie jest tylko kilka takich ścieżek, które nie tworzą spójnej całości, nie łączą się ze sobą, kończą się w najmniej oczekiwanym momencie lub są nieoznakowane. Niektóre są źle zaprojektowane, np. nie mają specjalnych przejazdów przez przejścia dla pieszych. - Wiele rzeczy jest zaprojektowanych chyba zza biurka - ocenia komendant Gałuszka. - Na przykład wyjazd z parkingu Lidla obok przejścia dla pieszych. To niebezpieczne rozwiązanie i często o tym mówiłem. Ścieżki rowerowe mają dokądś prowadzić. Nie dziwię się, że rowerzyści nie potrafią z nich korzystać.

Za przykład prawidłowej ścieżki aspirant Walkowiak podaje tę biegnącą od Szkoły Podstawowej nr 8, wzdłuż ulicy Iwaszkiewicza i łączącą się z Wiejską.

Policja niepotrzebna?

Zdaniem policji, błędy są już na etapie projektowania, ponieważ projekty budowlane są w wielu przypadkach niezgodne z planem organizacji ruchu. - Już na etapie sporządzania jakichkolwiek planów powinno się zwracać do policji o opinię - twierdzi komendant Jacek Gałuszka. - Nikt tego nie robi. O opinię pyta się nas, gdy już wszystko jest zrobione. Wcześniej pyta się archeologów, ekologów, wszystkich, ale nie pyta się służby, która odpowiada za bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Chciałbym wiedzieć, co się planuje, uczestniczyć, podpowiadać. Przykładem jest zjazd z mostu na Strzelnej. Tiry nie mieszczą się na pasie ruchu, niszczą chodnik, jest bardzo niebezpiecznie. Już na etapie projektu złożyliśmy kilkanaście pism, że tak będzie. Mówiliśmy o tym od kilku lat i mamy na to dokumenty. Nikt nie wziął naszych wątpliwości  pod uwagę, a wydano ciężkie pieniądze. Jeżeli zaistnieje tam wypadek śmiertelny, ktoś powinien za to odpowiedzieć. Tak jest też z innymi miejscami.

Kodeks rowerzysty

To, że rowerzyści jeżdżą czasem jak chcą, to żadna tajemnica. Niektórzy za nic mają obowiązujące przepisy. Trudno ukarać rowerzystę, który wybiera chodnik, bo boi się przejeżdżać mostem, gdy za nim jedzie kolumna tirów. Witold Walkowiak przypomina jednak o najważniejszych zasadach, dotyczących kierowców jednośladów. Rowerzysta nie jeździ chodnikiem, ale są wyjątki: gdy opiekuje się dzieckiem do 10 lat, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której samochody mogą jechać z prędkością większą niż 50 km na godzinę, ma co najmniej 2 metry i nie ma ścieżki rowerowej. Nowe przepisy pozwalają także na jazdę chodnikiem w czasie opadów śniegu, ulewy, silnego wiatru lub gołoledzi. Jednak na chodniku pieszy ma zawsze pierwszeństwo i to rowerzysta musi na niego uważać. Odwrotnie jest na wydzielonej dla cyklistów ścieżce. On nie musi schodzić z roweru, aby przejechać przez przejście dla pieszych (gdy przejazd jest oznakowany poziomo, np. tak jak na ulicy Strzelnej w Oławie). Gdy rowerzysta ma dostępną drogę dla rowerów, nie może poruszać się po jezdni. Nowelizacja przepisów zezwala na wyprzedzanie kolumny samochodów z prawej strony. Za jazdę chodnikiem rowerzyście grozi 100 zł mandatu. - Pieszych i rowerzystów karzemy mandatami w newralgicznych przypadkach, gdy nie reagują na nasze wezwania - mówi Witold Walkowiak. - Raczej upominamy i uświadamiamy. Trzeba nauczyć pieszych, co to jest ścieżka rowerowa, bo teraz powstaje ich coraz więcej.

100 zł - mandat w takiej wysokości grozi rowerzyście, który bezprawnie jedzie po chodniku

Moim zdaniem

- Nowe przepisy prawa o ruchu drogowym i ustawy o kierujących pojazdami dają nowe prawa rowerzystom, ale mało kto o tym wie. Kierowcom i rowerzystom przydałby się cały pakiet informacji o zmianach, i o tym, jak mają się zachowywać na drodze. Kto ma się tym zająć? Policja, urzędnicy odpowiedzialni za komunikację, ośrodki szkolenia kierowców? Może trzeba doprecyzować przepisy i nakazać noszenie odblasków przez rowerzystów, wożenie dzieci w kaskach i przestrzeganie obowiązujących zakazów? Na pewno trzeba uczyć i informować. Może wtedy wypadków z udziałem rowerzystów będzie mniej...

Tekst i fot.: Monika Gałuszka-Sucharska [email protected]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: kierowcaTreść komentarza: autostradowe ceny paliw w Oławie są tylko niewiele niższe niż na drogach szybkiego ruchu, kto może niech tankuje poza Oławą! W Siechnicach są już wyraźnie niższe a we Wrocławiu to bez porównania!Data dodania komentarza: 28.11.2024, 13:54Źródło komentarza: W Oławie będzie nowa stacja paliw. Gdzie? Jaka?Autor komentarza: SaraTreść komentarza: Z pieszymi to samo co z innymi. Ilość rozjechanych gołębii i kotów w tym miejscu z ostatnich lat mówi sama za siebie. Mi też w tym miejscu, jak były wyłączone światła, wielokrotnie przejechało auto przed samym nosem, gdy byłam w połowie pasów. Nikogo nie interesuje nasze bezpieczeństwo. Ważniejsze jest szybsze dotarcie do celu dla jaśnie państwa. Po trupach do celu.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 13:24Źródło komentarza: Jest petycja w sprawie świateł na skrzyżowaniu. Tu możesz podpisaćAutor komentarza: RedaktorTreść komentarza: dziękuję za edit artykułuData dodania komentarza: 28.11.2024, 13:11Źródło komentarza: W Oławie będzie nowa stacja paliw. Gdzie? Jaka?Autor komentarza: EhhhTreść komentarza: A to się obudziliście z tym newsem.Pozwolenie na budowę zostało wydane już dawno temu.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 12:57Źródło komentarza: W Oławie będzie nowa stacja paliw. Gdzie? Jaka?Autor komentarza: bacaTreść komentarza: Nie spodziewam się polepszenia cen paliwa w Oławie . BP to drogi dystrybutor paliw. Tak czy siak , Shellowi ubędzie klientów i dobrze bo po za tym że drogo to obsługa jest nie miła. Wręcz złośliwa kiedy odmawiasz zakupu płynu do spryskiwacza, zapachu i parówki .Data dodania komentarza: 28.11.2024, 12:55Źródło komentarza: W Oławie będzie nowa stacja paliw. Gdzie? Jaka?Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: "powstanie między sklepem Mrówka a siedzibą firmy Wena w Oławie" - nie do końca tak, bo jeżeli już ma być obrazowo to lokalizacja stacji ma być - pomiędzy rondem a sklepem PSB Mrówka.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 12:50Źródło komentarza: W Oławie będzie nowa stacja paliw. Gdzie? Jaka?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama