Oława
Unijnie w "Ósemce"
Od tego roku korzystają z takiej sali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8. Dzięki nagromadzeniu multimedialnego sprzętu zajęcia są wyjątkowe i niemal zawsze odbywają się w grupach. To jeden z profitów, który dzięki unijnym pieniądzom otrzymał Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1. Jednak początki nie były takie łatwe. - Udział w tym projekcie to efekt dwuletnich starań, aby jeszcze bardziej urozmaicić naszą ofertę zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - mówi dyrektor Barbara Jarocka. - Jego głównym założeniem jest wzmocnienie umiejętności uczniowskich, związanych z wykorzystywaniem wiedzy w praktyce, twórczym rozwiązywaniem problemów, przez wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Jak w "Milionerach"
Wiele działań koncentruje się wokół przyrody. Ten nowy przedmiot wszedł do szkół razem z reformą edukacyjną w 1999 roku i od razu wzbudził problem. Dlaczego? Łączy w sobie elementy wielu nauk ścisłych - geografii, biologii, fizyki oraz chemii, a podczas zajęć bardzo często przydaje się także matematyka. Materiał, przerabiany przez kilka godzin w tygodniu, czasami wydaje się uczniom zbyt trudny i abstrakcyjny. To już się zmienia dzięki specjalnej pracowni przyrodniczej. Interaktywna tablica, specjalny tablet dla nauczyciela, 6 zestawów komputerowych połączonych z nowoczesnym oprogramowaniem, wizualizer - to tylko część nowinek technologicznych. Projekt "Pracownia przyrodnicza w każdej gminie", w ramach której powstała multimedialna sala do zajęć w "Ósemce", to także możliwość prowadzenia doświadczeń, czy prowadzenia obserwacji pod mikroskopem i odczytywania ich na komputerze. W ocenie wiedzy uczniów ma pomóc specjalny zestaw "Testico" - do sprawdzania wiadomości i umiejętności. To urządzenie, które każdy z nas może zobaczyć na przykład w "Milionerach". Nauczyciel zadaje pytanie, uczniowie "wciskają" jeden z czterech klawiszy i w ciągu kilku sekund dowiadujemy się, czy klasa właściwie rozpoznaje np. zwierzęta, mieszkające na Saharze. Salę wyremontowano za pieniądze z budżetu miejskiego. Łączna wartość pracowni (wraz z pomocami), w której lekcje przyrody odbywają wszystkie klasy IV-VI, to prawie 200.000 złotych.
Według wicedyrektor Brygidy Baranowskiej, uczniowie nie mogą się doczekać zajęć. Trudno się dziwić. Można na nich usłyszeć i zobaczyć dżunglę, przeprowadzić doświadczenie z załamaniem światła, a także podejrzeć zwierzęta żyjące w morzu.
To nie koniec dobrych wiadomości. Opiekunka pracowni Edyta Jakubowska odbywa szkolenie, na nim poznaje tajniki obsługi sprzętu w pracowni interaktywnej. Z każdym dniem wykorzystanie nowinek technicznych rośnie, co zachwyca uczniów. Mówią wprost, że nauka tutaj to sama przyjemność. Wicedyrektor i nauczycielka przyrody Brygida Baranowska z uśmiechem przyznaje, że to pewnie do czasu pierwszej kartkówki z wykorzystaniem "Testico". Multimedia to jeden z plusów uczenia. Ich wykorzystanie powoduje także, że uczniowie coraz mniej pracują z podręcznikiem. Coraz częściej sami lub w grupie prowadzą obserwacje i doświadczenia. Dzięki takiemu uczeniu przez działanie zapamiętują zdecydowanie szybciej oraz więcej niż podczas klasycznej lekcji.
Pracownia na razie służy uczniom "Ósemki". Jednak jeszcze w tym roku kalendarzowym będą mogli korzystać z niej nauczyciele i uczniowie przyrody z innych oławskich szkól. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze - może wraz z nadejściem nowego roku szkolnego. Przed niezwykłymi zajęciami nauczyciele wezmą udział w specjalnych szkoleniach.
Stawiać na rozwój
- Pracownia to nie jedyny efekt realizacji projektów unijnych w naszej szkole - twierdzi wicedyrektor Brygida Baranowska. - Dzięki pieniądzom z Brukseli prowadzimy dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Są to warsztaty matematyczne i przyrodnicze, z wykorzystaniem komputerów, osobno dla klas I-III i IV-VI. Na specjalnym kole komputerowym bawią się i uczą dzieci z klas trzecich, z kolei starsi koledzy zgłębiają tajniki języka niemieckiego. Dla słabszych uczniów udało się nam zorganizować 2 grupy wyrównawcze. Dwunastkę objęliśmy wsparciem psychologiczno-pedagogicznym, tzw. tutoringiem. To metoda indywidualnej pracy, polegająca na odkrywaniu twórczych możliwości.
Uczniowie z "Ósemki" nie mogą doczekać się dodatkowych zajęć. Mówią, że są jeszcze ciekawsze niż lekcje. W ramach koła przyrodniczego wykonują doświadczenia, przeprowadzają obserwacje, poznają dokładniej gatunki zwierząt i roślin. Bezpłatne wyjazdy cieszą się zainteresowaniem uczestników projektu. Trzy grupy uczniów wyjadą w tym i przyszłym roku do centrum multimedialnego w Jaworze. Dzięki wykorzystaniu różnych technologii multimedialnych, będą budować chociażby urządzenia pracujące na energię słoneczną i sprawdzać, jak wykorzystujemy tajniki świata przyrody w naszym codziennym życiu. Podopieczni mają za sobą również wyjazd do Parku Krajobrazowego "Dolina Baryczy" i Wrocławia, gdzie odkrywali tajemnice magicznego świata fizyki, podczas zajęć pełnych eksperymentów na Politechnice Wrocławskiej. W kwietniu kolejna przygoda - tym razem dwudniowa w Karkonoszach.
W ciągu najbliższych dwóch lat Szkoła Podstawowa nr 8 zostanie wyposażona w specjalną platformę edukacyjną oraz sprzęt multimedialny. Dzięki temu młodzi Dolnoślązacy będą mogli się uczyć na specjalnych pozalekcyjnych spotkaniach w sieci z kolegami z regionu, rozwijając własne pasje i tworząc wspólne projekty. Skorzystali także nauczyciele, którzy mogą uczestniczyć w cyklu różnorodnych szkoleń. Wszystko po to, aby prowadzone przez nich lekcje były jeszcze ciekawsze i przynosiły lepsze wyniki na sprawdzianie szóstoklasisty.
12 - tylu uczniów objęto wsparciem psychologiczno-pedagogicznym, tzw. tutoringiem
10 - tylu uczniów uczestniczy w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych
88 - tylu uczniów z klas I-VI uczestniczy w kołach zainteresowań, dofinansowanych ze środków UE
200 - tyle tysięcy złotych kosztowała pracownia przyrodnicza w oławskiej SP nr 8
Szkoła Podstawowa nr 8 w Oławie uczestniczy w kilku projektach. Są to m.in. "Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji", "Dolnośląska e-szkoła" oraz "Pracownia przyrodnicza w każdej gminie". Współfinansuje je Unia Europejska w ramach Europejskiego Funduszu społecznego. Cele dział to m.in. wspieranie zdolności i zainteresowań, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwój umiejętności i wiedzy uczniów w zakresie przedmiotów ścisłych.
Adam Piwek
Napisz komentarz
Komentarze