Oława Monodram w OK.
Aktorka ukończyła Instytut Teatralny im. Kapenki-Karoho. Przez kilka lat występowała w odeskim Teatrze Muzyczno-Dramatycznym oraz w Teatrze im. Łesia Kurbasa we Lwowie. W 1977 wraz z Ireną Wolicką stworzyła niezależne centrum artystyczne „Teatr w koszyku”, które poszukuje nowej ekspresji dla klasyki ukraińskiej, pracując nad syntezą słowa, obrazu i dźwięku w teatrze. Być może bliskie ideom Grotowskiego i Gardzienic założenia tego teatru spowodowały, że doceniony został właśnie na Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora. Dokonania artystyczne Lidii Danylczuk, prezentowane na festiwalach teatru jednego aktora m.in. w Chicago, Moskwie, Erewaniu, Wrocławiu i Kijowie, spotkały się z dobrym przyjęciem krytyków i przyniosły jej liczne nagrody. Jest laureatką nagrody teatralnej im. Iwana Kotlarskiego oraz Grand Prix WROSTJA.
Scenariusz monodramu „Białe motyle, plecione łańcuchy” powstał na motywach prozy jednego z największych pisarzy ukraińskich początku XX wieku - Wasyla Stefanyka, którego łączyła nie tylko przyjaźń z twórcami Młodej Polski, przede wszystkim Wacławem Moraczewskim i Stanisławem Przybyszewskim, także zbliżały poglądy mistyczne. Treść spektaklu rozbita jest na pojedyncze obrazy, prezentowane w różnorodnych formach stylistycznych. Składają się one na opowieść o życiu człowieka przechodzącego zmienne koleje losu i wystawianego na kolejne próby. W decydującej chwili życia stara się on odczytać przesłanie pieśni matki, powrócić w świat utraconego dzieciństwa, do duchowych korzeni. Ale wrócić może jedynie do rodzinnych mogił, nad którymi wiosenny wiatr roznosi białe płatki kwitnącej wiśni. Spektakl działa na widza poprzez słowo, plastykę ruchu, rytm dramaturgiczny i rytualne pieśni regionu Karpat.
Początek widowiska o godz. 18.00, w sali widowiskowej OK. Wstęp bezpłatny. Patronat nad tym wydarzeniem objęli konsul honorowy Ukrainy Grzegorz Dzik oraz burmistrz Oławy Franciszek Październik.
(mag)
Napisz komentarz
Komentarze