Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 21:30
Reklama Hipol
Reklama
News will be here

Zadowoleni z supermarketów, narzekają na drogi

Oławianie uważają, że najsłabszą stroną ich miasta jest zły stan dróg i brak miejsc parkingowych, a mocną - bliskość Wrocławia, lotniska i autostrady. Najczęściej spędzają wolny czas z rodziną albo na działce, a wśród osób publicznych największym zaufaniem darzą burmistrza

Oława         Badanie opinii


Tak wynika z badań opinii mieszkańców na temat problemów środowiska lokalnego i wizerunku miasta. Zlecił je Urząd Miejski. - Wyniki mają być wykorzystane w pracach nad “Strategią promocji piasta Oławy” - mówi Ewa Szczepanik, sekretarz miasta. - Firma przygotowała ankietę z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Badania przeprowadzono na losowo wybranej grupie. Wzięło w nich udział ponad 500 mieszkańców Oławy, zróżnicowanych pod względem płci i wieku. 

Widziałem zmiany

Na wstępnie ankieterzy spytali, czy badani zauważyli jakieś zmiany w swoim mieście w ciągu kilku ostatnich lat. Odpowiadały osoby, które mieszkają w Oławie nie mniej niż 4 lata. 77% pytanych zauważyło zmiany, 8% nie zauważyło, a reszta nie była pewna. Dla większości były to zmiany raczej pozytywne. Negatywnie oceniło je 3% ankietowanych. Ankieterzy pytali o warunki życia w mieście, a badani oceniali m.in.: stan dróg, dostęp do internetu, poziom edukacji, wodociągi i kanalizację, warunki mieszkaniowe, liczbę żłobków i przedszkoli oraz imprezy i wydarzenia kulturalne. Bardzo źle oceniono stan dróg. Żaden z pytanych nie ocenił dróg dobrze. Raczej dobrze oceniono dostęp do internetu. 59% ankietowanych uznało poziom oławskiej edukacji za bardzo dobry i dobry, 35% za przeciętny, a 4% za zły. Raczej dobrze oceniono wodociągi i kanalizację. 48% respondentów pozytywnie ocenia warunki mieszkaniowe, 39% twierdzi, że są przeciętne, a 13%  - że złe i bardzo złe. Stan bezpieczeństwa w Oławie dobrze postrzega 45% badanych, 37% twierdzi, że jest przeciętny. 4% - że bardzo zły. Bardzo zadowolonych jest 6%. Przeciętną ocenę wystawiono instytucjom zajmującym się opieką zdrowotną i społeczną. Liczbę żłobków i przedszkoli uznano za niewystarczającą. 40% badanych przeciętnie ocenia imprezy i wydarzenia kulturalne, a 27% - bardzo źle.

Skąd oławianie wiedzą?

Głównym źródłem informacji na temat tego, co się dzieje w mieście, jest “Gazeta Powiatowa - Wiadomości Oławskie”. Na naszą gazetę wskazało 82%. Kolejne źródła wiedzy, to: własne obserwacje i spotkania, Oławska Telewizja Kablowa, portal internetowy naszej gazety (www.gazeta.olawa.pl), telewizja regionalna, strona internetowa Urzędu Miejskiego, biuletyn informacyjny UM “3S” oraz inne źródła internetowe. Oceniano również politykę informacyjną władz miejskich. 36% respondentów twierdzi, że władze raczej wystarczająco informują o swojej działalności, 29% uważa, że niewystarczająco.

Mocne i słabe strony

Za najmocniejszą stronę Oławy uznano jej położenie. Uważa tak 77% pytanych. Kolejne atuty miasta, wskazane przez badaczy w pytaniu zamkniętym, które wskazali respondenci: ciekawa historia i zabytki - 43%, cisza i spokój - 35%, podstrefy ekonomiczne i rozwój przemysłu - 34%, ogólna estetyka miasta - 18%, warunki mieszkaniowe - 18%, bezpieczeństwo - 17%, ciekawi ludzie - 10% i imprezy - 8%. Największa bolączka miasta to zły stan dróg i miejsc parkingowych. Odpowiedziało tak 84%. Ponad połowa uważa, że w Oławie nie ma wystarczającej ilości miejsc do spędzania wolnego czasu. Prawie tyle samo twierdzi, że słabą stroną miasta jest Rynek opanowany przez banki i instytucje finansowe. 36% za słabą stronę uważa wydarzenia i imprezy kulturalne, prawie tyle samo twierdzi, że w Oławie “nic się nie dzieje”. Kolejne wskazane minusy: bezrobocie, promocja miasta, ogólna estetyka i wspieranie lokalnych przedsiębiorców.

Zaufanie

Badano zaufanie oławian do instytucji, stowarzyszeń i firm. Największym zaufaniem darzą strażaków, potem długo, długo nikogo, a następnie - policję, szpital, Urząd Miejski, “Gazetę Powiatową - Wiadomości Oławskie”, Ośrodek Kultury, Straż Miejską, prokuraturę i sąd. Oławianie raczej nie darzą zbytnim zaufaniem osób publicznych. 38% odpowiedziało na otwarte pytanie, że nie darzy żadnej. Można było wymienić nie więcej niż 2 osoby. Największym zaufaniem cieszy się burmistrz Franciszek Październik. Wymieniano także radnych, sekretarza miasta, księży, redaktora naczelnego lokalnej gazety.

Bez kultury na działce

W pytaniu o wybieraną formę kultury, rozrywki i rekreacji autorzy ankiety dali do wyboru dziewięć możliwości spędzania wolnego czasu. Mieszkańcy Oławy najczęściej wybierają spotkania z rodziną i ze znajomymi poza domem i w domu. Następną ulubioną formą rozrywki jest odpoczynek na działce i w ogrodzie, później - imprezy masowe na powietrzu, czynne uprawianie sportu. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się imprezy biletowane w Oławie. 47% badanych nie zna miejskiego święta “Dni Koguta”, nigdy o nim nie słyszało i nie brało w nim udziału. Pozostali raczej dobrze oceniają atmosferę imprezy, a niżej - program.

Ocena władzy

Badani oceniali również działalność obecnych władz miasta. 50% ocenia je częściowo dobrze, częściowo źle. Złą i bardzo zła ocenę wystawiło 26% ankietowanych. Działalność w zakresie promocji miasta 41% oceniło częściowo dobrze, częściowo źle. 32% - źle i bardzo źle, a 20% dobrze i bardzo dobrze. Spośród zaproponowanych określeń wizji Oławy, wybrano hasło “Oława - dobre miejsce do życia”. Większość oławian jest dumna ze swojego miasta. 7% nie jest dumnych. 71% jest zadowolonych, że tu mieszka. Za największe sukcesy obecnych władz uznano: remonty budynków, liczbę supermarketów oraz wygląd miasta. Za porażki - budowę i remonty dróg, budowę krytego basenu oraz emigrację młodzieży za granicę. 61% badanych zadeklarowało, że weźmie udział w jesiennych wyborach samorządowych.

Podsumowanie - komentarz

Z badań wynika, że przeciętnego oławianina najbardziej denerwuje zły stan dróg i wygląd Rynku. W Urzędzie Miejskim tłumaczą, że badania robili, gdy zszedł śnieg, a drogi po zimie zawsze są bardziej zniszczone. Jak wygląda Rynek - każdy widzi - nie ma gdzie wypić kawy, zjeść ciastka, wkoło jeżdżą samochody. Badani z niecierpliwością czekają na kryty basen. Chyba dlatego, że słyszeli o nim przed każdymi wyborami. Gdy trzeba zapłacić za bilet na koncert, raczej wybierają grilla na działce. Oferta kulturalna nie zadowala i raczej rzadko z niej korzystają. Doceniają remonty, wykonywane w mieście i cieszą się, że rosną kolejne “Biedronki” oraz inne supermarkety. Większość jest dumna ze swojego miasta, a informacje o nim czerpią z naszej gazety albo z rozmów z innymi.  

Sukcesy obecnych władz Oławy:

59% remonty budynków
40% liczba supermarketów
30% wygląd, estetyka miasta
23% bezpieczeństwo mieszkańców
20% warunki mieszkaniowe
19% przyciąganie inwestorów
17% rozwój miasta
15% poziom bezrobocia
8% oferta kulturalna
6% inwestycje drogowe, remonty dróg

Porażki obecnych władz Oławy:

72% budowa i remonty dróg
68% budowa basenu krytego
43% emigracja młodych za granicę
33% oferta kulturalna
22% pomoc socjalna
20% wygląd i estetyka
19% promocja miasta
16% warunki mieszkaniowe, remonty budynków
13% wspieranie lokalnych przedsiębiorców
9% przyciąganie inwestorów

Osoby publiczne związane z Oławą, obdarzone największym zaufaniem:

38% inne (badani nie podawali nazwisk)
24% Franciszek Październik
8% ks. Waldemar Irek
5% Jacek Pilawa
5% Witold Niemirowski
4% Ewa Szczepanik
4% Ryszard Żuraw
3% Jerzy Kamiński
3% ks. Andrzej Szafulski
3% Marek Rostecki
3% Roman Kaczor

Tekst.: Monika Gałuszka-Sucharska
[email protected]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama