Oława Badanie opinii
Tak wynika z badań opinii mieszkańców na temat problemów środowiska lokalnego i wizerunku miasta. Zlecił je Urząd Miejski. - Wyniki mają być wykorzystane w pracach nad “Strategią promocji piasta Oławy” - mówi Ewa Szczepanik, sekretarz miasta. - Firma przygotowała ankietę z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Badania przeprowadzono na losowo wybranej grupie. Wzięło w nich udział ponad 500 mieszkańców Oławy, zróżnicowanych pod względem płci i wieku.
Widziałem zmiany
Na wstępnie ankieterzy spytali, czy badani zauważyli jakieś zmiany w swoim mieście w ciągu kilku ostatnich lat. Odpowiadały osoby, które mieszkają w Oławie nie mniej niż 4 lata. 77% pytanych zauważyło zmiany, 8% nie zauważyło, a reszta nie była pewna. Dla większości były to zmiany raczej pozytywne. Negatywnie oceniło je 3% ankietowanych. Ankieterzy pytali o warunki życia w mieście, a badani oceniali m.in.: stan dróg, dostęp do internetu, poziom edukacji, wodociągi i kanalizację, warunki mieszkaniowe, liczbę żłobków i przedszkoli oraz imprezy i wydarzenia kulturalne. Bardzo źle oceniono stan dróg. Żaden z pytanych nie ocenił dróg dobrze. Raczej dobrze oceniono dostęp do internetu. 59% ankietowanych uznało poziom oławskiej edukacji za bardzo dobry i dobry, 35% za przeciętny, a 4% za zły. Raczej dobrze oceniono wodociągi i kanalizację. 48% respondentów pozytywnie ocenia warunki mieszkaniowe, 39% twierdzi, że są przeciętne, a 13% - że złe i bardzo złe. Stan bezpieczeństwa w Oławie dobrze postrzega 45% badanych, 37% twierdzi, że jest przeciętny. 4% - że bardzo zły. Bardzo zadowolonych jest 6%. Przeciętną ocenę wystawiono instytucjom zajmującym się opieką zdrowotną i społeczną. Liczbę żłobków i przedszkoli uznano za niewystarczającą. 40% badanych przeciętnie ocenia imprezy i wydarzenia kulturalne, a 27% - bardzo źle.
Skąd oławianie wiedzą?
Głównym źródłem informacji na temat tego, co się dzieje w mieście, jest “Gazeta Powiatowa - Wiadomości Oławskie”. Na naszą gazetę wskazało 82%. Kolejne źródła wiedzy, to: własne obserwacje i spotkania, Oławska Telewizja Kablowa, portal internetowy naszej gazety (www.gazeta.olawa.pl), telewizja regionalna, strona internetowa Urzędu Miejskiego, biuletyn informacyjny UM “3S” oraz inne źródła internetowe. Oceniano również politykę informacyjną władz miejskich. 36% respondentów twierdzi, że władze raczej wystarczająco informują o swojej działalności, 29% uważa, że niewystarczająco.
Mocne i słabe strony
Za najmocniejszą stronę Oławy uznano jej położenie. Uważa tak 77% pytanych. Kolejne atuty miasta, wskazane przez badaczy w pytaniu zamkniętym, które wskazali respondenci: ciekawa historia i zabytki - 43%, cisza i spokój - 35%, podstrefy ekonomiczne i rozwój przemysłu - 34%, ogólna estetyka miasta - 18%, warunki mieszkaniowe - 18%, bezpieczeństwo - 17%, ciekawi ludzie - 10% i imprezy - 8%. Największa bolączka miasta to zły stan dróg i miejsc parkingowych. Odpowiedziało tak 84%. Ponad połowa uważa, że w Oławie nie ma wystarczającej ilości miejsc do spędzania wolnego czasu. Prawie tyle samo twierdzi, że słabą stroną miasta jest Rynek opanowany przez banki i instytucje finansowe. 36% za słabą stronę uważa wydarzenia i imprezy kulturalne, prawie tyle samo twierdzi, że w Oławie “nic się nie dzieje”. Kolejne wskazane minusy: bezrobocie, promocja miasta, ogólna estetyka i wspieranie lokalnych przedsiębiorców.
Zaufanie
Badano zaufanie oławian do instytucji, stowarzyszeń i firm. Największym zaufaniem darzą strażaków, potem długo, długo nikogo, a następnie - policję, szpital, Urząd Miejski, “Gazetę Powiatową - Wiadomości Oławskie”, Ośrodek Kultury, Straż Miejską, prokuraturę i sąd. Oławianie raczej nie darzą zbytnim zaufaniem osób publicznych. 38% odpowiedziało na otwarte pytanie, że nie darzy żadnej. Można było wymienić nie więcej niż 2 osoby. Największym zaufaniem cieszy się burmistrz Franciszek Październik. Wymieniano także radnych, sekretarza miasta, księży, redaktora naczelnego lokalnej gazety.
Bez kultury na działce
W pytaniu o wybieraną formę kultury, rozrywki i rekreacji autorzy ankiety dali do wyboru dziewięć możliwości spędzania wolnego czasu. Mieszkańcy Oławy najczęściej wybierają spotkania z rodziną i ze znajomymi poza domem i w domu. Następną ulubioną formą rozrywki jest odpoczynek na działce i w ogrodzie, później - imprezy masowe na powietrzu, czynne uprawianie sportu. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się imprezy biletowane w Oławie. 47% badanych nie zna miejskiego święta “Dni Koguta”, nigdy o nim nie słyszało i nie brało w nim udziału. Pozostali raczej dobrze oceniają atmosferę imprezy, a niżej - program.
Ocena władzy
Badani oceniali również działalność obecnych władz miasta. 50% ocenia je częściowo dobrze, częściowo źle. Złą i bardzo zła ocenę wystawiło 26% ankietowanych. Działalność w zakresie promocji miasta 41% oceniło częściowo dobrze, częściowo źle. 32% - źle i bardzo źle, a 20% dobrze i bardzo dobrze. Spośród zaproponowanych określeń wizji Oławy, wybrano hasło “Oława - dobre miejsce do życia”. Większość oławian jest dumna ze swojego miasta. 7% nie jest dumnych. 71% jest zadowolonych, że tu mieszka. Za największe sukcesy obecnych władz uznano: remonty budynków, liczbę supermarketów oraz wygląd miasta. Za porażki - budowę i remonty dróg, budowę krytego basenu oraz emigrację młodzieży za granicę. 61% badanych zadeklarowało, że weźmie udział w jesiennych wyborach samorządowych.
Podsumowanie - komentarz
Z badań wynika, że przeciętnego oławianina najbardziej denerwuje zły stan dróg i wygląd Rynku. W Urzędzie Miejskim tłumaczą, że badania robili, gdy zszedł śnieg, a drogi po zimie zawsze są bardziej zniszczone. Jak wygląda Rynek - każdy widzi - nie ma gdzie wypić kawy, zjeść ciastka, wkoło jeżdżą samochody. Badani z niecierpliwością czekają na kryty basen. Chyba dlatego, że słyszeli o nim przed każdymi wyborami. Gdy trzeba zapłacić za bilet na koncert, raczej wybierają grilla na działce. Oferta kulturalna nie zadowala i raczej rzadko z niej korzystają. Doceniają remonty, wykonywane w mieście i cieszą się, że rosną kolejne “Biedronki” oraz inne supermarkety. Większość jest dumna ze swojego miasta, a informacje o nim czerpią z naszej gazety albo z rozmów z innymi.
Sukcesy obecnych władz Oławy:
59% remonty budynków
40% liczba supermarketów
30% wygląd, estetyka miasta
23% bezpieczeństwo mieszkańców
20% warunki mieszkaniowe
19% przyciąganie inwestorów
17% rozwój miasta
15% poziom bezrobocia
8% oferta kulturalna
6% inwestycje drogowe, remonty dróg
Porażki obecnych władz Oławy:
72% budowa i remonty dróg
68% budowa basenu krytego
43% emigracja młodych za granicę
33% oferta kulturalna
22% pomoc socjalna
20% wygląd i estetyka
19% promocja miasta
16% warunki mieszkaniowe, remonty budynków
13% wspieranie lokalnych przedsiębiorców
9% przyciąganie inwestorów
Osoby publiczne związane z Oławą, obdarzone największym zaufaniem:
38% inne (badani nie podawali nazwisk)
24% Franciszek Październik
8% ks. Waldemar Irek
5% Jacek Pilawa
5% Witold Niemirowski
4% Ewa Szczepanik
4% Ryszard Żuraw
3% Jerzy Kamiński
3% ks. Andrzej Szafulski
3% Marek Rostecki
3% Roman Kaczor
Tekst.: Monika Gałuszka-Sucharska
[email protected]
Napisz komentarz
Komentarze