Oława
Wirtualne kartkówki, koła naukowe i multimedialne testy czekają pierwszoklasistów, którzy wybiorą Gimnazjum nr 2. Dużo pracy także przed nauczycielami, bo nowe metody nauczania wprowadzane będą w nauce matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii, języka angielskiego, informatyki i wiedzy o społeczeństwie.
To nowość
Projekt „e-Akademia Przyszłości” jest realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, współfinansowany przez Unię Europejską. Oławskie Gimnazjum nr 2 jest jedną z trzynastu szkół, które weszły do projektu w województwie dolnośląskim. W całym kraju jest 200 takich placówek.
- Wśród kryteriów branych pod uwagę były m.in.: kadra pedagogiczna, czyli odpowiednia liczba nauczycieli z przedmiotów programowych, wyposażenie szkoły oraz prowadzenie zajęć pozalekcyjnych - mówi Ireneusz Pętal, dyrektor Gimnazjum nr 2. - Szkoła otrzyma sporo sprzętu - laptopy, tablice interaktywne, multimedia, również pomoc dydaktyczną. To niezwykle ważne.
Światowo i lokalnie
Elżbieta Czerniak - lider projektu, wyjaśnia, że e-learning to połączenie tradycyjnych, objętych programem treści nauczania z technologią informatyczną. Komputer i sieć będą łączyły nauczyciela z uczniem i rodzicem. Szkoła otrzyma gotowe materiały, na przykład test z matematyki w multimedialnej formie. Wyniki są wysyłane do ucznia, rodziców i nauczyciela. Ciekawostką projektu są wirtualne koła naukowe, kierowane przez nauczycieli akademickich. To duża szansa dla wyróżniających się uczniów. Zwieńczeniem działalności w kołach są obozy naukowe w ośrodkach akademickich. „e-Akademia Przyszłości” daje także szanse uczniom słabszym. W szkole powstanie grupa wyrównawcza. Program promuje lokalność.
Uczniowie sami wybiorą, jaki projekt będą realizowali - czy zajmą się działaniami ekologicznymi w swoich regionach, samorządem lokalnym, czy edukacją.
Baza
Twórcy projektu nazywają umiejętności, uzyskane dzięki e-Akademii, „kompetencjami kluczowymi”. Są to: porozumiewanie się w językach ojczystym i obcym, kompetencje matematyczne, informatyczne, społeczne
i obywatelskie oraz podstawowe kompetencje naukowo-techniczne. Ważne są także umiejętność uczenia się oraz przedsiębiorczość.
- Projekt jest przygotowany, aby wykształcić te umiejętności - mówi Elżbieta Czerniak. - Nie bez znaczenia jest pomysł grup wyrównawczych. Wiemy to z własnego doświadczenia, bo w szkole pomagamy słabszym uczniom, organizujemy konsultacje
i zajęcia przygotowujące do egzaminów. Udzielamy też wsparcia psychologicznego. Na szkoleniach zapewniono nas, że wejście do programu to dopiero początek e-learningu i przygody z nauką.
Dla uczniów
Zdaniem Alicji Mireckiej, wicedyrektor gimnazjum, program komponuje się z potrzebami uczniów szkoły. Od lat zajmują oni wysokie miejsca w konkursach związanych
z przedmiotami ścisłymi - informatycznych, matematycznych, astronomicznych. Doskonale radzą sobie także z językami obcymi. Istniejące godziny dodatkowe pomagają w rozwijaniu umiejętności.
- Idea jest taka, aby nikogo nie pominąć - mówi Ireneusz Pętal. - Projekt ma w tym pomóc. To bardzo ciekawe.
Monika Gałuszka-Sucharska
[email protected]
Napisz komentarz
Komentarze