Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 00:40
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Rewolucja w dziedzinie komunikacji

'- Dialogburger to nowy produkt dostępny na rynku relacji międzyludzkich - kpi Ewa Olczyk z oławskiego Liceum Ogólnokształcącego. Niedrogi, praktyczny, powszechnie dostępny, a co najważniejsze - oszczędza trudów tradycyjnej rozmowy

Oława
Laury dla Ewy Olczyk

Kpinę oławskiej licealistki doceniło jury ogólnopolskiego konkursu na felieton, kwalifikując ją do ścisłego finału. Dla polonistki Blandyny Rosół-Niemirowskiej to już siódmy rok z kolei, kiedy jej uczniowie odbierają laury dla najlepszych felietonistów. 12 kwietnia, w cieniu narodowej tragedii, odbyła się w XII LO we Wrocławiu uroczystość ogłoszenia wyników i wręczenia wyróżnień. Uczestnicy tegorocznego konkursu mieli do wyboru cztery tematy zaczerpnięte z twórczości Wisławy Szymborskiej. Odpowiedź Ewy na pytanie: „Cóż wart jest świat bez rozmowy?” była lakoniczna i trafiała w sedno. „3 złote. Tyle, co hamburger w McDonaldzie”.
Finalistka konkursu z niezawodną intuicją śledzi w swoim felietonie komercjalizację relacji międzyludzkich. Uzbrojeni w telefony komórkowe, portale społecznościowe i komunikatory zadowalamy się pozorem. Nie mamy czasu, żeby spojrzeć sobie w oczy, porozmawiać spokojnie i pomilczeć. Słowo „miłość” ulega gwałtownej deprecjacji. W wirtualnej wersji oznacza natychmiastowy kontakt i natychmiastowe zerwanie. Jeden pozór ustępuje miejsca kolejnemu.
Czy w tym świecie jest iskierka nadziei? Ewa daje dobrodusznie optymistyczną odpowiedź. Rodzajowi ludzkiemu wreszcie znudzi się płycizna kontaktów, zbudzimy się z absurdalnego letargu i odnajdziemy głębię międzyludzkich relacji.
- Jak pani to robi? - zagadnął żartobliwie Blandynę Rosół-Niemirowską przewodniczący jury, prof. Stanisław Bereś. W siedmiu kolejnych edycjach konkursu oławska polonistka wprowadzała do finału swoich podopiecznych. Jednego z jej wychowanków, Dawida Janiusia, pismo „Cogito” wyróżniło za najlepszą prezentację maturalną w 2004. Dawid studiuje polonistykę, współpracuje z redakcjami kilku pism, chce zostać krytykiem literackim. Kiedy pytam Ewę o jej plany na przyszłość, dziewczyna uśmiecha się i ze spokojem odpowiada: - Nie wybiegam myślą tak daleko. Na razie przygotowuję się do wojewódzkiego etapu konkursu recytatorskiego, gdzie zaprezentuję monodram na podstawie „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza.

Będziemy trzymać kciuki.

DIALOGBURGER

Życie bez rozmowy, cóż by było warte? Tyle ile hamburger w McDonaldzie, lub niezliczone sumy pieniędzy, których nikt nigdy nie posiadał. Dlaczego taka różnorodność? Ponieważ sądzą, iż dialog międzyludzki, dzieli się na dwie kategorie: rozmowy ważne i te mniej ważne. Skupię się na tym drugim przypadku.
W dzisiejszych czasach ludzi męczy konwersacja z drugim człowiekiem. Dyskutowanie pochłania wiele czasu, a jego zawsze nam za mało. Wolimy dużo wiedzieć na temat innych, ale niechętnie chcemy dzielić się swoimi problemami i szczęściem. Często rozmowa składa się z pytań i odpowiedzi, które zupełnie nic nie wnoszą do życia ani jednego, ani drugiego rozmówcy. Przykładem jest beznadziejna, uklepana zbitka słów „Co u Ciebie słychać?”. Czy kiedykolwiek ktoś zadał takie pytanie dlatego, że naprawdę interesowało go co dzieje się w życiu jego interlokutora? Nie. To bezwarunkowe pytanie, a odpowiedź na nie często brzmi „Nic nowego. A co u Ciebie?”. Społeczeństwo głównie obgaduje i narzeka. Czy o tak beznadziejnym dialogu możemy powiedzieć, że jest wartościowy dla naszego życia?
Są też słowa, które na przestrzeni wieków zupełnie utraciły swój magiczny sens. Opisywanie głębokich odczuć w romantyczny sposób, tylko we dwoje, po wielu mile spędzonych razem chwilach… Gdy tak piszę, wydaje mi się to być typowo archaiczną sytuacją! O takim wyrażaniu uczuć, gdzie słowo „kocham” było niesamowicie ważne, chyba mogę już tylko przeczytać w literaturze. Nowe pokolenia bowiem bardzo je zbanalizowały. W dzisiejszych czasach, wyraz ten jest dla większości młodych ludzi nudą i rutyną. Piszą o swoich uczuciach wszędzie: na murach, w SMS-ach, na Gadu-Gadu, ale nie znają wagi „LOVE”.
Trzynastolatek twierdzi, że zakochał się w dziewczynie poznanej dwa dni wcześniej, a ona w nim. Tydzień później, pałają do siebie „nienawiścią”. Takie przykłady można mnożyć i mnożyć. Czy to nie dlatego, że prymitywne rozmowy nastolatków mieszają im w głowach? Dyskusje wśród młodzieży, to głównie znaki elektroniczne, a ich tematy? Lepiej nie wiedzieć… Kto by kilkanaście lat temu pomyślał, że dzieci w tak młodym wieku, będą tak uświadomione.
Młodzież boi się konfrontacji dialogowej twarzą w twarz. Wolą wszystko upraszczać i skracać. A przy okazji mówiąc skrótach słownych, to przez ten cały postęp techniczny młodsze pokolenia coraz mniej znają poprawnie język polski. Po co mówić aż o rozmowach, skoro dla wielu ułożenie poprawnego językowo zdania jest lada wyczynem!
Dokąd więc zmierza świat rozmów ważnych, które wpływają na kształtowanie światopoglądu rozmówcy, poszerzają jego wiedzę i świadomość? Nie wiem. Ale boję się, że kroczy on ku czarnej otchłani, gdzie ludzkość zostanie zupełnie wynaturzona. Współczesny homo sapiens, cofnie się do umiejętności australopiteka, gdyż będzie posługiwał się tylko prymitywnymi narzędziami postępu technicznego, które będą za niego wszystko robiły. Taka wizja ludzkości nie jest z pewnością optymistyczna… Cóż począć, jesteśmy tylko ludźmi.
Mam tylko nadzieję, że gdy już nasz dialogburger stanie się najtandetniejszą pożywką dla mas, ludzie znów zapragną czegoś  innego. I będzie to właśnie rozmowa, ale już nie ta z promocji, tylko z wyższej półki.

Ewa Olczyk

Tekst i fot.: Xawery Piśniak


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: Staszek PorażkaTreść komentarza: A jak tam odwierty . Przecie mieliśmy mieć ciepło za darmo z matki ziemi . Podobnie jak w Toruniu 😁Data dodania komentarza: 25.11.2024, 19:56Źródło komentarza: Jakie od stycznia będą opłaty za ogrzewanie z ciepłowni miejskiej?Autor komentarza: xawiTreść komentarza: widać jak dym**i są mieszkańcy . Cena opału spada o 40% a ogrzewania o niecałe 5% wstyd.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 17:40Źródło komentarza: Jakie od stycznia będą opłaty za ogrzewanie z ciepłowni miejskiej?Autor komentarza: OlawiankaTreść komentarza: Ceny spadną a smog nas zabije!!Data dodania komentarza: 25.11.2024, 17:22Źródło komentarza: Jakie od stycznia będą opłaty za ogrzewanie z ciepłowni miejskiej?Autor komentarza: Mieszkaniec OławyTreść komentarza: Można, można, tylko w ZWiK, prezes utrzymywany na stanowisku przez Frischmanna występuje wyłącznie o podwyżki taryfy, a później pracownicy latają na zagraniczne wycieczki.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 17:19Źródło komentarza: Jakie od stycznia będą opłaty za ogrzewanie z ciepłowni miejskiej?Autor komentarza: ApolitycznyTreść komentarza: co ty piszesz ruska podłoto? Typowy ruski troll, który próbuje wzbudzić nienawiść do Ukraińców i do Unii Europejskiej. Ukraińcy pracują na siebie. I tak brakuje rąk do pracy. trolle ruskie szukają posłuchu wśród gorzej usytuowanych Polaków, by za swoje niepowodzenia nienawidzili Ukraińców i Unii.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 17:11Źródło komentarza: OŁAWA Co na sesji Rady Miejskiej?Autor komentarza: LucekTreść komentarza: Ciekawe czy ceny spadną w ciepłowni spółdzielni Odra ?Data dodania komentarza: 25.11.2024, 17:02Źródło komentarza: Jakie od stycznia będą opłaty za ogrzewanie z ciepłowni miejskiej?
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama