Pamiętajmy, że przy skręcie na "zielonej strzałce" musimy się zatrzymać przed sygnalizatorem. Obowiązek ten został wprowadzony przede wszystkim z troski o pieszych - mają oni w tym czasie zielone światło. To kierowca musi upewnić się, czy może w bezpieczny sposób warunkowo skręcić, dlatego powinien się zatrzymać.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych czytamy:
96. 1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu.
W związku z tym zapisem kierujący powinien zatrzymać się przed linią zatrzymania, a w przypadku jej braku przed sygnalizatorem. Wielu kierowców korzystających z "zielonej strzałki" albo zapomina, albo lekceważy ten obowiązek. Kierujący pojazdem, musi przede wszystkim ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu. Najpierw musi ustąpić pierwszeństwa pieszym, którzy są na wyznaczonym przejściu dla pieszych i w tym momencie mają zielone światło, a następnie dojeżdżając do jezdni poprzecznej, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się po tej drodze, ponieważ one również mają zielone światło dla swojego kierunku ruchu.
Przypominamy, że w chwili gdy zostaje wyświetlona „zielona strzałka”, na sygnalizatorze równocześnie jest wyświetlany czerwony sygnał świetlny. Kierujący pojazdem ma obowiązek zatrzymania się. Zielona strzałka nie jest równoznaczna z zielonym światłem ❗
Przypominamy, że „zielona strzałka” oznacza jedynie WARUNKOWE pozwolenie na wjazd za sygnalizator.
Warto również wiedzieć, że "zielona strzałka" sygnalizatora S-2 może być również z lewej strony pasa ruchu, wówczas na tej samej zasadzie i warunkach, dozwolony jest skręt w lewo, dozwolone jest również zawracanie na skrzyżowaniu, o ile nie zabrania tego znak „zakaz zawracania”.
st.asp. Wioletta Polerowicz
Napisz komentarz
Komentarze