Rodzaje bram garażowych – wybierz sposób otwierania bramy
W pierwszej kolejności zastanów się nad tym, w jaki sposób chcesz otwierać swoją bramę garażową. Weź przy tym pod uwagę nie tylko swoje osobiste preferencje, ale przede wszystkim układ nieruchomości, ilość miejsca na podjeździe, założenia projektowe. Do wyboru masz:
- bramy uchylne – to najpopularniejszy rodzaj bram łatwych w montażu i obsłudze, zajmujących mało miejsca podczas zamykania i otwierania. Do wyboru są konstrukcje jedno- lub dwuskrzydłowe,
- bramy segmentowe – konstrukcje składające się z kilku segmentów, które podczas otwierania podnoszą się do góry i składają, a potem układają równolegle do sufitu garażu. Są one bardzo praktyczne, zajmują niewiele miejsca i zapewniają dobrą izolację termiczną i akustyczną,
- bramy rolowane – jak sama nazwa wskazuje są to bramy o konstrukcji nawijanej na wałek i chowane w kasecie znajdującej się w górnej części garażu. Są one zbudowane z lameli o małej szerokości, czasem dodatkowo wypełnionych pianką poliuretanową, co zapewnia wysoki stopień ochrony przed utratą ciepła.
Jeśli masz sporo miejsca w garażu i przed nim, możesz rozważyć każdy rodzaj bramy, w tym bramę uchylną. W mniejszych pomieszczeniach sprawdzą się bramy rolowane i segmentowe – których płaszcz po otwarciu chowa się pod sufitem.
Czy brama garażowa musi być ciepła?
Jeżeli Twój garaż przylega do domu i jest z nim połączony, a dodatkowo pełni jeszcze inne funkcje (np. warsztatu, magazynku, spiżarni, siłowni czy biura) powinien być ciepły. Kiedy już go ogrzewasz, wybieraj takie bramy garażowe, które zatrzymają ciepło w środku i zabezpieczą wnętrze przed wychładzaniem. Nawet, jeśli nie ogrzewasz garażu, brama o dobrych właściwościach termoizolacyjnych okaże się dobrym wyborem. Pomoże w utrzymaniu temperatury w środku na optymalnym poziomie (zazwyczaj kilkanaście stopni).
Dopasowanie do domu – pod względem rozmiaru i koloru
Przyjmuje się, że pod względem koloru brama garażowa powinna pasować do pozostałych elementów stolarki okiennej i drzwiowej. Dlatego też najpopularniejsze są modele utrzymane w kolorze szarości, głównie grafitu i antracytu, ale też czarne, brązowe – rzadziej białe.
Istotny jest też rozmiar bramy. Oczywiście jest on ściśle związany z budową garażu, wielkością otworu przewidzianego na wjazd. W małych garażach jednostanowiskowych zazwyczaj szerokość wynosi około 180 cm, podczas gdy w większych, dwustanowiskowych nierzadko dochodzi do 500 cm. Optymalną wartością jest 220 cm – wjazd o takiej szerokości zapewnia swobodę parkowania przodem lub tyłem, a do tego zostawia miejsca po bokach.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze