Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 06:56
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

Kolej na kolej... na lotnisko

75% torów jest, jest wskazana trasa, łącznie z wiaduktem nad jezdnią samochodową i tunelem pod lotniskiem. Potrzeba tylko… odmrożenia projektu, z którym nic się nie dzieje od 2015 roku. Wrocław apeluje do Ministerstwa Infrastruktury.
  • Źródło: Miasto Wrocław

1 października ruszył dworzec kolejowy na lotnisku w Rzeszowie. Z centrum miasta przejazd na lotnisko zajmuje 18 minut. Przejazd koleją z centrum Wrocławia: Dworca Głównego czy Dworca Świebodzkiego na Lotnisko przez Wrocław-Muchobór, Wrocław-Nowy Dwór i Wrocław-Żerniki zajmie około 20 minut. To konkrety, które Wrocław zaplanował jeszcze przed Euro2012: 

- Wrocław zrobił studium lokalizacyjne dla połączenia kolejowego linii E-30 z nowym terminalem portu lotniczego. Wrocławscy radni klubów PO, Obywatelski Dolny Śląsk, PSL i SLD zgłosili pomysł budowy połączenia kolejowego na lotnisko i zaproszono do składania propozycji na przygotowanie kompleksowego studium wykonalności "Techniczna i środowiskowa dokumentacja dla integracji modalnej Portu Lotniczego Wrocław. Niestety w 2015 roku zmieniła się władza centralna i odłożyła temat naszej wrocławskiej kolei na półkę – wskazuje wiceprezydent Jakub Mazur. 

Tymczasem usytuowanie Portu Lotniczego jest idealne dla kolei: położony pomiędzy linią wałbrzyską i legnicką, w linii prostej około 3 kilometrów od obu tych tras. 

- W 2022 roku Wrocławski Port Lotniczy obsłużył 2,9 mln pasażerów. To orientacyjny potencjał przewozowy dla kolei ok. 1,4 mln. osób rocznie - tak wynika z szacunków samych kolejarzy przedstawianych w  dokumencie "Analiza potencjału transferu koleją do portów lotniczych w Polsce". Każdy wzrost ruchu lotniczego generuje proporcjonalny wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na transport do pracy – mówił Karol Przywara wiceprezes Portu Lotniczego i kandydat do Sejmu z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który zadeklarował walkę o realizację projektu na Wiejskiej. 

Dziś lotnisko obsługuje komunikacja MPK liniami 106, 129 (także jako specjalny autobus lotniskowy w weekend) oraz 1 nocna linia autobusowa. Wrocławianie i turyści korzystają też z taksówek i własnych samochodów, co jest problemem dla lotniska. 

- W praktyce nawet powiększony parking lotniska nie zapewnia wystarczającej liczby miejsc parkingowych. Dochodzi na lotnisku do absurdalnych sytuacji, gdzie w czerwcu awaryjne parkingi powstawały na płycie lotniska. Kolej staje się niezbędna – opisuje Karol Przywara. 

Faktycznie PKP PLK mimo, że gotowe były wszystkie wdrożeniowe plany zamiast budować zaczęło „projektować i analizować”. W ramach tych działań w październiku 2019 PKP PLK rozpoczęło prace nad Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Dokument ma zawierać rekomendację w zakresie zasadności budowy połączenia kolejowego do Portu Lotniczego we Wrocławiu. 

- Te prace wciąż nie zostały zakończone. Kolej zapowiada publikację Wstępnego Studium Wykonalności dopiero w 2024. Nie tylko analiza trwa 5 lat, ale jest coraz gorzej! W tym roku modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego, przez działanie rządu PiS, spadła w Warszawie do programów rezerwowych. Nie tylko nic się kolejowo od 2015 roku nie dzieje, ale te działania oznaczają, że przez najbliższą dekadę dziać się nie będzie – mówił na lotnisku Mazur. 

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego jest działaniem kluczowym – bez niej nie będzie ani kolei na lotnisko ani np. rozbudowy wiaduktów we Wrocławiu co mogłoby się przyczynić do powstania szybkiej kolei miejskiej z prawdziwego zdarzenia. Niestety władze marszałkowskie w regionie czyli koalicja Bezpartyjnych Samorządowców z PiS mimo skutecznego rozwijania spółki Kolei Dolnośląskie nie utrzymała Wrocławskiego Węzła Kolejowego w Krajowym Programie Kolejowym na liście priorytetowej polskich inwestycji. To dokument, który precyzuje, jakie inwestycje będą wspierane przez rząd i unijne pieniądze. 

Tymczasem programy modernizacyjne Unii Europejskiej sprzyjają takim miejsko-lotniskowym połączeniom. UE przyjmuje, że warunkiem stworzenia konkurencyjnego systemu transportowego jest zapewnienie skomunikowania koleją wszystkich europejskich portów lotniczych do 2050 roku znajdujących się w tak zwanej „sieci bazowej”. To zbiór najważniejszych lotnisk Europy. 
  
- Konsekwentnie rozwijamy szeroko rozumianą komunikację miejską i aglomeracyjną. Uruchomienie połączenia kolejowego z lotniskiem z jednej strony odciąży miejskie linie autobusowe, z drugiej jest pierwszym krokiem do stworzenia kolei aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia - mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. Aby to się stało, niezbędne jest stworzenie niezbędnej infrastruktury torowej, o co zabiegamy od lat - uzupełnia. 

Wrocław jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Od 1 października działa połączenie w Rzeszowie. 

- Wrocławskie lotnisko posiada już część odpowiedniej infrastruktury (60-metrowy tunel dla pasażerów wyprowadzony z podziemi lotniska), umożliwiającej skomunikowanie Portu z centrum miasta dogodnym połączeniem kolejowym. Jest przygotowany wiadukt nad drogą od strony przystanku Wrocław-Żerniki - opisuje Przywara. 

Linie kolejowe na lotnisko w innych miastach wojewódzkich cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Możliwość rozłożenia ruchu podróżnych na różne środki transportu publicznego nie generuje tak dużych korków i zanieczyszczeń jak podróż samochodem. 

- Dlatego podpisujemy tu apel do Ministra Infrastruktury, aby uwzględnił w powstającym od 4 lat wstępnym Studium linię kolejową na lotnisko. Liczymy że nasz apel trafi już na biurko nowego ministra infrastruktury. A przypilnować ten projekt ma Karol Przywara, który poza wiceprezesem lotniska jest także kandydatem do sejmu z ramienia ruchu samorządowego „tak dla Polski w ramach Koalicji Obywatelskiej – wyjaśniał wiceprezydent Mazur.   
Szacunki wskazują, że dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem czołowego dworca to koszt około 250 mln zł.  



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama