Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 sierpnia 2025 19:34
Reklama BMM
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Kolej na kolej... na lotnisko

75% torów jest, jest wskazana trasa, łącznie z wiaduktem nad jezdnią samochodową i tunelem pod lotniskiem. Potrzeba tylko… odmrożenia projektu, z którym nic się nie dzieje od 2015 roku. Wrocław apeluje do Ministerstwa Infrastruktury.
  • Źródło: Miasto Wrocław
Podziel się
Oceń

1 października ruszył dworzec kolejowy na lotnisku w Rzeszowie. Z centrum miasta przejazd na lotnisko zajmuje 18 minut. Przejazd koleją z centrum Wrocławia: Dworca Głównego czy Dworca Świebodzkiego na Lotnisko przez Wrocław-Muchobór, Wrocław-Nowy Dwór i Wrocław-Żerniki zajmie około 20 minut. To konkrety, które Wrocław zaplanował jeszcze przed Euro2012: 

- Wrocław zrobił studium lokalizacyjne dla połączenia kolejowego linii E-30 z nowym terminalem portu lotniczego. Wrocławscy radni klubów PO, Obywatelski Dolny Śląsk, PSL i SLD zgłosili pomysł budowy połączenia kolejowego na lotnisko i zaproszono do składania propozycji na przygotowanie kompleksowego studium wykonalności "Techniczna i środowiskowa dokumentacja dla integracji modalnej Portu Lotniczego Wrocław. Niestety w 2015 roku zmieniła się władza centralna i odłożyła temat naszej wrocławskiej kolei na półkę – wskazuje wiceprezydent Jakub Mazur. 

Tymczasem usytuowanie Portu Lotniczego jest idealne dla kolei: położony pomiędzy linią wałbrzyską i legnicką, w linii prostej około 3 kilometrów od obu tych tras. 

- W 2022 roku Wrocławski Port Lotniczy obsłużył 2,9 mln pasażerów. To orientacyjny potencjał przewozowy dla kolei ok. 1,4 mln. osób rocznie - tak wynika z szacunków samych kolejarzy przedstawianych w  dokumencie "Analiza potencjału transferu koleją do portów lotniczych w Polsce". Każdy wzrost ruchu lotniczego generuje proporcjonalny wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na transport do pracy – mówił Karol Przywara wiceprezes Portu Lotniczego i kandydat do Sejmu z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który zadeklarował walkę o realizację projektu na Wiejskiej. 

Dziś lotnisko obsługuje komunikacja MPK liniami 106, 129 (także jako specjalny autobus lotniskowy w weekend) oraz 1 nocna linia autobusowa. Wrocławianie i turyści korzystają też z taksówek i własnych samochodów, co jest problemem dla lotniska. 

- W praktyce nawet powiększony parking lotniska nie zapewnia wystarczającej liczby miejsc parkingowych. Dochodzi na lotnisku do absurdalnych sytuacji, gdzie w czerwcu awaryjne parkingi powstawały na płycie lotniska. Kolej staje się niezbędna – opisuje Karol Przywara. 

Faktycznie PKP PLK mimo, że gotowe były wszystkie wdrożeniowe plany zamiast budować zaczęło „projektować i analizować”. W ramach tych działań w październiku 2019 PKP PLK rozpoczęło prace nad Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Dokument ma zawierać rekomendację w zakresie zasadności budowy połączenia kolejowego do Portu Lotniczego we Wrocławiu. 

- Te prace wciąż nie zostały zakończone. Kolej zapowiada publikację Wstępnego Studium Wykonalności dopiero w 2024. Nie tylko analiza trwa 5 lat, ale jest coraz gorzej! W tym roku modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego, przez działanie rządu PiS, spadła w Warszawie do programów rezerwowych. Nie tylko nic się kolejowo od 2015 roku nie dzieje, ale te działania oznaczają, że przez najbliższą dekadę dziać się nie będzie – mówił na lotnisku Mazur. 

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego jest działaniem kluczowym – bez niej nie będzie ani kolei na lotnisko ani np. rozbudowy wiaduktów we Wrocławiu co mogłoby się przyczynić do powstania szybkiej kolei miejskiej z prawdziwego zdarzenia. Niestety władze marszałkowskie w regionie czyli koalicja Bezpartyjnych Samorządowców z PiS mimo skutecznego rozwijania spółki Kolei Dolnośląskie nie utrzymała Wrocławskiego Węzła Kolejowego w Krajowym Programie Kolejowym na liście priorytetowej polskich inwestycji. To dokument, który precyzuje, jakie inwestycje będą wspierane przez rząd i unijne pieniądze. 

Tymczasem programy modernizacyjne Unii Europejskiej sprzyjają takim miejsko-lotniskowym połączeniom. UE przyjmuje, że warunkiem stworzenia konkurencyjnego systemu transportowego jest zapewnienie skomunikowania koleją wszystkich europejskich portów lotniczych do 2050 roku znajdujących się w tak zwanej „sieci bazowej”. To zbiór najważniejszych lotnisk Europy. 
  
- Konsekwentnie rozwijamy szeroko rozumianą komunikację miejską i aglomeracyjną. Uruchomienie połączenia kolejowego z lotniskiem z jednej strony odciąży miejskie linie autobusowe, z drugiej jest pierwszym krokiem do stworzenia kolei aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia - mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. Aby to się stało, niezbędne jest stworzenie niezbędnej infrastruktury torowej, o co zabiegamy od lat - uzupełnia. 

Wrocław jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Od 1 października działa połączenie w Rzeszowie. 

- Wrocławskie lotnisko posiada już część odpowiedniej infrastruktury (60-metrowy tunel dla pasażerów wyprowadzony z podziemi lotniska), umożliwiającej skomunikowanie Portu z centrum miasta dogodnym połączeniem kolejowym. Jest przygotowany wiadukt nad drogą od strony przystanku Wrocław-Żerniki - opisuje Przywara. 

Linie kolejowe na lotnisko w innych miastach wojewódzkich cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Możliwość rozłożenia ruchu podróżnych na różne środki transportu publicznego nie generuje tak dużych korków i zanieczyszczeń jak podróż samochodem. 

- Dlatego podpisujemy tu apel do Ministra Infrastruktury, aby uwzględnił w powstającym od 4 lat wstępnym Studium linię kolejową na lotnisko. Liczymy że nasz apel trafi już na biurko nowego ministra infrastruktury. A przypilnować ten projekt ma Karol Przywara, który poza wiceprezesem lotniska jest także kandydatem do sejmu z ramienia ruchu samorządowego „tak dla Polski w ramach Koalicji Obywatelskiej – wyjaśniał wiceprezydent Mazur.   
Szacunki wskazują, że dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem czołowego dworca to koszt około 250 mln zł.  

Reklama


Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: KrzysiekTreść komentarza: Podaj przykład...Data dodania komentarza: 1.08.2025, 18:15Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: KrzysiekTreść komentarza: Na pewno dla Alberta, który od zawsze oddaje dietę na cele społeczne.Data dodania komentarza: 1.08.2025, 18:12Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: OlaTreść komentarza: Zieliński i Bartek są zazdrośni i mściwi. W nich zero sympatii do mieszkańców Oławy. Generalnie nadają się do mieszania i nic nie robienia. Pobierają dietki i to dla nich najważniejsze 😀Data dodania komentarza: 1.08.2025, 15:36Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: symetrystaTreść komentarza: A może tak Szanowny Panie powinno miasto pomagać w tym jak to Pan określił w poprawianiu niedorzecznych projektów? Może powinniśmy się starać aby jak najwięcej projektów było przyjmowanych, wtedy rzeczywiście mieszkańcy czuliby, że partycypują w rozwoju miasta? Czy nie jest tak, że decyzje powinny być transparentne, przejrzyste - a nie pisanie, że coś jest niedorzeczne? I na koniec czy naprawdę nie odczuwa Pan braku zieleni w naszym mieście - jest Pan zadowolony z tego jak to wygląda w Oławie?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 15:09Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: ChybioneTreść komentarza: Kogo obrażają? Wskaż konkretny przykład. Akurat z tym sponsorowaniem sportu nie trafiłeś - ostatnio był artykuł, że nowa firma ARCHON została sponsorem Moto JelczaData dodania komentarza: 1.08.2025, 14:21Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarzeAutor komentarza: GosiaTreść komentarza: To ta pani co krótko przed wyborami dostała od Frischmanna stypendium za osiągnięcia sportowe i udział w zawodach chociaż nigdzie nie startowała?Data dodania komentarza: 1.08.2025, 14:03Źródło komentarza: To jej projekt do BO zaakceptowano. Jako jedyny. Reaguje na komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama