Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 listopada 2024 01:34
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Na razie musiał się wycofać. Wciąż jednak jako pierwszy chce tym jachtem okrążyć Ziemię

Żeglarz rozpakowuje swój jacht. Nie wypłynie w tym roku w rejs dookoła świata, ale nie rezygnuje z realizacji swoich marzeń. - Można być wariatem, ale nie można być samobójcą - powiedział nam w poniedziałek 23 października Marcin Klimczak, który przesunął termin wypłynięcia w samotny rejs dookoła świata. Nie chce ryzykować...
Na razie musiał się wycofać. Wciąż jednak jako pierwszy chce tym jachtem okrążyć Ziemię
Na razie Marcin Klimczak musiał się wycofać. Wciąż jednak jako pierwszy człowiek chce tym niewielkim jachtem okrążyć Ziemię

Autor: Wojtek Waligórski

Własne weki i pomoc życzliwych

 

Uzupełnić to może złe słowo, bo choć od dawna już przygotowywał sobie zapasy we własnym zakresie, wekując w słoikach co się dało (ktoś podarował mu jakiś czas temu połowę świniaka, sam gotował i wekował zupy), to jednak nadal dużo więcej pozostawało do kupienia i zapakowania niż do tej pory miał zgromadzone. Ale dzięki kilkunastu życzliwym osobom jego spiżarnia zaczęła się w tych tygodniach zapełniać. Zapasy jedzenia musiał uzupełnić o ogromny zapas wody - zabierze ją w butelkach półlitrowych, bo w morskich warunkach - część drogi będzie w tropikach - po otwarciu szybko może się psuć. Puste butelki będzie zakręcał i ponownie umieszczał pod pokładem, jako dodatkowe zbiorniki wypornościowe. 

Gdy 13 września wieczorem dał nam znać, że właśnie będzie przygotowywać jacht do wstawienia na platformę i wywozu nad morze, prace były w toku. Tego dnia był bardzo zdenerwowany, zupełnie nie jak on. Widać było, że operacja załadunku jachtu wraz z położonym na nim masztem, na ciężarówkę, wymagała skupienia i precyzji.

- Koledzy pytali mnie o koszt tego transportu, ale pomyślałem, że zrobimy to dla niego, bez kosztów - mówi Tomasz Kapusta, właściciel firmy przewozowej, specjalizującej się właśnie w transportach wielkogabarytowych, przewozach łodzi czy maszyn rolniczych lub budowlanych. - Tyle, że scedowaliśmy to na nasze stowarzyszenie, by było wspólnymi siłami, bardziej sympatycznie.

Praca nie była specjalnie skomplikowana, niemniej wymagała dużej ostrożności. Do hangaru nie można było wprowadzić dźwigu, więc jacht trzeba było przesunąć na naczepę ręcznie. Pracowało przy tym blisko 10 ludzi. - Trzeba było ostrożnie, wiedzieliśmy, że ta łódź to efekt kilku lat pracy - wspomina ten wieczór Tomasz Kapusta.

Wieczorem, gdy "Libra" już kołysała się na wodzie i gdy po oględzinach stwierdził, że wszystko jest w porządku, a jacht nie przecieka - Marcin Klimczak mógł odetchnąć.

Tego dnia dojechali do niego jeszcze Grzegorz Budzałek, potem Krzysztof Bury - by pomagać przy naciąganiu want i sztagów (metalowe liny podtrzymujące maszt z boków, z przodu i z tyłu), zakładaniu żagli, pokrowca na grot (główny żagiel), podłączaniu i testowaniu wiatraków i baterii słonecznych. Uśmiech ponownie zagościł na jego twarzy.

 

Zdążyć przed południową zimą

 

Chciał wypłynąć jak najprędzej, musiał tylko zgromadzić dostateczną ilość dobrze zakonserwowanego, nadającego się do przechowania w ekstremalnie wilgotnych warunkach prowiantu. Wywożąc jacht z Łowicza miał jeszcze nadzieję, że wypłynie przed końcem września. To okazało się niemożliwe. Potem przełożył start na połowę października. Czas go naglił: po pierwsze każda doba w marinie oznacza wydatek, po drugie trzeba było ruszać, by na morzach wokół Antarktydy zameldować się w miesiącach tamtejszego lata, czyli najlepiej byłoby mijać Australię już za trzy miesiące. A koło przylądka Horn przepływać na przełomie lutego i marca. Zmieścić się w tych datach to było ogromne wyzwanie.

Nie wyszło.

Swoisty komentarz do jego decyzji dopisało życie. 

"Portugalska marynarka wojenna uratowała rannego żeglarza z Polski. Mężczyzna wypadł za burtę swojego jachtu na Oceanie Atlantyckim, około 240 km od północno-zachodniego wybrzeża Portugalii. Polak został w środę (18 października - przyp. red.) przetransportowany do Lizbony." - poinformowało radio RMF FM.

Do wypadku doszło we wtorek 17 października rano. Arkadiusz Pawełek z Wrocławia, bo to o niego chodziło, wypadł za burtę jachtu "Elbląg", doznał obrażeń klatki piersiowej i pleców. Wrócił na pokład, ale miał problemy z oddychaniem. Wymagał pomocy. Otrzymał ją od portugalskiej marynarki wojennej, która dotarła do niego rano. Okręt NRP Sines, pomimo trudnych warunków atmosferycznych (na Oceanie Atlantyckim wiał silny wiatr, a wysokość fal sztormowych dochodziła do 6 metrów) dopłynął do żeglarza i przetransportował go do portu w Lizbonie, z którego mężczyzna został przewieziony do szpitala. "Elbląg" został na oceanie.

Marcin Klimczak usłyszał o wypadku żeglarza. Okazało się, że go zna. Arkadiusz Pawełek też chciał opłynąć kulę ziemską na własnoręcznie zbudowanej żaglówce, która miała długość niewiele ponad 5 m - bo żeglarz chciał ustanowić rekord. Było to jego drugie podejście do tego rejsu. Stracił jacht, ale miejmy nadzieję, że wróci do zdrowia. 

- Tak to działa, że jak się wezwie pomoc, to się traci jacht - powiedział nam Klimczak. Wtedy jeszcze do końca tygodnia czekał na okienko pogodowe, które pozwoliłoby mu na bezpieczne przepłynięcie Bałtyku i kontynuowanie rejsu. Miał już jednak obawy, że takiego okienka nie będzie i wówczas będzie zmuszony do rozpakowania jachtu i powrotu do domu. W takim przypadku kolejną próbę podejmie dopiero za rok - i z tą myślą się już oswajał. Był jednak przekonany, że choć jego jacht jest o 3 m dłuższy niż Arkadiusza Pawełka, to ryzykować zdrowia i życia nie warto.

I tak ostatecznie zrobił. Wyruszy latem za rok.

 

Pierwszy taki na świecie

 

Nie lubi o sobie mówić, nawet właściwie nie potrafi. Wszelkie szczegóły dotyczące pracy nad jachtem trzeba było zawsze od niego wyciągać zdanie po zdaniu, choć przecież nie wzbrania się przed kontaktami, jest otwarty. Ale należy do tych, którzy więcej robią niż mówią. Nie ukrywa, że morze budzi w nim respekt, w końcu wie, na co się porywa.

- Jeżeli zawinę gdzieś do portu, to będę jednym z kilkunastu milionów ludzi, którzy opłynęli kulę ziemską - mówił nam dwa lata temu. - Jeśli nie zawinę do żadnego portu, a płynąłbym na kupionej łódce, to byłbym jednym z kilkunastu na świecie, którym się to udało. Ale na własnoręcznie zrobionym jachcie nie dokonał tego dotąd nikt. Chcę być pierwszy.

Jeśli kiedykolwiek mówi się o kimś, że postawił wszystko na jedną kartę, że spalił za sobą mosty - to te określenia są adekwatne do opisu determinacji Klimczaka.

A jeśli podczas kolejnej próby znów coś się nie uda? Na najgorszy wypadek ma w kokpicie tratwę ratunkową. Na niej może przeżyć kilka dni, jeśli będzie miał szczęście. Jeśli wcześniej nie zamarznie, jeśli nie zgniotą jej fale, jeśli nie umrze na niej z głodu, jeśli nie staranuje go rozpędzony tankowiec, którego radary nie wskażą łupiny wielkości małej wanny. 

Nie, nie zgrywa chojraka, przyznaje, że czuje respekt wobec potęgi wód. Stąd decyzja o przesunięciu startu. Ocean nie lubi, gdy się go lekceważy, jest przeciwnikiem potężnym i bezwzględnym.

Wojtek Waligórski, Jerzy Kamiński




Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Andrzej Kowalczyk 06.11.2023 13:33
Z tymi kilkunastu milionami tych którzy opłynęli świat zawijając do portów to bardzo duża przesada. W całej historii żeglarstwa jest to raptem 16 Polaków a na liście np Slocum Society, organizacji która odnotowuje takie rejsy w przypadku samotnie żeglujących, jest ok 400 żeglarzy. Od kilku lat gromadzę dane o Polakach samotnie żeglujących po oceanach, niekoniecznie dookoła świata ale warunkiem jest pokonanie samotnie przynajmniej kawałka oceanu a nie jeziora czy np Bałtyku. I na tej liscie, począwszy od 1877 roku gdy kroniki opisały rejs pierwszego Polaka, jest 106 żeglarzy. A więc już sam fakt samotnego żeglowania po oceanie jest godny uwagi. No ale o milionach mówić nie możemy nawet w skali światowej. Artykuł ciekawy. Pozdrawiam. PS Listę polskich samotników wyślę każdemu kogo to interesuje. Mój adres [email protected]

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: Zenek S.Treść komentarza: ,, ... Co o tym myślicue?" Ja myślę , że jackpol w kulki leci A służby jeszcze bardziejData dodania komentarza: 27.11.2024, 19:50Źródło komentarza: Marek Drabiński: - Cały czas mam nadzieję, żę sprawa zatruwania Odry zostanie rzetelnie wyjaśnionaAutor komentarza: AITreść komentarza: a moze istnieje jakas sztuczna inteligencja co moglaby zarzadzac swiatlami w olawie i jakos rozladowac korki hmmData dodania komentarza: 27.11.2024, 19:43Źródło komentarza: Są światła. Armegedon na skrzyżowaniu trwa!Autor komentarza: MieczysławTreść komentarza: Coś na bieżąco nie jesteś. Internet masz, to w czym problem?Data dodania komentarza: 27.11.2024, 18:43Źródło komentarza: Są światła. Armegedon na skrzyżowaniu trwa!Autor komentarza: Julek z OławyTreść komentarza: ... wyjątkowym nieporozumieniem są światła na przejściu koło dworca PKS?!, autobus przejeżdża raz na godzinę!, a światła czerwone dla przechodzacych włączone non stop-godzinami!, ... chyba tylko po to by piesi płacili mandaty!!!!Data dodania komentarza: 27.11.2024, 18:42Źródło komentarza: Są światła. Armegedon na skrzyżowaniu trwa!Autor komentarza: ZiomTreść komentarza: Prawnie nie ma żadnego polderu i wielu taka sytuacja pasuje.Data dodania komentarza: 27.11.2024, 18:30Źródło komentarza: Marek Drabiński: - Cały czas mam nadzieję, żę sprawa zatruwania Odry zostanie rzetelnie wyjaśnionaAutor komentarza: ZrównoważonyTreść komentarza: Generalna dyrekcja odpowiada za obwodnice, sejmiki, Platforma ma rząd, sejmik więc panowie z Platformy do roboty zamiast zrzucać teraz na burmistrza. Który burmistrz w kraju wybudował obwodnicę, dajcie przykład konkretny.Data dodania komentarza: 27.11.2024, 18:26Źródło komentarza: Są światła. Armegedon na skrzyżowaniu trwa!
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama