Na czym polega zarządzanie wiedzą? I dlaczego jest tak istotne?
W dużym skrócie — zarządzanie wiedzą obejmuje wszystkie procesy „okołowiedzowe” w organizacji — od identyfikowania poziomu umiejętności pracowników, przez tworzenie formalnych struktur informacji oraz współdzielenie wiedzy pomiędzy członkami organizacji po jej praktyczne zastosowanie w celach biznesowych.
Tyle teoria — a dlaczego efektywne zarządzanie wiedzą stało się jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed każdą większą organizacją? W głównej mierze wynika to z charakteru współczesnego rynku — który nigdy przedtem nie był aż tak dynamiczny. W takich warunkach wiedza staje się absolutnie najcenniejszym zasobem, umożliwiającym błyskawiczną adaptację do zmian na rynku i zwiększanie efektywności procesów. Firmy, które to rozumieją — i w swojej strukturze organizacyjnej uwzględniają przepływy wiedzy — radzą sobie, po prostu, najlepiej. I mówimy to zarówno o najmniejszych start-upach, jak i o rynkowych gigantach (nie ma grama przypadku w tym, że pięć największych notowanych na amerykańskiej giełdzie firm to korporacje z branży IT… która od zawsze opiera się na wiedzy).
Zarządzanie wiedzą z pomocą platform edukacyjnych
Skoro już mowa o IT, to możemy poruszyć temat cyfrowych platform edukacyjnych — takich jak Udemy czy Coursera. W ostatnich kilku latach odmieniły one nie do poznania krajobraz świata edukacji — i to nie tylko z perspektywy pasjonatów-samouków, ale i największych korporacji. Tak, korzystają one z tych samych zasobów, co uczący się „po godzinach” Pythona początkujący programista. Platformy e-learningowe pozwalają maksymalnie uprościć i usprawnić procesy rozwoju pracowników:
- udostępniając różnorodne zasoby edukacyjne — od ustrukturyzowanych kursów po e-booki i webinary;
- pozwalając na samoorganizację uczenia się — pracownicy mogą dostosować styl i tempo uczenia się do własnych potrzeb;
- umożliwiając współpracę i interakcję pomiędzy pracownikami — dzięki narzędziom społecznościowym;
- redukując koszty szkoleń;
- umożliwiając szybką adaptację treści edukacyjnych do zmian w branży czy nowych przepisów.
ccFOUND - innowacyjna platforma learningowa
Obok największych platform edukacyjnych (o których już wspomnieliśmy), na rynku e-learningowym pojawia się coraz więcej mniejszych, ale bardzo innowacyjnych rozwiązań. Dobrym przykładem będzie ccFOUND — dostępna na https://ccfound.com/pl polska platforma, którą twórcy określają pierwszym na świecie “marketplace’em dla wiedzy”. Skąd takie określenie? Otóż próbuje ona połączyć w jednej przestrzeni niemal wszystkie nowoczesne formy dzielenia się wiedzą — od dyskusji toczących się na przypominającym portale społecznościowe feedzie, przez katalog e-booków i webinarów po dostęp do branżowych szkoleń oraz kursów.
Na chwilę obecną ccFOUND wciąż znajduje się w fazie rozwoju — ale już widać, że może być ciekawym rozwiązaniem dla firm, które chciałyby zintegrować „pod jednym dachem” cały system zarządzania i dzielenia się wiedzą!
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze