Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 3 grudnia 2024 18:35
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (1)

W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku na rodzimych drogach spotkać można było głównie autobusy san i jelcz oraz mikrobusy żuk i nysa. To nie przypadek, że wymieniłem właśnie te pojazdy. W wielu miejscach właśnie je wykorzystywano jako środek transportu osób podczas wszelkiego rodzaju wycieczek i wyjazdów, nie zapominając także o przewozach pracowniczych. Niestety, w pewnych sytuacjach nysa i żuk były za małe, z kolei san i jelcz były dużymi autobusami wielkopojemnymi. Brakowało pojazdu "średniego" przystosowanego do przewozu osób, wypełniającego tą właśnie lukę...
Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (1)
Prototyp autobusu MAT Oławka adaptowany na potrzeby Telewizji Wroclaw
Podziel się
Oceń

Pierwsza dekada lat sześćdziesiątych XX wieku w Jelczańskich Zakładach Samochodowych była nader pracowita i obfita w różnego rodzaju nowe konstrukcje pojazdów. Po opanowaniu produkcji seryjnej podstawowej odmiany autobusu międzymiastowego Jelcz-Karosa 043 (na podstawie licencji zakupionej w 1958 roku) z nadwoziem Karosa i podwoziem Skoda 706 RTO, nastąpiła prawdziwa ekspansja rozwoju pojazdów licencyjnych. W 1962 roku zakładowe biuro konstrukcyjne opracowało adaptację dokumentacji miejskiej odmiany podstawowego pojazdu o nazwie Jelcz 272 Mex, która trafiła do produkcji w 1963 roku. Rok po tym wydarzeniu światło dzienne ujrzała turystyczna odmiana autobusów licencyjnych o oznaczeniu Jelcz 014 Lux. W międzyczasie powstała w formie jeżdżącego prototypu odmiana autobusu konferencyjnego o nazwie Jelcz-Super, wyposażona m.in. w telewizor, radio, zaplecze kuchenne z lodówką, kuchenką gazową i zlewem z bieżącą wodą. Jakby tego było mało, w 1962 roku warszawskie Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe przekazało zakładom jelczańskim dokumentację techniczną wraz prototypem autobusu przegubowego AP-62. Konstrukcja ta po niezbędnych adaptacjach skierowana została do produkcji seryjnej, otrzymując oznaczenie AP-02. Tyle w kwestii autobusowej w owym czasie.

A ciężarowe?

Osobną drogę rozwoju stanowiła wówczas produkcja samochodów ciężarowych. Podstawową konstrukcją produkowaną wówczas był samochód ciężarowy Żubr A-80 o ładowności 8 ton. Nie była to jednak udana konstrukcja. Między innymi z tego względu podpisano z Czechosłowacją umowę o utworzeniu wspólnego biura konstrukcyjnego, które opracowałoby rodzinę samochodów ciężarowych o ładowności: 8, 10 i 12 ton. Od 1961 roku działało w tym celu takie wspólne biuro z główną siedzibą w zakładach LIAZ w Libercu.

Warto wspomnieć jeszcze o jednym ważnym aspekcie. Czechosłowacja proponowała w owym czasie sprzedaż naszemu krajowi licencji na produkcję przyczep autobusowych typu B-40. Propozycję tę jednak odrzucona, postanawiając że przyczepa osobowa zostanie opracowana własnymi siłami.

Wyjątkowy prototyp

W cieniu powyższych wydarzeń, bardzo ważnych dla całej fabryki i krajowej komunikacji samochodowej, powstawały w Jelczańskich Zakładach Samochodowych pojazdy, które przeszły do historii ze względu na swoją wyjątkowość. Jednym z takich pojazdów był niewątpliwie prototyp autobusiku turystycznego o nazwie Oławka.

Wiadomości Oławskie
1965 rok. Prototyp autobusu MAT Oławka na jednej z ulic w ówczesnych Laskowicach Oławskich.

Prace konstrukcyjne nad tym pojazdem rozpoczęto w 1963 roku i prowadzone były równocześnie z pracami nad konstrukcją przyczepy autobusowej Jelcz PO 1. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dopiero trzeci zaprezentowany władzom zwierzchnim w Warszawie prototyp przyczepy autobusowej zyskał akceptację i po wykonaniu czterech prototypów (pod koniec 1964 roku) podjęto decyzję o produkcji seryjnej w pierwszym półroczu 1965 roku. Wspominam o tym dlatego, ponieważ wielu "znawców" uważa, że prototyp Oławki powstał na bazie i w oparciu o konstrukcję nadwozia właśnie przyczepy PO 1. Nie jest to zgodne z prawdą. Pojazdy te powstawały w tym samym czasie, a ich konstrukcja nadwozia bazowała na elementach konstrukcyjnych nadwozia autobusów licencyjnych Jelcz-Karosa. Podwozia pojazdów powstały natomiast przy wykorzystaniu podzespołów podwoziowych samochodu ciężarowego Star 25.

Oba pojazdy zaprojektował znany z konstrukcji autobusu turystycznego ODRA - Henryk Kolendo. Nadwozie autobusu Oławka konstrukcyjnie zunifikowane było z autobusem licencyjnym Jelcz-Karosa. Wykorzystano w nadwoziu poszczególne elementy karoseryjne autobusów zarówno odmiany międzymiastowej jak i turystycznej. Konstrukcję nadwozia zintegrowano z ramą nośną. Do budowy prototypu wykorzystano podzespoły pochodzące z samochodu ciężarowego Star 25 wraz z kompletną ramą podwoziową. W trakcie budowy pojazdu okazało się, że gotowy pojazd miał zbyt dużą masę własną wynoszącą 5250 kg.

Za ciężki

Główne zmiany konstrukcyjne objęły ramę podwoziową, pochodzącą z samochodu ciężarowego. Pierwotnie zastosowane podłużnice z blachy o grubości 7 mm zastąpiono podłużnicami o grubości 5 milimetrów, natomiast poprzeczki wykonane wcześniej z ceowników zastąpiono profilami zamkniętymi. Dzięki tym zabiegom "odchudzono" masę pojazdu o 223 kg. Zmiany konstrukcyjne wprowadzono również w szkielecie nadwozia i oblachowaniu zewnętrznym oraz w konstrukcji podłogi. Zmieniono również konstrukcję foteli pasażerskich, co pozwoliło na zgubienie kolejnych kilogramów. Szkielet nadwozia został integralnie połączony z nową ramą podwoziową przy pomocy spawania. Ostateczna masa autobusu po zabiegach "odchudzających" wynosiła 4480 kg.

cdn.

Wojciech Połomski

(zdjęcia w materiale pochodzą ze zbiorów autora)


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama