Dokumentacja projektowa pierwszego etapu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego została poddana ocenie na posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w dniu 18.12.2023r. Wprowadzane są też korekty w rozwiązaniach technicznych oraz aktualizowane i weryfikowane opracowania ekonomiczne i środowiskowe, natomiast dokumentacja hydrogeologiczna oczekuje na Zatwierdzenia w Dolnośląskim Urzędzie Marszałkowskim.
Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kwartał 2025 r.
To suche stwierdzenia na oficjalnych stronach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które praktycznie od początku tego roku się nie zmieniają.
Przypomnijmy, że Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. W ramach programu obwodnicowego w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację Programu rząd przeznaczy 28 mld zł. Koszt obwodnicy Oławy oszacowano wtedy wstępnie na 308 mln zł (brutto).
Opis projektu (GDDKiA)
Przedmiotem zadania inwestycyjnego jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania pod nazwą: „Budowa obwodnicy Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94”.
Informacje ogólne
- Budowa obwodnicy Oławy wpłynie na poprawę warunków ruchu, bezpieczeństwa użytkowników dróg i mieszkańców miasta.
- Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
- Dzięki wybudowanej obwodnicy powstanie nowy odcinek drogi klasy GP o długości ok. 11 km, którego celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta oraz upłynnienie ruchu do Oławskiej Podstrefy Ekonomicznej.
- Inwestycja planowana jest do realizacji w formule „Projektuj i Buduj” w latach 2026-2029 (termin budowy).
Zadanie inwestycyjne „Budowa obwodnicy Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94” zlokalizowane będzie:
- Województwo: dolnośląskie
- Podregiony: wrocławskie
- Powiaty: oławski
- Początek inwestycji: przed miastem Oława
- Koniec inwestycji: przed miejscowością Godzikowice
Zakres inwestycji to m.in.:
- Roboty przygotowawcze, tj. m. in. wycinka istniejącej zieleni
- Roboty drogowe w zakresie: budowy po nowym śladzie obwodnicy Oławy długości około 11 km, klasy technicznej GP.
- Budowa obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów itp.)
- Przebudowa oraz umocnienie cieków i rowów
- Przebudowa uzbrojenia kolidującego z planowaną drogą
- Budowa kanałów technologicznych
- Stała organizacja ruchu
- Organizacja ruchu na czas wykonania robót
- Budowa urządzeń ochrony środowiska w tym m. in. ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, ogrodzeń ochronno-naprowadzających
- Przywrócenie dróg publicznych użytkowanych przez wykonawcę w trakcie budowy w standardzie do stanu sprzed rozpoczęcia budowy
- Pełna rekultywacja terenów zajętych pod plac budowy
- Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej
- Uzyskanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie
- Wykonanie wszelkich innych robót jakie okażą się niezbędne dla zaprojektowania i zrealizowania inwestycji
Parametry techniczne projektowanej obwodnicy Oławy:
- klasa techniczna: GP
- szerokość pasa ruchu: 3,5m
- szerokość poboczy gruntowych: 1,5m (w tym 0,5 utwardzone)
- nawierzchnia: bitumiczna
- kategoria ruchu: KR5
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
Docelowe parametry techniczne zostaną dobrane przez Wykonawcę na podstawie wyników m.in. analiz i prognoz ruchu.
*
W grze jest 5 wariantów (zobacz na mapie). Oto opisy każdego z nich:
Obwodnica Oławy w ciągu DK94
W ramach opracowania STEŚ analizowanych jest pięć wariantów przebiegu obwodnicy:
- Wariant I
Wariant I o długości ok. 15 km przebiega po północnym wschodzie Oławy, głównie przez tereny rolne oraz lasy. Ze względu na bliskie sąsiedztwo rzeki Odry część odcinka przebiega przez teren zalewowy. W ramach tego wariantu projektowanych jest pięć skrzyżowań, trzy mosty drogowe, jeden wiadukt drogowy nad koleją, dwa przejścia dolne dla średnich zwierząt, dwa przejścia dla małych zwierząt zintegrowane z ciekiem. Wariant ten na długości ok. 7,5 km koliduje z chronionym obszarem Natura 2000.
• Wariant II
Wariant II o długości ok. 13,1 km przebiega w pobliżu centrum miasta przez południowo-wschodnią część Oławy. Początkowy odcinek przebiega przez teren zabudowy, natomiast druga część odcinka przez tereny rolne. Wariant ten, ze względu na położenie wśród gęstej zabudowy wymagał zaprojektowania ośmiu skrzyżowań, trzech mostów drogowych i jednego wiaduktu drogowego nad koleją.
• Wariant III
Wariant III o długości ok. 16,1 km przebiega przez południowo-wschodnią część miasta, głównie tereny rolne. W ramach tego wariantu projektowanych jest siedem skrzyżowań, dwa mosty drogowe i jeden wiadukt drogowy nad koleją.
• Wariant IV
Wariant IV o długości ok. 15,3 km przebiega przez południowo – wschodnią część miasta, poza terenem zabudowy. Początkowy odcinek przebiega przez teren skoncentrowanej działalności gospodarczej. W ramach tego wariantu projektowanych jest siedem skrzyżowań, dwa mosty drogowe i jeden wiadukt drogowy nad koleją.
• Wariant V
Wariantu V o długości ok.14,5 km przebiega po południowo-wschodniej części miasta głownie przez tereny rolne. Wariant ten zakłada budowę siedmiu skrzyżowań, dwóch mostów drogowych i jednego wiaduktu drogowego nad koleją.
*
W każdym z wariantów droga będzie posiadała klasę techniczną drogi głównej przyspieszonej (GP) o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy i poboczem o szerokości 1,5 m po każdej stronie.
Napisz komentarz
Komentarze