Przypomnijmy. 2 czerwcu 2023 roku włodarze Oławy, Jelcza-Laskowic oraz gmin Domaniów, Oława i zastępca burmistrza Jelcza-Laskowic oraz dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu podpisali porozumienie w sprawie wspólnej realizacji projektu trzech ścieżek rowerowych - Blue Velo, Złota i długo oczekiwana Via Regia, czyli z Oławy do Jelcza-Laskowic. Wszystkie trasy mają powstać w ramach "Dolnośląskiej Cyklostrady". Po podpisaniu porozumienia burmistrz Oławy z nieukrywana satysfakcją mówił o dużym sukcesie. Po pierwsze dlatego, że porozumienie udało się podpisać, po drugie - że "za chwilę" DSDiK, czyli służba dróg i kolei o zasięgu wojewódzkim, ogłosi przetargi na wykonawców projektów, po trzecie - miasto zapłaci tylko 50% za wykonanie tego projektu i to dopiero w przyszłym roku. Jeszcze w tym samym miesiącu, tj. 29 czerwca 2023, na sesji RM radni jednogłośnie podjęli uchwałę o udzieleniu pomocy finansowej województwu dolnośląskiemu na realizacje projektów wspomnianych ścieżek. Zgodnie z uchwałą zadanie miało być wykonane do końca 2024 roku. Określono też kwoty, jakie przypadną Oławie za każdą ze ścieżek, z zastrzeżeniem, że kwoty te mogą się zmienić po ogłoszeniu i rozstrzygnięciu przetargów, w których mają być wybrani wykonawcy projektów.
W dniu podpisywania porozumienia 2 czerwca w UM w Oławie dyrektor DSDiK i jego zastępczyni tłumaczyli, że samorządy powiatu oławskiego są jednymi z pierwszych, które podpisują stosowne porozumienie i jest to powód do zadowolenia, bo pozwala to na szybkie uruchomienie procedury. Dodała, że etap projektowania ścieżek powinien potrwać około roku. Wykonanie to kolejne 2 lata. Przed budową trzeba będzie jednak uzyskać stosowne pozwolenia na budowę. Po ich uzyskaniu samorządy będą mogły aplikować o pieniądze unijne na budowę.
*
W listopadzie minionego roku okazało się, że projektowanie trasy, które miało się rozpocząć "za chwilę", wciąż się nie rozpoczęło i trzeba podpisać aneks do porozumienia wydłużający termin realizacji zadania na lata 2023-25. To oznaczało, że sam proces projektowania potrwa nie rok, jak zapowiadano, a dwa lata albo dłużej.
Temat powrócił na ostatniej sesji RM, 27 maja. Okazuje się, że DSDiK wciąż nie podpisała umowy na wykonanie projektów tras rowerowych, bo konieczne jest podpisane kolejnego aneksu do podpisanego prawie rok temu porozumienia. Tym razem chodzi o zwiększenie środków na zaprojektowanie trasy z Oławy do Jelcza-Laskowic. Po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawcę projektu okazało się bowiem, że najniższa oferta opiewa na kwotę 227 550 zł. To oznacza, że wartość zadania, oszacowana początkowo na 168 tys. zł, będzie wyższa o 29 775 zł.
- I mówimy tu tylko o odcinku tej trasy przechodzącym przez teren naszego miasta - podkreślił burmistrz. Dodał, że podjęcie uchwały w sprawie zwiększenia środków na ten cel spowoduje rozpoczęcie prac projektowych tej konkretnej trasy.
Odpowiadając na pytania radnych, m.in. kiedy trasa zostanie zrealizowana, burmistrz wyjaśnił, że miasto Oława nie jest inwestorem. - Planowany termin realizacji dokumentacji to koniec roku 2025, ale znając życie ten termin na pewno się przedłuży dlatego, że wchodzimy w "Nature 2000", uzgodnienia z Wodami Polskimi, polder zalewowy, przechodzimy przez rzekę, więc w moim odczuciu ten termin będzie wydłużony, ale obym się myli - powiedział. - Kiedy nastąpi realizacja zadania, trudno powiedzieć, a jeszcze raz zwracam uwagę, że mówimy tylko o oławskim odcinaku tej trasy.
Nawiązując do tematu dwóch pozostałych tras rowerowych zaplanowanych w ramach "Dolnośląskiej Cyklpostrady" burmistrz poinformował, że przetargi na ich projekty też się odbyły, ale... zostaną powtórzone, bo po otwarciu ofert okazało się trzeba by było dużo dofinansować.
- Może w kolejnym przetargu trafią się tańsze oferty, a jeżeli nie, to będziemy analizować możliwości budżetowe i zobaczymy, co nam życie pokaże - dodał.
Za podjęciem uchwały o podwyższeniu kwoty na projekt Via Regia głosowali wszyscy radni obecni na sesji 27 maja, czyli 18 osób.
Napisz komentarz
Komentarze