- Zaobserwowane uwagi miały wprawdzie zróżnicowany charakter, tym niemniej występowały powszechnie i w każdym przypadku powodowały obniżenie poziomu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym - informuje Magdalena Ziółkowska.
Nieprawidłowości dotyczyły najczęściej:
dopuszczenia do występowania barier lub innych obiektów wzdłuż drogi dla rowerów bez zachowania minimum 20 cm skrajni (odstępu);
niezapewnienia oznakowania drogowego zgodnego z przepisami lub projektem organizacji ruchu, ponadto w niektórych sytuacjach oznakowanie było nieczytelne;
braku spójności lub ciągłości infrastruktury rowerowej;
niedostosowaniu parametrów technicznych zarządzanej infrastruktury drogowej przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów do norm określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych dla dróg, w szczególności występowania progów i uskoków na drogach dla rowerów i drogach dla pieszych i rowerów przekraczających dopuszczalną wysokość (1 cm);
występowania uszkodzeń nawierzchni dróg dla rowerów w postaci m.in. spękań i wybrzuszeń,
występowanie pokryw włazów studzienek kanalizacyjnych lub studni teletechnicznych w nawierzchniach dróg dla rowerów;
Ze względu na skalę i znaczenie nieprawidłowości, mających negatywny wpływ na poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, zasadne jest podjęcie przez zarządców dróg niezwłocznych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym ruchu rowerowego. Poprawa stanu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, rowerzystów jest możliwa jedynie przy pełnym zaangażowaniu i współpracy pomiędzy środowiskami rowerzystów z władzami samorządowymi, zarządcami dróg: ZDMiZ, PZD, DSDiK, GDKiA, Policją oraz wszystkimi instytucjami mającymi wpływ na stan i bezpieczeństwo miejskiej infrastruktury drogowej i rowerowej. Miasto powinno być przyjazne dla rowerzystów. Należy zatem stale wyszukiwać rozwiązań, które mogłyby przyczynić się zarówno do poprawy komfortu, jak i bezpieczeństwa osób poruszających się rowerami. Mimo szeregu inwestycji w ostatnich latach, stan infrastruktury rowerowej w naszym mieście nadal jest na niewystarczającym poziomie i mamy jeszcze sporo do nadrobienia, by dogonić europejską czołówkę np. Holendrów czy Duńczyków.
- Złożyliśmy Raport o stanie infrastruktury rowerowej w m. Oława wraz z rekomendacjami do władz samorządowych miasta, powiatu, KPP w Oławie oraz zarządców dróg - komentuje Anna Leszczyńska. - Wierzymy, że przestawione w nim uwagi oraz propozycje mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów, jak również poprawienie komfortu jazy zostaną w niedalekiej przyszłości zrealizowane. Jak pokazują ogólnopolskie statystyki wypadki z udziałem rowerzystów są często występującym problemem, a wzrost popularyzacji turystyki rowerowej na Dolnym Śląsku ( w tym w powiecie oławskim) nie ułatwiała sprawy. Dlatego w naszej ocenie tak ważnym aspektem jest powstanie w powiecie oławskim Zintegrowanego Systemu Ścieżek Rowerowych oraz przygotowanie Projektu organizacji ruchu dla ścieżek rowerowych dla wszystkich kategorii dróg na terenie miasta Oława.
- Dzięki pasji do rowerów i solidnej pracy w celu podniesienia bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców/użytkowników dwóch kółek - udało się spiąć w klamry ogromną dokumentację dotyczącą ścieżek rowerowych w Oławie - oraz potrzeb w tej materii, o które chcemy walczyć! - komentuje radny Mierzwiak.
Opracowanie:
Magdalena Ziółkowska i Anna Leszczyńska
Badania terenowe:
Bożena Diakowska-Mrochen
Grzegorz Mierzwiak
Konsultacje:
Marcin Rzemykowski - PZD w Oławie
asp .szt. Tomasz Jarzębski - KPP w Oławie
Uwag było dużo, niżej parę przykładów:
Więcej z galerii niżej:
Napisz komentarz
Komentarze