Taki tekst opublikowało Miasto Oława na swoim profilu FB:
Zarządca drogi czyli GDDKiA przedstawił kilka rozwiązań, które miałyby upłynnić ruch (na razie nie przewiduje całkowitego wyłączenia sygnalizacji).
GDDKiA proponuje likwidację przejścia dla pieszych przez ul. 11 Listopada – na wysokości ul. Żołnierzy Armii Krajowej w Oławie. - Zaobserwowano, że każdy pieszy, który pojawia się na tym przejściu, powoduje skrócenie sygnału zielonego dla ul. 11 Listopada (od strony Brzegu) - uzasadnia zarządca. - Każde zatrzymanie pojazdu - w szczególności ciężarowego - przed przejściem dla pieszych, powoduje powstanie przerwy w kolumnie pojazdów, a tym samym brak zgłoszenia na detekcji przedłużającej sygnał zielony dla tej fazy ruchu. Z uwagi na konieczność przepuszczenia pieszego na tym przejściu tracimy na przepustowości skrzyżowania.
Zarządca czeka na stanowisko m.in. władz miejskich i służb. - Swoją opinię do zarządcy drogi wyślemy dopiero po stwierdzeniu, co o tym sądzą mieszkańcy - mówi burmistrz Tomasz Frischmann. - Tutaj na pewno będzie dylemat, bo to przejście jest skrótem, z drugiej strony jest to czynnik korkotwórczy. W tej kwestii zasugerujemy się opinią mieszkańców, zanim wydamy swoją. Czekamy też na stanowisko służb. Trzeba podkreślić, że niektóre są za likwidacją tego przejścia - oprócz Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad jest to Powiatowy Zarząd Drogowy, który w piśmie z 17 grudnia dodatkowo proponuje puścić ruch tranzytowy ulicą Lipową.
Burmistrz uważa, że nie jest to dobre rozwiązanie. Sugeruje, że lepszym jest przekierowanie ruchu aut ciężarowych poza Oławę - wykorzystując układ dróg wojewódzkich. Dodaje, że w sprawie upłynnienia ruchu kluczową rolę odegrałaby budowa obwodnicy. - Martwi mnie, że zrobiło się cicho w tym temacie - mówi. - W trzecim kwartale roku miał rozpocząć się kolejny etap prac projektowych, ale tak się nie stało. Jestem tym zaniepokojony. Sprawa trasy mostowej idzie dobrze, ale obwodnicy trochę zwolniła. Interweniuję w tej sprawie kolejny raz, zauważam, że temat spadł z priorytetów GDDKiA.
Co jeszcze zarządca chce zrobić w sprawie zmniejszenia korków? Proponuje likwidację skrętu w lewo z DK94 oraz z pl. Zamkowego w ul. Strzelną poprzez wprowadzenie oznakowania pionowego w postaci znaku B-21. - Z uwagi na brak odpowiedniej szerokości drogi na tarczy skrzyżowania nie możemy wydzielić dodatkowych pasów do skrętu w lewo o minimalnej długości - uzasadnia. - Tym samym pojazdy chcące skręcić w ul. Strzelną blokują przejazd na wprost pozostałym pojazdom. Dzięki wybudowaniu ronda na skrzyżowaniu ul. Kutrowskiego z ul. Lipową w Oławie istnieje alternatywne połączenie omijające ul. Strzelną. Według naszej oceny likwidacja tej relacji poprawiłaby przepustowość i płynność skrzyżowania.
Alternatywnie zarządca proponuje całkowitą likwidację (lub ograniczenia np. dla pojazdów służb miejskich i komunikacji zbiorowej) możliwości wyjazdu z Placu Zamkowego w kierunku skrzyżowania. Wtedy Plac Zamkowy na odcinku do najbliższego skrzyżowania stałby się drogą jednokierunkową. Powyższe pozwoliłoby zmodyfikować programy sygnalizacji i wygospodarować więcej czasu dla relacji bardziej obciążonych, co istotnie poprawiłoby przepustowość całego skrzyżowania.
GDDKiA sugeruje też likwidację zjazdu na tarczy skrzyżowania i zapewnienia alternatywnego dojazdu do pobliskich posesji. Według zarządcy drogi każdy wjazd lub wyjazd z tego zjazdu stwarza realne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu, pojazd może pojawić się na skrzyżowaniu w dowolnej chwili cyklu. - Niestety zaobserwowano, że zjazd ten jest często wykorzystywany przez kierowców (nie są to tylko pojedyncze przypadki) – dodaje. - Jeżeli nasze obserwacje się potwierdzą, konieczne będzie zapewnienie dojazdu i wyjazdu z posesji z innej strony, nie bezpośrednio na drogę krajową. Na chwilę obecną rozważamy możliwość pozostawienia zjazdu przy ograniczeniu relacji
dla tego zjazdu (wjazd i wyjazd dopuszczony tylko dla relacji w prawo). Według naszej oceny likwidacja tego zjazdu dodatkowo poprawiłaby przepustowość oraz płynność ruchu dla skrzyżowania, a może okazać się niezbędna z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu.
**
Na bieżąco sprawą korków zajmuje się Robert Kuświk, naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa UM w Oławie: - Cały czas monitorujemy sytuację, jeżeli pojawiają się zatory, niemal codziennie wysyłamy zdjęcia i mapki z dokładnymi oznaczeniami – długością korków, godziną i taka informacja idzie do GDDKiA. Zdarzało się, że takie pisma przekazywaliśmy dwa razy dziennie.
Robert Kuświk dodaje, że propozycje rozwiązań zasugerowane przez GDDKiA rozesłano do trzech instytucji, aby się do tego ustosunkowały - do Zarządu Dróg Miejskich i Zieleni, Powiatowego Zarządu Drogowego w Oławie i do DSDiK – dwie odpowiedzi już są i zostały przekazane do zarządcy drogi.
Powiatowy Zarząd Drogowy oprócz propozycji otwarcia ul. Lipowej dla pojazdów ciężarowych ma jeszcze inne wskazówki (pismo z 17 grudnia). Chodzi o zlikwidowanie lewoskrętu od strony placu Zamkowego w ulicę 11 Listopada (w stronę Opola). Sugeruje też wydzielenie oznakowaniem poziomym części pasa środkowego, tworząc pas postojowy dla pojazdów skręcających w plac Zamkowy od strony Wrocławia oraz w Strzelną od strony Brzegu. Zamiast sygnalizatorów ogólnych proponuje wprowadzić kierunkowe.
Do tych propozycji muszą się odnieść służby – policja i straż miejska.
Co zanim zapadną konkretne decyzje w sprawie zmiany organizacji ruchu? GDDKiA obserwuje sytuację i optymalizuje sygnalizację w taki sposób, aby ruch odbywał się w miarę płynnie. Jednocześnie apeluje do mieszkańców Oławy i okolic, aby w godzinach szczytu nie stali w korku przed sygnalizacją świetlną na tym skrzyżowaniu, tylko rozważyli skorzystanie z drogi alternatywnej, którą może być ul. Lipowa w Oławie. - W naszej ocenie zamiast stać w zatorze na ul. Strzelnej, lepiej wjechać w ul. Lipową, gdzie na rondzie można szybko włączyć się do drogi krajowej nr 94, a następnie przejechać przez skrzyżowanie ul. Andersa i ul. 11 Listopada z ul. Strzelna oraz pl. Zamkowy – wyjaśnia zarządca drogi. - Trasa ta jest szybsza, gdyż sygnał zielony na ciągu drogi krajowej nr 94 jest dłuższy od sygnału zielonego dla ul. Strzelnej. Prosimy przekazać kierowcom, że czas trwania sygnału zielonego na ciągu głównym jest znacznie dłuższy niż na wlotach podporządkowanych. Nie rekomendujemy objeżdżania drogi krajowej nr 94 drogami lokalnymi. Zwykle warto poczekać dwa cykle na drodze krajowej niż kierować się na zatłoczone w tym czasie drogi lokalne.
Napisz komentarz
Komentarze