Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 11:48
Reklama Hipol
Reklama
News will be here

Podbili amerykańskiego "Marsa"

Drużyna z Politechniki Wrocławskiej zajęła drugie miejsce w zawodach marsjańskich łazików w Stanach Zjednoczonych. W jej składzie był jelczanin Krystian Jankowski

Jelcz-Laskowice/Wrocław

Studencki projekt

University Rover Challenge to coroczny konkurs robotów, organizowany przez The Mars Society. Rywalizacja odbywa się w USA, na pustyni, w stanie Utah. Co roku uczestniczą w niej zespoły studenckie z całego świata. Muszą stworzyć łazika, zdolnego do pokonywania dużych odległości w trudnym terenie oraz wykonywania zadań podobnych do tych, które wykonują roboty na Marsie. URC 2013 rozgrywano na przełomie maja i czerwca. Z 14 drużyn, trzy były z Polski. Wygrała ekipa z Politechniki Białostockiej, ze swoim łazikiem - Hyperion. Robot Scorpio III, zbudowany przez studentów Politechniki Wrocławskiej, zajął drugie miejsce, a dopiero trzecie jedna z drużyn USA. Zwycięzca zdobył aż 493 punkty, na 500 możliwych. Drużyna z Wrocławia otrzymała 401 punktów. Jej jelczański przedstawiciel opowiedział nam o przebiegu rywalizacji.

Przygotowania

Wrocławski zespół  "PWR Rover Team" to 13 osób z koła naukowego "Off Road". To przede wszystkim studenci automatyki i robotyki, ale również optyki, mechaniki oraz doktorant z Wydziału Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki - Krystian Jankowski. Pierwotny Scorpio powstał 2 lata temu. Na zawodach w Utah zajął czwarte miejsce, niezłe jak na debiutanta. Rok później wywalczył piątą lokatę, by na przełomie maja i czerwca 2013 wskoczyć na drugi stopień podium. Skąd pomysł na konstruowanie robotów? - To inicjatywa chłopaków z wydziału mechanicznego - wyjaśnia Krystian Jankowski. - Spotykali się w ramach koła "Off Road" i dwa lata temu po raz pierwszy wzięli udział w tym projekcie. Spisali się nieźle, więc próbowali dalej. Rok temu przyłączyłem się do nich. Zespół wciąż się zmienia. Jedni przychodzą, inni odchodzą, kończą studia. Obecna ekipa mocno się różni od pierwotnej.
Jak powstaje Scorpio? Problemem jest czas, którego studenci stacjonarni nie mają zbyt wiele. Starają się spotykać możliwie jak najczęściej. Wtedy omawiają szczegóły i rozdzielają zadania. - Raz w tygodniu organizujemy spotkanie, na którym staramy się być wszyscy - opowiada Krystian. - Wiadomo, bywa różnie, każdy z nas ma swoje wykłady, ćwiczenia, laboratoria. Do tego dochodzą inne, pozastudenckie obowiązki. Jak już się zobaczymy, to przydzielamy zadania, które każdy realizuje samodzielnie.
Mechanicy odpowiadają za część mechaniczną, a elektronicy za elektroniczną. - Ja z kolegą stworzyliśmy całą elektronikę - wyjaśnia jelczanin. - Pozostała część grupy zajmowała się stroną mechaniczną, budową podwozia, nadwozia i manipulatorów, czyli elementów, które służą do wykonywania precyzyjnych zadań.
Robot w każdym kolejnym roku jest ulepszany. Pierwsza wersja bardzo różniła się od obecnej. Od dwóch lat studenci wykorzystują przestrzenną konstrukcję mechaniczną. Spisuje się bardzo dobrze, więc będą ją wykorzystywali w kolejnych edycjach University Rover Challenge. - W tym roku ulepszyliśmy przede wszystkim elektronikę, która wcześniej była o wiele mniej zaawansowana - mówi Jankowski. - Z biegiem czasu wiem, że teraz zrobiliśmy ją dużo lepiej. Użyliśmy wielu elementów, które kupiliśmy w zeszłym roku. Wydaliśmy około 20 tysięcy złotych, co przy limicie finansowym 15 tysięcy dolarów nie jest dużą kwotą. Na szczęście większość kosztów pokrywa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pomagają również uczelnie, oraz firmy prywatne, które oferują wsparcie, w zamian za umieszczenie ich logo na łaziku.
 Scorpio III był gotowy na dwa tygodnie przed zawodami. Przed wyjazdem, drużyna musiała go dostarczyć do USA. Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem był transport grupowy. Z takiej opcji skorzystali wrocławscy i białostoccy studenci. Politechnika Rzeszowska wybrała innego przewoźnika, co nie do końca im się opłaciło. - Czekali na robota dwa dni dłużej niż my - wyjaśnia doktorant Politechniki Wrocławskiej. - Cały grafik im się rozsypał, bo to, co robimy w Polsce, to nie wszystko. Zanim rozpoczniemy URC, musimy złożyć łazika, który jest przewożony w specjalnych skrzyniach - rozłożony na części. Ostatnie przygotowania przed konkursem są bardzo ważne.
Ze względów finansowych, tylko osiem z trzynastu osób mogło polecieć z Wrocławia do USA. Był wśród nich Krystian Jankowski. Wyróżniono tych, którzy włożyli najwięcej pracy i poświecili najwięcej czasu, przy budowie robota. Niekompletna drużyna spisała się świetnie.

Witamy w Utah!

Tegoroczna edycja University Rover Challenge rozpoczęła się 30 maja. Przez trzy dni zdalnie sterowane łaziki rozpoznawały teren, poszukiwały śladów życia w próbkach gleby i pomagały zaginionym astronautom.
Pierwsze zadanie nieco zaskoczyło wrocławską ekipę. Polegało na przejechaniu przez wytyczone bramki, oddalone najdalej kilometr od bazy, z której sterowano robotem. W sumie było ich pięć. Każda kolejna miała sprawiać robotom więcej problemów. - Pierwsza bramka była o tyle prosta, że wystarczyło przez nią przejechać - opowiada Krystian. - Przy drugiej były kamienie, co trochę utrudniło sprawę. Kolejne również miały kamienie, ale były na coraz wyższych wzniesieniach. Ostatecznie udało nam się przejechać przez cztery, z pięciu bramek. Mocno walczyliśmy o pokonanie ostatniej, było dużo emocji, ale ześlizgnęliśmy się z pobocza i niestety się nie udało.
W drugiej konkurencji łazik, mając namiary GPS, musiał znaleźć od dwóch to pięciu astronautów i dostarczyć im paczki. Scorpio III bardzo dobrze sobie z tym poradził, zdobywając 80 na 100 możliwych punktów. - Dostaliśmy cztery paczki, każda o innej wadze i rozmiarze - relacjonuje jelczanin. - Astronauci byli rozmieszczeni bardzo różnie. Na płaskich terenach, na górkach, na kamieniach. Poszło nam bardzo dobrze. Mieliśmy tylko jeden problem, gdyż złamał się maszt od anteny. Na szczęście w tej konkurencji była możliwość naprawy łazika kosztem 10 punktów. Skorzystaliśmy z niej, ale i tak uzyskaliśmy niezły wynik.
Następnym zadaniem był "panel operatorski". Łazik musiał go znaleźć i wykonać przy nim dziewięć czynności. Wrocławianie przebrnęli przez sześć: - Musieliśmy wyczyścić panel, przeczytać, co należy zrobić i dokonać pomiaru napięcia. Zdobyliśmy ponad siedemdziesiąt punktów.  
Prezentacja drużyny i robota również była punktowana. Uczestnicy konkursu musieli dokładnie opowiedzieć o specyfice Scorpio III. O zamontowanych elementach oraz o tym jak i z czego został zbudowany. Duże wrażenie na komisji wywarły cordurowe koła: - Cordura to bardzo wytrzymały materiał, stosowany również w plecakach turystycznych. Jury było pozytywnie zaskoczone tym pomysłem. Sprawdzano także wagę łazika, który nie powinien być cięższy, niż 50 kg. Wrocławski ważył 36 kg.
Ostatnia konkurencja polegała na poszukiwaniu życia: - Musieliśmy wydobyć próbkę, nie cięższą niż 25 g, z głębokości 5 cm, a potem zbadać, czy istnieją w niej najmniejsze istoty żyjące, czyli bakterie.
Drużyna Krystiana Jankowskiego zdobyła 401 punktów co zapewniło jej najwyższe w historii, drugie miejsce. Białostocki Hyperion, zdeklasował przeciwników, tracąc we wszystkich zadaniach zaledwie 7 punktów. Jelczanin tłumaczy, skąd się wzięła tak duża ich przewaga nad resztą stawki: - Ich robot był całkiem inaczej zorganizowany mechanicznie i elektronicznie. Mieli lepsze koła - szersze, z większym bieżnikiem. Trochę lepiej zorganizowali podwozie, silniki wepchali w koła. Ich zawieszenie było zależne, a u nas każde koło było zasilane osobno. Gratulacje dla nich, bo wykonali świetną robotę.
Zwycięzcy otrzymali nagrodę pieniężną. Dla wszystkich uczestników University Rover Challenge, zwłaszcza dla tych, którzy zajęli czołowe miejsca, jest to wielkie osiągnięcie na skalę międzynarodową: - Można powiedzieć, że polskie łaziki marsjańskie są najlepsze na świecie. To wielkie wyróżnienie dla kraju, ale także dla Białegostoku i Wrocławia. Dla nas, konstruktorów, to świetna pozycja w CV.
Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy tego typu łaziki wylądują kiedyś na Marsie. - Myślę, że NASA ma dużo lepsze rozwiązania niż nasze - twierdzi Krystian Jankowski. - Jesteśmy tylko studentami i nie mamy wątpliwości, że pracujący tam profesorowie znają się o wiele lepiej od nas. Nie jest jednak wykluczone, że wykorzystają któreś ze studenckich zastosowań. To byłoby gigantyczne wyróżnienie.

Co dalej?

Scorpio III przebywa aktualnie na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, w budynku B5. Można przyjść i go zobaczyć. Będzie również prezentowany na dniach otwartych, które odbędą się na początku roku akademickiego. Konstruktorzy mają za sobą pokaz na wrocławskiej Pergoli i kilka występów w ogólnopolskich telewizjach. W czasie wakacyjnym chętnie prezentują robota. W październiku wrócą do pracy, by ulepszyć łazika i w przyszłym roku powalczyć o zwycięstwo w URC. - Na pewno będziemy chcieli popracować nad elektroniką i podwoziem - zapewnia młody naukowiec z PWr. - Może zmienimy manipulator, żeby był bardziej precyzyjny. W październiku zrobimy spotkanie organizacyjne, wtedy wszystko ustalimy i zaczniemy pracować nad Scorpio IV. Na pewno zmieni nam się trochę ekipa. Do koła "Off Road" może dołączyć każdy, kto ma na tyle chęci i wolnego czasu, by poświęcić się temu projektowi.
Marsjańska przygoda trwa. Czy kolejny Scorpio będzie lepszy od poprzednika? Czy drużyna z Wrocławia jest w stanie powalczyć o zwycięstwo? Przekonamy się za rok.

Drużyna z Politechniki Wrocławskiej

  • Dorota Budzyń - automatyka i robotyka, Wydział Mechaniczny
  • Konrad Cop - automatyka robotyka, Wydział Mechaniczny
  • Piotr Dutkiewicz - automatyka i robotyka, Wydział Mechaniczny
  • Szymon Dzwończyk - mechanika i budowa maszyn, Wydział Mechaniczny
  • Krystian Jankowski - doktorant Wydziału Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki
  • Maksymilian Kowalczuk - mechanika, Wydział Mechaniczny
  • Łukasz Leśniak - automatyka i robotyka, Wydział Mechaniczny
  • Julia Marek - optyka, Wydział Podstawowych Problemów Techniki
  • Jan Nowak - automatyka i robotyka, Wydział Mechaniczny
  • Michał Ogórek - automatyka i robotyka, Wydział Elektroniki
  • Rafał Sokaluk - automatyka i robotyka, Wydział Mechaniczny
  • Krzysztof Szczurek - indywidualny program studiów, Wydział Mechaniczny
  • Jan Unold - automatyka i robotyka, Wydział Mechaniczny
     

Robot Scorpio III

To rozwinięcie konstrukcji Scorpio II. Pojazd przegubowy, posiada sześciokołowy napęd. Jest wyposażony w wielofunkcyjny manipulator o sześciu stopniach swobody oraz system wizyjny i pomiarowy. W porównaniu z Scorpio II, najmniejsze zmiany zostały wprowadzone w układzie jezdnym i w ramie. Studenci skupili się na zmniejszeniu masy tych elementów. Zawieszenie wyregulowano, aby lepiej współpracować z łazikiem, który jest teraz lżejszy o ponad 5 kg. Jest także nowy manipulator - bardziej precyzyjny i lżejszy od poprzedniej wersji. Elektronika sterująca pojazdem również została wymieniona. Nowa jest mniej zawodna, może też obsługiwać większą liczbę czujników jednocześnie. Czujniki pozwalają na pomiar ciśnienia, temperatury i wilgotności otoczenia. Elektronika odpowiadająca za sterowanie pojazdem składa się z kilku modułów. Bazuje na nowoczesnych 32-bitowych procesorach STM32 oraz Freescale. Do komunikacji z centrum kontroli, przesyłania danych sterujących oraz obrazu służy moduł komunikujący się za pomocą fal radiowych, o częstotliwości 2,4 GHz. Na system wizyjny składają się trzy kamery, umieszczone w różnych częściach pojazdu. Obraz przesyłany jest sygnałem analogowym, o częstotliwości 5,8 GHz. Pozwala to na zminimalizowanie opóźnień transmisji sygnału, co ma ogromny wpływ na precyzję sterowania pojazdem.

Kamil Tysa

[email protected]

Fot.: archiwum Krystiana Jankowskiego


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: Bój w hucieTreść komentarza: Jeżeli jest ograniczenie do 30, jedziesz max 30, jeżeli do 10, to jedziesz max 10, a nie mówisz, że ograniczenie do 20 a jechałem tylko 40 i wpadłem w poślizg. W Polsce znaki drogowe uznawane są przez niektórych wyłącznie za ozdobę pobocza, żeby było kolorowo przy drodze jak nie ma liści na drzewach.Data dodania komentarza: 26.11.2024, 10:21Źródło komentarza: Wypadek śmiertelny. Droga z Oławy do Jelcza-Laskowic zablokowanaAutor komentarza: SieNieZnamToBredzeTreść komentarza: Gdzie jest napisane że cena opału spadła im o 40%? Jest tylko napisane że stanowi 40% kosztów i że spadła, ale nie ma napisane o ile. Po za tym inne koszty mogły w tym czasie wzrosnąć (czy to przez inflację czy wzrost wypłat pracowników). Po za tym zabawne jest to że jak kiedyś cena opału wzrosła o 200% a cena ogrzewania nie zmieniła się drastycznie to fajnie i brawo, ale jak cena opału spadła i ogrzewania też to źle i dymanie ludzi.Data dodania komentarza: 26.11.2024, 09:03Źródło komentarza: Jakie od stycznia będą opłaty za ogrzewanie z ciepłowni miejskiej?Autor komentarza: TomekTreść komentarza: Pieniądze wydane, ci co mieli zarobić zarobili, ci co mieli się na tym lansować przed wyborami to się lansować i tyle. Przecież to nie o mieszkańców chodziło.Data dodania komentarza: 26.11.2024, 06:17Źródło komentarza: Jakie od stycznia będą opłaty za ogrzewanie z ciepłowni miejskiej?Autor komentarza: MuzykologTreść komentarza: Ciekawy jest ten ten cytat z Łysiaka na tabliczce z makietą policyjnej polewaczki. Warto przytoczyć go w szerszym fragmencie. Cały akapit brzmi tak: "Jestem więc mieszczaninem żyjącym w mieszczańskiej republice, w królestwie małych burżujów, handlarzy i urzędników, którzy nie mając nic do powiedzenia myślą już tylko o jednym - o jak największej hegemonizacji swojej klasy w społeczeństwie trzęsących portkami i potulnych. Staram się być sprawnym kółkiem w machinie represji utrzymującej tę galerę na powierzchni, ale to nie znaczy, bym się z nią identyfikował uczuciowo. Gardzę nią. Studiowałem historię i to tłumaczy, dlaczego wstąpiłem do policji. Tylko ona jest wieczna. Imperia rodzą się i umierają, zmieniają się królowie, wędrują ludy. Ale to tylko piana na powierzchni fali. Zasadniczy nurt to policja. Policjant jest potrzebny wszystkim. Jest w nim coś boskiego - nieśmiertelność."Data dodania komentarza: 26.11.2024, 01:50Źródło komentarza: Pożegnanie komendanta powiatowego Artura DobrowolskiegoAutor komentarza: MoneyTreść komentarza: "Ukraińcy pracują na siebie." Jak to rozumiesz? Budżet RP zyskuje? Pokaż źródła danych.Data dodania komentarza: 26.11.2024, 01:32Źródło komentarza: OŁAWA Co na sesji Rady Miejskiej?Autor komentarza: Grzegorz. P. H.Treść komentarza: Najlepiej zwalić winę na kierowcę i wmówić mu ze ma dostosować predkosc do warónków na drodze ale chyba jest gdzieś granica tego absurdu czyli ja droga jest zniszczona to najlepiej postawić znak ograniczenie prędkości 20 i po ptakach lub nie stawiać znaku i oczekiwać od kierowców ze po mimo 90Km na godzinę powinni dostosować prędkość i jechać 20 km/h. Absurdalne Na tym odcinku Muj tato poruszał się 30Km/h dostosował prędkość bo tak uważał po mimo tego wynioslo mu Auto oraz wpadł w poslizg na szczescie przy tej okazji nikogo tam nie było obeszlo się bez ofiar. I teraz pytanie to ile my tam powinniśmy jechać najlepiej 10km/h i wtedy bedzie bez wypadkowo. Absurdalne!!!!!!!!!!!Data dodania komentarza: 25.11.2024, 23:02Źródło komentarza: Wypadek śmiertelny. Droga z Oławy do Jelcza-Laskowic zablokowana
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama