Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 12:34
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

Nie jestem złodziejką, do torby mi się przykleiło

Są nastolatkami, czasem mają 30, innym razem 60 lat. Żyją biednie lub bogato. Wchodzą do sklepu i wynoszą towary. Problem kradzieży w supermarketach narasta i dotyczy wszystkich grup wiekowych

OŁAWA Jest problem

- Obserwujemy diametralny wzrost kradzieży w sklepach wielkopowierzchniowych - mówił niedawno na sesji oławskiej Rady Miejskiej Jacek Gałuszka, były szef Komendy Powiatowej Policji w Oławie. - Przyjmujemy kilkanaście zgłoszeń dziennie. Kradnie nie tylko "patologia", ale też wiele osób starszych. Wynoszą chleb, ser, mleko. To wynik wyraźnego ubożenia społeczeństwa. Są też stali "miłośnicy" cudzego alkoholu, perfum i droższych rzeczy.
Problem niewątpliwie istnieje i dotyczy nie tylko ubogich. Byłem w kilku oławskich supermarketach. Zazwyczaj słyszałem: - Nie chcemy rozgłosu, więc nie będziemy udzielać informacji.  Udało mi się jednak porozmawiać z funkcjonariuszką ochrony w jednym ze sklepów. Okazuje się, że problem jest bardzo poważny.

Czekamy na złodzieja

Dzień jak co dzień. Ania (prosiła, by nie ujawniać jej nazwiska) przychodzi do pracy. Spotkanie pierwszego złodzieja to tylko kwestia czasu. Czasami jest to nastolatek, innym razem emeryt. - Wszyscy kradną, młodzi, starzy - nie ma konkretnego podziału na wiek - mówi Ania. - To rośnie jak grzyby po deszczu. Kradzieże są notoryczne, zwłaszcza przed świętami. To taki okres, w którym często działają grupy przestępcze z różnych miast - ostatnio np. z Będzina i Dąbrowy Górniczej. U siebie mają już "pozamiatane", więc próbują kradzieży gdzieś indziej, także w Oławie.

Od bułki, po whisky

Co kradną? Młodsi ludzie wynoszą głównie alkohol, a starsi jedzenie i produkty potrzebne do codziennego funkcjonowania. - Kradną różne rzeczy - młodzież zwykle sięga po alkohol, słodycze, czasami perfumy - zdradza Ania. - Inaczej jest wśród starszych. Ci zwykle wyglądają na bardzo ubogich. Ale wynoszą nie tylko żywność. Często sięgają po butelkę wódki, czy whisky, a przyłapani na gorącym uczynku tłumaczą, że kradną, bo nie mają za co żyć.

Zdarzają się również przypadki bardzo ciężkie do wykrycia. Nie brakuje osób, które chętnie podjadają w sklepie lub oszukują przy ważeniu towarów. - Ludzie lubią sobie podjadać - opowiada funkcjonariuszka ochrony. - Problem w tym, że potem za to nie płacą. Często rodzice wykorzystują do tego dzieci. Dają im bułeczkę czy pączka, a potem "zapominają" przy kasie, że za dany towar trzeba zapłacić. Mija kilka lat, a takie dziecko samo przychodzi do sklepu i robi identycznie, jak wcześniej, w obecności mamy. Są też sytuacje, w których klienci ważą owoce lub warzywa, a potem dokładają trochę "darmowego" towaru do wycenionej torby. W takim wypadku, jako ochrona, niewiele możemy zrobić. To kwestia kasjerek, które powinny się zorientować, że cena nie jest adekwatna do ilości towaru.

Chciałem się zemścić

Tłumaczenia osób przyłapanych na kradzieży są różne. Najczęściej ochroniarze słyszą, że ktoś przez pomyłkę nie wyciągnął towaru z torby lub koszyka i nie wie, jak mógł zapomnieć zapłacić. W szczególnych przypadkach widać problem społeczny, który zmusza biednych ludzi do kradzieży. - Czasami widać, że ktoś kradnie, bo musi - stwierdza Ania. - Starsi tłumaczą, że wydali całą emeryturę na leki i nie mają za co kupić żywności. To jest duży problem, ale dla nas złodziej, to złodziej - do każdego przypadku wzywamy policję.

Młode matki z małymi dziećmi twierdzą, że kradną, by sprzedać wyniesiony towar i kupić swoim dzieciom jedzenie. Są także zabawne tłumaczenia, które trudno usłyszeć dwa razy w życiu.
- Ludzka wyobraźnia nie zna granic - mówi Ania. - Czasami słyszymy takie rzeczy, których nie można zapomnieć. Kiedyś pani, przyłapana na gorącym uczynku, powiedziała: - "Ja nie jestem złodziejką, towar przykleił mi się do torby". Innym razem usłyszałam: - "To nie ja! Jakiś facet za mną chodził po sklepie i nawet nie wiem, kiedy on mi tę whisky wrzucił do torebki", albo: - "Kupiłem u was śmierdzące mięso i chciałem się zemścić", czy: - "Chciałem tylko wyjść siusiu, zaraz wróciłbym zapłacić".  Tego wszystkiego jest sporo, ale zazwyczaj ludzie udają mocno zdziwionych, przekonując, że wcale nie chcieli tego zrobić. Niektórzy w ogóle się nie tłumaczą, tylko uciekają. Próbujemy ich zatrzymać, dochodzi do szarpaniny, czasami pomagają nam klienci. Można dostać w twarz - takie ryzyko zawodowe.

Flaszka w spodniach

Sposoby kradzieży, podobnie jak tłumaczenia, są kwestią wyobraźni i kreatywności. Jedni wywożą produkty w wózku, drudzy w torbach, inni wkładają zwędzony towar do spodni. - Chowają w torebkach, kurtkach, spodniach, w wózkach - wszędzie - opisuje złodziejskie metody pracownica ochrony. - Wkładają butelkę wódki pod pasek od spodni i  myślą, że nikt tego nie zauważy. Czasami mają przyszyty specjalny materiał, którego nie widać. Kobiety często wykładają towary na ladę, w wózku zostawiają tylko torebkę, w której są schowane skradzione rzeczy. Zapominają, że w sklepie działa monitoring.

Co dalej?

Wszyscy ujęci przez ochroniarzy trafiają w ręce policji. Karani są mandatami albo sprawa trafia do sądu. - Policję wzywamy do każdej kradzieży - podkreśla znowu Ania. - Nie obchodzi nas, czy zniknął lizak za złotówkę, czy alkohol za kilkadziesiąt złotych. Jeśli kradnie osoba, która wcześniej nie była notowana, to najczęściej sprawa kończy się mandatem. W poważniejszych przypadkach, przy notorycznej kradzieży - sprawa trafia do sądu. Bardzo często kradną te same osoby. Złapiemy, oddamy w ręce policji, a one na drugi dzień wracają i robią to samo.

Z policyjnych statystyk wynika, że w 2012 roku odnotowano w Oławie około 30 kradzieży więcej niż w 2011. Policja nie prowadzi jednak statystyki wieku osób popełniających wykroczenia, dlatego niełatwo wskazać, kto kradnie najczęściej. - Są to głównie osoby uzależnione od alkoholu, bezrobotne, co może wskazywać na ich nieporadność życiową - mówi Alicja Jędo, oficer prasowy oławskiej policji. - Kradną najczęściej alkohol w różnej postaci, artykuły spożywcze oraz inne drobiazgi przydatne do codziennego użytku. Warto zaznaczyć, że wśród popełniających wykroczenia sklepowe, wielokrotnie przewijają się te same nazwiska.

Kradzież o wartości poniżej 250 zł uznawana jest za wykroczenie. Planowane są jednak zmiany w kodeksie wykroczeń. Pułap wykroczeń ma być podniesiony do 1000 zł. Handlowcy prawdopodobnie nie będą zadowoleni z takiego rozwiązania, ponieważ liczba kradzieży, za które niewiele grozi, może przez to wzrosnąć.

Kamil Tysa

[email protected]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama