Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 14:54
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Burmistrz: - Starostwo nie miało prawa!

260 tysięcy złotych ma zapłacić gmina Jelcz-Laskowice za przygotowaną koncepcję układu dróg dojazdowych. Nie zapłaci, bo zdaniem burmistrza opracowanie jest niezgodne z ustaleniami oraz stanowiskiem Rady Miejskiej i Rady Powiatu. Koordynatorem zadania jest Starostwo Powiatowe

Jelcz-Laskowice  
Gmina nie zapłaci  

- W przygotowanej dla nas koncepcji dróg zaprojektowano dwie obwodnice, które byłyby rozwiązaniem alternatywnym - mówi burmistrz Kazimierz Putyra. - To niezgodne z ustaleniami oraz stanowiskami Rady Miejskiej i Rady Powiatu. W koncepcji miały się znaleźć obie drogi, ale jako jeden uzupełniający się układ komunikacyjny, będący rozwiązaniem komunikacji wewnętrznej dla strefy przemysłowej i mieszkaniowej oraz obwodnicy Jelcza-Laskowic od strony wschodniej. Takie były intencje i tego dotyczyły uzgodnienia prowadzone z koordynatorem projektu, który przekazywał wytyczne wykonawcy. Z uzyskanych informacji wynika, że starostwo przesłało wykonawcy własne wytyczne, niezgodne z ustaleniami, np. podniesiono klasę drogi biegnącej przez miasto z „G” (może być droga zbiorcza) na „GP”. W ten sposób droga, która miała być ulicą zbiorczą, stała się niemal trasą szybkiego ruchu. To uniemożliwia budowę potrzebnych miastu  skrzyżowań i może utrudniać komunikację wewnętrzną, a nie taki był plan. Chcąc to wyjaśnić, zwróciliśmy się do starosty o przekazanie korespondencji, w której zamieszczono ustalenia,  dotyczące przebiegu dróg przez nasze miasto i gminę.
W odpowiedzi starosta napisał, że nie ma do tego merytorycznie uzasadnionych przesłanek. Ponadto koncepcja została już wykonana i wnoszenie jakichkolwiek zmian w tej chwili byłoby bezpodstawne. Spowodowałoby zbędne przedłużenie terminu zakończenia prac, a wszystkie samorządy musiałyby za to dodatkowo zapłacić. Nie możemy przyjąć koncepcji w obecnej formie, bo nie rozwiązuje ona znacznej części zadania, które brzmi: „Budowa dróg dojazdowych do autostrady A-4 i drogi S-8, obsługujących obszary gospodarcze w Oławie, Jelczu-Laskowicach i Stanowicach, wraz z wykonaniem obwodnic miejscowości Oława, Jelcz-Laskowice, Ścinawa Polska, Godzikowice, Chwalibożyce”. Starostwo nie miało prawa zmieniać wytycznych, wynikających ze wspólnych ustaleń. Czekamy więc na należyte wypełnienie zadania. Chcemy, aby przeznaczone na ten cel pieniądze były wydane właściwie.
Zgodnie z porozumieniem gmina Jelcz-Laskowice ma zapłacić za koncepcję układu dróg 260 tysięcy złotych. Kazimierz Putyra zapewnia, że gmina zapłaci, gdy otrzyma opracowanie budowy układu komunikacyjnego zgodne z ustaleniami. 

Burmistrz kontra starosta                          

W maju 2007 władze samorządów powiatu oławskiego podpisały porozumienie w sprawie współfinansowania kosztów opracowania koncepcji budowy dróg dojazdowych do autostrady A-4 i drogi krajowej S-8. Firma „Biprogeo-Projekt” przegotowała po trzy warianty dla Oławy, Jelcza-Laskowic i gminy Oława. Każdy samorząd miał zadecydować w ciągu trzech miesięcy o wyborze najdogodniejszego rozwiązania dla swojego terenu. Problemy pojawiły się w gminie Jelcz-Laskowice, gdzie rozważano dwie koncepcje. Początkowo władze  miasta i gminy optowały za tzw. obwodnicą śródmiejską, której głównym zadaniem ma być ułatwienie dojazdu do strefy przemysłowej i stworzenie nowej osi miejskiej.
W sprawę zaangażował się starosta Marek Szponar, który przekonywał do opcji numer dwa, czyli typowej obwodnicy, biegnącej z Oławy obok Nowego Dworu, przez Chwałowice, Mościsko do drogi na Oleśnicę.
Przeprowadzono w tej sprawie konsultacje społeczne. Zdania mieszkańców były podzielone. Ostateczną decyzję podjęli radni na sesji Rady Miejskiej w lutym 2009. Zanim do tego doszło, długo debatowali i byli wyraźnie podzieleni. Wiceprzewodniczący rady Marian Skrętkowicz złożył wniosek, aby przyjąć tylko „dwójkę”. - Starostwo oczekuje od nas przyjęcia jednego wariantu - argumentował na sesji. - „Dwójka” to rzeczywista obwodnica miasta, omija centrum i ogródki działkowe.
Burmistrz Kazimierz Putyra chciał realizacji obu wariantów i nie zgadzał się na osobne głosowanie. Na sesję licznie przybyli działkowcy ogrodu „Zgoda”, protestujący przeciwko „jedynce”, a także mieszkańcy Chwałowic, niezgadzający się na „dwójkę”. Najpierw radni przegłosowali wniosek radnego Skrętkowicza, przyjmując wariant numer 2. Wynik głosowania zaskoczył władze gminy. Na sali powstało zamieszanie. Zaczęto się zastanawiać nad potrzebą kolejnego głosowania. Doszło do niego po długiej dyskusji. Tym razem większość radnych poparła wniosek burmistrza, zakładający realizację obu wariantów dróg. To nie podobało się oławskiemu staroście Markowi Szponarowi. Jego zdaniem taka decyzja była niezgodna z porozumieniem, zawartym między starostwem a samorządami powiatu oławskiego. Starosta uważał, że każda gmina musi wybrać jeden wariant. Do swoich racji próbował przekonać władze Jelcza-Laskowic, ale bez skutku.

Dłużej już nie można czekać

Odwlekający się termin podjęcia decyzji w sprawie opracowania koncepcji przebiegu dróg dla wszystkich samorządów zaniepokoił uczestników porozumienia.
15 kwietnia wystosowali apel do starosty, pod hasłem „Dłużej już nie można czekać!”. Domagali się, aby uwzględniając ich stanowiska, skierował pod obrady najbliższej sesji Rady Powiatu dokument umożliwiający realizację zadania. Projekt uchwały w tej sprawie przedstawiono na sesji RP 29 kwietnia 2009. Burzę wywołał jeden z punktów załącznika do uchwały - „Budowa obwodnicy miasta i gminy Jelcz-Laskowice”. Zgodnie z propozycją Zarządu Powiatu gmina Jelcz-Laskowice musiałaby wskazać, która z dwóch wybranych opcji dróg jest główna, a która dodatkowa. Główna byłaby współfinansowana przez pozostałe samorządy, zgodnie z zawartym porozumieniem. Koszty zaprojektowania wariantu dodatkowego gmina Jelcz-Laskowice musiałaby pokryć sama. Obecni na sesji burmistrz Kazimierz Putyra i jego zastępca Tomasz Kołodziej przekonywali powiatowych radnych, że jedynym dobrym rozwiązaniem dla Jelcza-Laskowic są dwa warianty dróg i tylko w takiej formie spełnione będą  założenia zadania - drogi dojazdowej i obwodnicy. Dlatego obie powinny być realizowane w ramach porozumienia. Przeciwny był Marek Szponar. Twierdził, że zgadzając się na wersję przyjętą przez radnych Jelcza-Laskowic, zadanie będzie kosztowało więcej. Głos zabrał obecny na sesji burmistrz Oławy Franciszek Październik. Poparł wybór radnych Jelcza-Laskowic. Stwierdził, że kwestia finansowa to nie problem Rady Powiatu. Zapewnił, że samorządy na pewno dogadają się w tej sprawie, bo zadanie jest ważne i wszystkim na tym zależy.
Ustalono, że do dalszego opracowania trafi propozycja obwodnicy miasta i gminy Jelcz-Laskowice, z uwzględnieniem dwóch wariantów dróg. W treści projektu uchwały pominięto kwestie finansowe. Za przyjęciem tak sformułowanego projektu uchwały głosowało 11 radnych. Radni z klubu PO wstrzymali się od głosu. Jedynym głosującym przeciw był Marek Szponar. 

Totalna bzdura!

Czy starostwo zmieniło wytyczne do koncepcji budowy dróg w gminie Jelcz-Laskowice, bez porozumienia z władzami gminy? Zapytany o to Marek Szponar mówi:
- To śmieszne zarzuty i totalna bzdura! Zrobiliśmy wszystko, by opracowanie powstało jak najszybciej i jak najlepsze. Przypomnę, że to burmistrz Putyra spowodował opóźnienia w realizacji opracowania. Nie wiem skąd tyle zarzutów i niechęci pod moim adresem. Może warto się zastanowić, dlaczego burmistrzowi tak bardzo zależy na realizacji wariantu I. Może ma jakieś związane z tym zobowiązania? Podpisał porozumienie w sprawie przyszłej budowy obwodnic, a nie drogi gminnej, i tego dotyczą uchwały Rady Miejskiej i Rady Powiatu. Widać burmistrz tego nie rozumie. Jeżeli gmina Jelcz-Laskowice nie zapłaci za wykonaną koncepcję, sprawa trafi do sądu. Już wysłałem do nich informujące o tym pismo.
W mojej ocenie Putyra nigdy nie zamierzał wywiązać się z zawartego porozumienia, bo nie zagwarantował środków na ten cel w budżecie na rok 2010. Nie miał więc zamiaru płacić za koncepcję, czym naraził się na złamanie dyscypliny finansów publicznych.

Wioletta Kamińska
[email protected]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: Gość xyTreść komentarza: A co myślisz, skąd mają forsę brać UKowców? Miliardy idą na nich, więc nie dziw się, że w portmonetce forsa tak szybko ubywa. Jeszcze gorzej będzie po wprowadzeniu Euronów lub Kryptoeuronów.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 13:41Źródło komentarza: OŁAWA Co na sesji Rady Miejskiej?Autor komentarza: Wysoka jak topolaTreść komentarza: Znowu podwyżka podatków lokalnych? Dopiero co burmistrz jaki on jest za mieszkańcami, a tu proszę, podwyżka. W kolejce pewnie podwyżka opłat za wodę i ścieki.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 12:40Źródło komentarza: OŁAWA Co na sesji Rady Miejskiej?Autor komentarza: AlbertTreść komentarza: Można porozmawiać z firmami żeby przeniosły produkcję za miasto. W mieście zostawić banki, lombardy, urzędy i restauracje. Wtedy nie będzie korków. Ja tam rozmawiałem ze znajomym i mówił że na razie obwodnicy nie będzie. Na razie pieniędzy nie ma. A firmy przeprowadzkę sfinansują z własnej kieszeni. Ja naprawdę mam dużo fajnych pomysłówData dodania komentarza: 25.11.2024, 11:28Źródło komentarza: W rejonie ulic Paderewskiego i Zacisznej powstanie parkAutor komentarza: Wysoka jak topolaTreść komentarza: Zakłady produkcyjne są całkiem niedaleko, masz przecież pomiędzy Reńskim a torami sporą działkę oznaczoną jako tereny obiektów produkcyjnych.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 09:08Źródło komentarza: W rejonie ulic Paderewskiego i Zacisznej powstanie parkAutor komentarza: AlbertTreść komentarza: Lepiej tam zrobić duże zakłady produkcyjne. Wtedy nie będzie korków bo pracownicy nie będą wjeżdżać do miasta. Zawsze mam fajne pomysły ale nikt nie chce mnie słuchaćData dodania komentarza: 25.11.2024, 07:51Źródło komentarza: W rejonie ulic Paderewskiego i Zacisznej powstanie parkAutor komentarza: ParagrafTreść komentarza: Romanowski nie został oczyszczony. Ma nadal postawionych 11 zarzutów. Sąd odniósł się do jego zatrzymania. A to nie to samo.Data dodania komentarza: 24.11.2024, 20:52Źródło komentarza: OŁAWA Radny miejski z PiS dostał pracę w spółce miejskiej
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama