Powiat
Młodzi o świętach
- Wiele firm zarabia podczas świąt i czyni to skutecznie - mówi Mateusz Markowski. - W niektórych domach Wigilia przestaje być spotkaniem rodzinnym, na które czekamy cały rok, bo dla wielu staje się okazją lepszego pokazania się przed rodziną albo przyjaciółmi. To dla mnie nieco dziwne spojrzenie na niezwykły okres świąteczny. Pomimo upływu lat w moim domu nadal śpiewa się kolędy i idzie o północy na pasterkę. To tak naprawdę kilka dni odpoczynku od całego świata i zadumania się nad upływającym czasem. W wielu polskich rodzinach robi się wiele, aby nie zatracić ducha świąt. Konsumpcyjna rzeczywistość w tym jednak nam nie pomaga.
Potwierdza to Monika Białowąs, która przyznaje, że handlowcy nie ułatwiają nam wyboru świątecznych podarków i poprzez swoją działalność utrudniają zrozumienie idei świątecznego miłosierdzia i spokoju: - Mikołaj i choinki powinny się pojawiać najwcześniej na początku grudnia, bądź dopiero w połowie tego miesiąca, w którym przypada Boże Narodzenie. Teraz ten okres rozpoczyna się najpóźniej w połowie listopada. Zapewne, gdyby nie było święta 11 listopada, tuż po Wszystkich Świętych pojawiałyby się kolędy w tle sklepowych półek, a z wystaw machaliby pomocnicy Mikołaja. Późne pojawienie się świąt w sklepach podkreślałoby zbliżanie się tego niezwykłego okresu dla każdej rodziny...
Szał zakupów
Kuba, który spędził rok na studiach w Wielkiej Brytanii, nie wyobraża sobie spędzenia tam ostatnich dni grudnia: - Niezależnie od tego, jak blisko jest się z krewnymi, chce się spędzać ten czas w gronie najbliższych. Dzisiaj nie ma już tak ogromnej różnicy między centrum handlowym w Polsce i na Wyspach. Oczywiście, są inne sklepy, mamy portfele z innymi monetami, jednak gonitwa za prezentami staje się coraz bardziej istotna. To moim zdaniem ogromny błąd, bo wtedy pokazujemy, że tak naprawdę symbolem tego okresu nie jest wspólnie spędzony czas, lecz bardzo drogi podarek, przynoszony przez Gwiazdkę, Gwiazdora albo Mikołaja.
W święta, zdaniem Asi Kołtowskiej, coraz bardziej liczy się zysk: - Jesteśmy skłonni wydawać więcej i z tego zdają sobie sprawę handlowcy oraz spece od marketingu. Zabawki z reklam sprzedają się zdecydowanie lepiej, bo utrwalają się w pamięci młodych i ich opiekunów.
Prezent wyjątkowy
Czy dobry prezent musi być drogi? - Tutaj absolutnie nie liczy się cena - przyznaje Weronika Łuczkiewicz. - Ważniejsza jest wartość emocjonalna. Dla kogoś wymarzona książka będzie najlepszym podarkiem, dla innej osoby rękawiczki zrobione na drutach przez babcię. Często własnoręcznie wykonany prezent jest bardziej wyjątkowy i niezwykły od takiego, na który wydamy setki złotych. Liczy się gest i zaangażowanie. Prezent nie może być powodem i okazją do nadrobienia czasu, którego komuś nie poświęcono. Często większe znaczenie dla malucha miałyby wspólnie spędzone chwile.
Nie szafujmy Mikołajem
Zdaniem Moniki Białowąs, największym szokiem dla dzieci jest wykorzystanie Mikołaja w kampaniach reklamowych: - To bardzo często wypacza obraz tej postaci. W reklamach poleca on picie napojów, branie kredytów, czy wakacje w okresie, kiedy ma odwiedzać najmłodszych z podarkami. Symbol powinien być czymś wyjątkowym i niewykorzystywanym przez handel.
Mirek Urbański przyznaje, że święta są dla niego wyjątkowym okresem: - Zazwyczaj nie ma czasu, aby spokojnie porozmawiać, zasiąść do posiłku, przy którym nikt się nie spieszy, bo wtedy jest coś do zrozumienia. Te trzy grudniowe dni mają w sobie niezwykłą magię, która sprawia, że czekamy na nie przez cały rok. Oczywiście, dla najmłodszych szczególnie liczą się prezenty, jednak pogoń za nimi nie może być głównym celem. W święta powinniśmy pokazywać kolejnym pokoleniom, że najważniejsza jest rodzina, na którą zawsze można liczyć.
Boże Narodzenie w Polsce…
Wedle sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej z 2007 roku, Boże Narodzenie jest dla Polaków świętem rodzinnym. Tak powiedziała prawie połowa zapytanych.
31% uznaje je głównie za święto religijne,
18% za dni świąteczne, związane z religią chrześcijańską. Wśród młodych ludzi (18-24 lat) większość określiła je, jako chwile związane z familijnymi spotkaniami, zaś przedstawiciele najstarszej generacji, po 65. roku życia, uznali je głównie za związane z uroczystościami kościelnymi. Najistotniejszym aspektem tego okresu jest możliwość spędzenia czasu z rodziną (71% wskazań) oraz radość wspólnego przeżywania Wigilii (25%)
Tekst i fot.: Adam Piwek
Napisz komentarz
Komentarze