Jelcz-Laskowice
Specjalistyczna obsługa
- Tak nie można traktować ludzi - mówili ze zdenerwowaniem stojący w kolejce do rejestracji w Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej w Jelczu Laskowicach. - Aby zarejestrować się do lekarza specjalisty, co miesiąc trzeba stać w bardzo długiej kolejce od wczesnych godzin rannych.
- To męczące i kłopotliwe - dodaje pani Kazimiera. - Muszę chodzić do lekarza regularnie. W tamtym roku wychodząc z gabinetu szłam do rejestracji i zapisywałam się na kolejną wizytę. Teraz regularnie raz w jeżeli przyjdę później - będą wolne terminy. Jeżeli nie będzie, rejestrująca nie zapisze mnie na wizytę na kolejny miesiąc, tylko znowu będę musiała przyjść i ustawić się w kolejce. Specjaliści przyjmujący w przychodni są dobrymi fachowcami i nie mogę narzekać, ale te kolejki! Czy nie można tego jakoś zmienić?
- Aby zarejestrować się do lekarza, trzeba wziąć urlop - komentuje pan Stanisław. - Nie każdy może sobie na to pozwolić. Poza tym większość chorujących to ludzie starsi, renciści i emeryci, oni muszą stać w tych kolejkach, ale kogo to obchodzi?
Więcej poradni
Janusz Bolanowski, prezes Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej sp. z o.o.
w Jelczu Laskowicach tłumaczy, że dostępność do świadczeń specjalistycznych w jelczańskiej przychodni w ciągu ostatnich trzech lat uległa istotnemu zwiększeniu.
W tym czasie liczba poradni specjalistycznych wzrosła z ośmiu do trzynastu. Wartość umowy przychodni na świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w ciągu ostatnich
3 lat zwiększyła się o 165 procent. Zdaniem prezesa dostępność świadczeń udzielanych w przychodni jest bardzo dobra. - Na przykład Dolnośląskie Centrum Medyczne „Dolmed” nie prowadzi rejestracji do końca roku w poradniach; kardiologicznej, neurologicznej, ortopedycznej i alergologicznej - mówi. - U nas rejestracja do tych poradni, i nie tylko tych, jest prowadzona na bieżąco. Ponad 30 procent pacjentów przyjeżdża do nas spoza gminy Jelcz-Laskowice.
Dlaczego więc pacjenci raz w miesiącu stoją w długich kolejkach do rejestracji?
- Specjalistyczne świadczenia medyczne są w Polsce dobrem reglamentowanym. Istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu procedury medyczne, stąd niejednokrotnie pacjenci przychodzą wczesnym rankiem zarejestrować się do naszych poradni. Nie jest to konieczne, można to zrobić później bez kolejki. Sposób prowadzenia rejestracji pacjentów wynika z przepisów prawa tego dotyczących. Umożliwia też rejestrację telefoniczną, którą również u nas można przeprowadzić, pamiętając o konieczności weryfikacji ważności ubezpieczenia zdrowotnego, którego tą drogą nie sposób dokonać. Zgodnie z artykułem 21 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych, listy oczekujących na świadczenia specjalistyczne podlegają ocenie co najmniej raz w miesiącu. Raz w miesiącu analizujemy przyjęcia chorych i na tej podstawie modyfikujemy harmonogram przyjęć pacjentów oraz dostępność świadczeń na kolejny miesiąc. Jest to również związane z artykułem 20 tejże ustawy dotyczącym kolejności udzielania świadczeń medycznych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Zaletą wynikającej z tej ustawy comiesięcznej weryfikacji przyjęć pacjentów jest możliwość dostosowania podaży świadczeń specjalistycznych do możliwości, wynikających
z umowy podpisanej przez nasz podmiot z Narodowym Funduszem Zdrowia. W związku z tym, po przeprowadzeniu takiej analizy możemy zaoferować dodatkowe świadczenia medyczne, z których skorzystać mogą chorzy. Trudności w przewidywaniu podaży wykonywanych przez nas świadczeń specjalistycznych wynikają w dużej mierze z faktu, iż spory odsetek pacjentów (sięgających przy długim okresie oczekiwania nawet 50% ) nie zgłasza się w umówionym terminie do lekarza. Stąd po comiesięcznej weryfikacji możemy te świadczenia zaoferować innym chorym, którzy z nich chętnie skorzystają. Wprowadzenie przepisów cytowanej wcześniej ustawy pozwoliło istotnie zmniejszyć ten odsetek. Brak tego typu weryfikacji w istotny sposób wydłużał czas oczekiwania pacjentów na świadczenia, co wynikało nie tylko z rejestrowania się w wielu poradniach tej samej specjalności medycznej, a leczenie tylko w jednej z nich.
Zdaniem prezesa kolejną przyczyną uniemożliwiającą precyzyjne określenie terminu wizyty u lekarza na wiele miesięcy wcześniej, była również konieczność pełnienia przez nich dyżurów. Ich terminu nie można określić z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Także prawdopodobieństwo innych zdarzeń losowych, mogących przeszkodzić w realizacji świadczenia medycznego, jest po comiesięcznej weryfikacji istotnie mniejsze.
Jesteśmy dumni
- Za pośrednictwem poczytnego lokalnego tygodnika chciałbym w imieniu pracowników naszej Spółki podziękować naszym Pacjentom za zaufanie jakim nas darzą powierzając nam swoje zdrowie, oraz za liczne wyrazy uznania dla naszej pracy, z których jesteśmy dumni - mówi prezes Bolanowski. - Działania mające na celu zwiększenie zakresu i poprawy jakości wykonywanych przez nas świadczeń prowadzą też do tego, że również mieszkańcy innych gmin i miejscowości coraz chętniej korzystają z naszej wiedzy i pracy, czego następstwem bywają utrudnienia w rejestracji do naszych poradni.
Tekst i fot.: Wioletta Kamińska
[email protected]
Napisz komentarz
Komentarze