Podczas trzech lat nauki uczniowie uczęszczający do klasy dziennikarskiej będą przygotowywać się do matury i funkcjonowania w nowym, informacyjnym społeczeństwie. Inny układ zajęć (8 godzin tygodniowo języka polskiego, 4 lub 5 godzin tygodniowo języka obcego oraz geografia) umożliwi zdawanie matury na poziomie rozszerzonym, a dwa dodatkowe przedmioty - edukacja medialna oraz technologia mediów - pozwolą rozwijać zainteresowania, wiedzę i umiejętności, nie tylko w zakresie mediów…
Warsztaty fotograficzne
Uczniowie kolejnej klasy pierwszej o profilu dziennikarskim mieli okazję poznać podstawy warsztatu fotograficznego na zajęciach z zawodowcami. Zbigniew Kordys, który jest fotografem związanym z branżą reklamową, opowiadał uczniom także o warsztacie pracy fotografa prasowego. Przez trzy kolejne tygodnie przybliżał najważniejsze postaci i fakty w historii światowej fotografii oraz pokazywał, jak udoskonalać zdjęcie w programach komputerowych. Uczniowie dowiedzieli się sporo o kompozycji, kolorystyce, formie fotografii. Wykonali dwa zadania. Pierwsze polegało na przedstawieniu dwóch tematów: pokazanie na zdjęciu lub zdjęciach wszystkiego, co w tytule fotografii lub nazwie przedmiotu bądź zjawiska zawiera cząstkę „oko”, drugi temat fotograficznych działań to szeroko pojęty człowiek i etapy jego życia. W drugim zadaniu należało przedstawić człowieka wykonującego swoją pracę. Uczniowie wybierali szczególnie zawody, które powoli giną na rynku - szewca, zegarmistrza, kaletnika...
Efekty pracy młodzieży będzie można podziwiać na wystawie fotografii w oławskiej „Galerii Oko” od 28 kwietnia. - Uczniowie lubią fotografować wszystko - mówi Magdalena Maziarz, nauczycielka w ZSP nr 1, autorka innowacji pedagogicznej. - Aparat cyfrowy jest już w wielu domach, prawie każdy uczeń ma komórkę z funkcją aparatu, młodzież chce wiedzieć, jak zrobić dobre lub chociaż poprawne zdjęcie.
Warsztaty z reklamy
Jednym z bloków zajęć w klasie drugiej jest cykl zajęć poświęconych reklamie i działaniom promocyjnym. Drugoklasiści spotykają się z zawodowcami z branży reklamowej i na warsztatach uczą się nie tylko o reklamie, ale próbują ją tworzyć. W tym roku po raz kolejny odbyły się zajęcia prowadzone przez Marcina Maziarza z wrocławskiej agencji „Wojownicy” oraz przez Szymona Barabacha - copywritera w wielu dolnośląskich agencjach reklamowych. Uczniowie poznali od kuchni prace w agencji reklamy. Uczyli się o procesach powstawania kampanii reklamowych oraz stworzyli własną, która już niedługo ujrzy światło dzienne w lokalnej społeczności.
Próbują być dziennikarzami
Wielu młodym ludziom praca dziennikarza kojarzy się ze sławą i interesującym życiem. Uczniowie dowiadują się od pierwszej klasy, że wykonywanie tego zawodu nie jest łatwe - aby efekt był zadowalający, wymaga wielu starań i wysiłku. Poznają warsztat dziennikarza prasowego, pracując nad „Głosem Żubra” - gazetką szkolną, wydawaną od trzech lat. Redagują także stronę młodzieżową „LOOrnetka”, publikowaną cyklicznie na łamach „GP-WO”.
- Nie każdy absolwent klasy dziennikarskiej zostanie w przyszłości dziennikarzem - mówi Magdalena Maziarz. - Nie takie są też założenia programu. Chodzi o to, aby młody człowiek poznał zasady funkcjonowania mediów i zawodów z nimi powiązanych. Absolwent klasy dziennikarskiej jest w pewnym stopniu przygotowany do pracy w biurach promocji, rzecznika prasowego, w agencjach reklamowych i PR oraz, co oczywiste, jako dziennikarz. Jest to z pewnością profil dla wszystkich, którzy chcą skończyć liceum, zdać maturę i mieć jeszcze coś więcej - wiedzę i umiejętności, które pozwolą wybrać ciekawe studia lub zaistnieć na rynku pracy.
Krzysztof A. Trybulski
[email protected]
Napisz komentarz
Komentarze