Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 15:25
Reklama BMM
Reklama
Reklama
News will be here

Obwodnice pod napięciem

- Radni, my na was głosujemy, a wy co? O co chodzi? - pytali zdezorientowani mieszkańcy, którzy uczestniczyli w sesji jelczańsko-laskowickiej Rady Miejskiej 26 lutego

- Pośmiewisko! - to jeden z komentarzy na temat dyskusji i głosowania w sprawie  obwodnic. Pytanie, „co się właściwie dzieje?”, padało także z ust radnych. Po ponadpięciogodzinnej dyskusji na temat planowanych dróg w gminie Jelcz-Laskowice, radni dwa razy głosowali na temat przebiegu planowanej obwodnicy. Powstało wielkie zamieszanie, ale w końcu wyszło tak, jak chciała władza. Niejasności pozostały...

Dwa przebiegi

W historii debat na temat planowanych obwodnic Jelcza-Laskowic pojawiły się dwie koncepcje. Pierwsza, forsowana przez władze gminy, to „obwodnica śródmiejska”, z trasą m.in. przez ogrody działkowe „Zgoda”, oraz druga - klasyczna obwodnica, przebiegająca m.in. przez Chwałowice, za którą wypowiada się starosta oławski Marek Szponar, koordynator projektu powiatowego.
Zgody nie było i nie ma. Radni mieli przegłosować przygotowane przez burmistrza stanowisko, które zakłada realizację obu projektów. Zdaniem starosty i radnych, którzy poparli jego pomysł, trzeba wskazać tylko jeden projekt, który będzie „rzeczywistą obwodnicą miasta”.

Wniosek Skrętkowicza

Stanowisko zaproponowane przez burmistrza zakładało pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie obu przebiegów dróg. - Najlepiej przyjąć i jedno, i drugie - mówiła architekt Joanna Mierzejewska, od lat zajmująca się układem urbanistycznym Jelcza-Laskowic. - Z ulicy Oławskiej znikną samochody, ruch tranzytowy przejmie „dwójka”. To będzie idealne rozwiązanie, bo oba warianty mają inne zadania. Docelowo miasto potrzebuje obu dróg. Jako planista uważam, że wariant nr 1 wyprowadzi ruch ze specjalnej strefy ekonomicznej do terenów przemysłowych. Wariant nr 2 tego nie zapewni...
Przeciwny wniosek, aby przyjąć tylko „dwójkę”, złożył wiceprzewodniczący rady Marian Skrętkowicz. - Starostwo oczekuje wyboru jednego wariantu - argumentował. - „Dwójka” to rzeczywista obwodnica miasta, omija centrum i ogródki działkowe.
Zdaniem Mariana Orzechowskiego, wariant nr 2 jest mniej szkodliwy, bo dotyka mniejszej liczby mieszkańców. - Powinniśmy robić wszystko, aby wyprowadzić obwodnicę z miasta - mówił. - Pewnie jeszcze długo na nią poczekamy. Nie robiłbym z tego „sprawy narodowej”, która miałaby nas skonfliktować.

Jednak walka

Przebieg dyskusji i atmosfera na sesji były gorące, po raz pierwszy w tej kadencji sala narad była wypełniona po brzegi. „Bojowe” nastawienie obecnych potęgowało filmowanie dyskusji, za co zapłaciła grupa radnych. Mieszkańcy będą mogli obejrzeć swoich wybrańców w jelczańsko-laskowickiej telewizji kablowej. Postawy starosty i władz gminy były zdecydowane.  - Nie ma mowy tylko o jednym rozwiązaniu, nie zgadzam się na głosowanie osobno obu wariantów! - mówił Kazimierz Putyra, który nazwał wariant nr 2 „obwodnicą dla grzybiarzy”.
- Zastanawiam się, po co się tu spotykamy, jeżeli burmistrz uważa, że obwodnica prowadzi na grzyby - ripostował Marek Szponar.
- Każdy chce być w powiecie oławskim najważniejszy - starosta, burmistrzowie - podsumował Stanisław Grzesik, radny powiatowy z J-L. - Do 2015 nie mamy szans na budowę obwodnicy, bo nie ma nas w budżecie województwa. Powiat pomaga Oławie i burmistrzowi Październikowi, pomóżmy też gminie Jelcz-Laskowice.  

Głosy mieszkańców

Na sesję licznie przybyli działkowicze z ogrodu „Zgoda”, protestujący przeciw „jedynce”, oraz mieszkańcy Chwałowic, niezgadzający się z wariantem nr 2. Działkowcy bronili swoich ogródków, a chwałowiczanie - czystości powietrza i atmosfery wsi. - Chcemy, aby Chwałowice były wizytówką gminy i zachowały swój klimat i charakter - mówił Aleksander Rogalewicz, prezes Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Chwałowic. - Mamy ponad 400 członków. Opowiadamy się za wariantem nr 1, za którym przeważa aspekt ekonomiczny oraz fakt, że największy jest ruch do strefy przemysłowej. „Dwójka” przewiduje wycięcie lasu łęgowego, a na to nie zgodzą się ekolodzy. Tereny w Chwałowicach to miejsca wypoczynku i relaksu - mamy lasy, stawy, stadniny koni. Rośnie liczba mieszkańców...      
Zdaniem Jerzego Worwy, proponowany przebieg obwodnicy nr 1 to nie jest problem „marchewki czy pietruszki na działkach”, jak niektórzy próbowali to przedstawiać, ale pięciu tysięcy mieszkańców osiedla Metalowców, przez które miałaby przebiegać droga.

Dziwne głosowanie

Najpierw radni głosowali wniosek Mariana Skrętkowicza, aby przyjąć wariant nr 2. Opowiedziało się za tym dziewięciu radnych, przeciwnych było ośmiu, a dwóch wstrzymało się od głosu. Taki wynik zaskoczył władze gminy. Pojawiły się wątpliwości, czy powinno się zatem głosować stanowisko zaproponowane przez burmistrza. Ogłoszono przerwę, podczas której zastanawiano się, co zrobić. Po przerwie pojawiały się skomplikowane interpretacje tego, co się zdarzyło, i karkołomne uzasadnienia potrzeby kolejnego głosowania, przedstawiane głównie przez zwolenników propozycji burmistrza. - Uważam, że radni dokonali wyboru - mówiła Beata Bejda, przewodnicząca Rady Miejskiej. - Wniosek kolegi Skrętkowicza mówił tylko o trasie nr 2. Przegłosowaliśmy ten wiosek, który wskazywał tylko koncepcję nr 2.
- Wniosek pana Skrętkowicza nie wyklucza „jedynki”, bo w stanowisku burmistrza mamy dwie propozycje - przekonywał Henryk Koch.
W drugim głosowaniu radni przyjęli stanowisko burmistrza - poparli oba warianty obwodnic. Tym razem już dziesięciu było „za”, przeciw - siedmiu, a dwóch wstrzymało się od głosu. Dyskusja o obwodnicach zakończyła się tuż po godz. 23.00. Większość mieszkańców nie doczekała się rozstrzygnięcia... 

Tekst i fot.: Monika Gałuszka-Sucharska
 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: cześTreść komentarza: Są na to też paragrafy!Data dodania komentarza: 21.11.2024, 13:58Źródło komentarza: 29 punktów karnych i strata prawka!Autor komentarza: MarekTreść komentarza: W normalnym kraju ściągnęli by "złoczyńce" na kamerach i do...li taki mandat za zaśmiecanie żeby następne pokolenie płaciło. Niestety w Polsce, obecnie państwie z kartonu jest jak na dzikim zachodzie lub w Rumunii. Syf i gnój. Tylko nas....c na środku miasta jeszcze i wsadzić w to chorągiewkę.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 13:57Źródło komentarza: Tego śnieg nie przysypie. Muszą zareagować odpowiednie służbyAutor komentarza: WiesiekTreść komentarza: Typowa komunalka miejska, mieszkają za pół darmo i nic ich nie obchodzi. Miasto posprząta, miasto zapłaci. Miasto, czyli my podatnicy zapłacimy, bo nikomu nie chce się na PSZOK wywozić śmieci. Powinno im się do czynszu doliczać sprzątanie śmieci przy kontenerach.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 13:30Źródło komentarza: Tego śnieg nie przysypie. Muszą zareagować odpowiednie służbyAutor komentarza: cześTreść komentarza: Samozapłon???Data dodania komentarza: 21.11.2024, 13:22Źródło komentarza: Zapalił się kubeł na śmieci. Mieszkańcy szybko zareagowaliAutor komentarza: ojciec/dyrektorTreść komentarza: Ja gabaryty do lasu wywożęData dodania komentarza: 21.11.2024, 13:22Źródło komentarza: Tego śnieg nie przysypie. Muszą zareagować odpowiednie służbyAutor komentarza: bater79Treść komentarza: Język wroga trzeba znać... Tylko,takie chwalenie się,podniecanie(nie wiem czym)służy do promocji Niemiec i przekaz,że duża część" elyt" jest mentalnie skolonizowana ,co gorsze przekazuje to młodzieży... Można wybaczyć,wszystko ale potrzebne jest przyznanie się do winy{to naziści....) ,pokuta i naprawienie szkód czyli zadośćuczynienie ,tak to nigdy Niemcy nie poczują,co zrobili....W Polsce Niemcy wydają kasę ale na promocje Niemiec...nic więcej,co gorsza robią to za kasę polscy pseudonaukowcy to jest smutne...Data dodania komentarza: 21.11.2024, 13:20Źródło komentarza: Chodzi o popularyzację języka niemieckiego
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama