2 kwietnia, obchodzony jest międzynarodowy dzień świadomości autyzmu. Wg obecnych statystyk w krajach zachodnich 1 na 100 dzieci ma zaburzenie ze spektrum autyzmu. Chcąc wspierać je oraz ich rodziny w bieżącej sytuacji, Centrum Terapii Autyzmu SOTIS opublikowało polskie wydanie poradnika dla rodziców dzieci z autyzmem w czasie kwarantanny. Materiał został udostępniony nieodpłatnie.
Publikacja „Wspieranie osób z autyzmem w niepewnych czasach” autorstwa National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorder (NPDC/USA) zawiera siedem strategii wspierania osób ze spektrum autyzmu w obecnej sytuacji, wskazówki dla opiekunów oraz pomoce wizualne. Uwzględnia również adaptację kulturową, dzięki czemu polscy odbiorcy otrzymają wersję zawierającą przekierowania do materiałów zewnętrznych po polsku.
– Przed rodzinami dzieci ze spektrum autyzmu stoi prawdziwe wyzwanie. – komentuje dr Anna Waligórska z Centrum Terapii Autyzmu SOTIS. – Przygotowane przez nasz zespół polskie wydanie poradnika „Wspieranie osób z autyzmem w niepewnych czasach” jest przydatnym narzędziem wychowawczym i rozwojowym. Udostępniamy je nieodpłatnie wszystkim potrzebującym rodzinom osób z autyzmem w Polsce, z nadzieją, że będzie dla nich praktycznym wsparciem w tej sytuacji. Jednocześnie prowadzimy też intensywne prace związane z kontynuowaniem zajęć terapeutycznych w formule on-line dla rodziców i podopiecznych naszej sieci przedszkoli specjalistycznych oraz dla młodzieży z Zespołem Aspergera z całej Polski.
Osoby ze spektrum autyzmu, na skutek zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego, mają trudności z takimi czynnościami, jak m.in. utrzymanie kontaktu, odczytanie przekazu, zrozumienie poleceń, ale i uczuć, nawet w relacji z najbliższymi. W obecnej sytuacji łatwo jest im utracić poczucie bezpieczeństwa, popaść w chęć izolowania się od domowników, zwiększoną nadpobudliwość, mieć narastające problemy z koncentracją i przyswajaniem wiedzy, a przez to z radzeniem sobie w tej obciążającej sytuacji.
– Podczas pozostawania w domu bardzo istotne jest wypracowanie nowego, powtarzalnego rytmu dnia. – kontynuuje dr Anna Waligórska. – Stały rytm dnia daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, dzięki czemu lepiej funkcjonują i chętniej włączają się w zadania edukacyjne. Plany zajęć z poradnika NPDC pomagają w osiągnięciu tego założenia, dając jeszcze jedno, większy spokój dla rodzica, co powinno być nie mniej ważnym celem. Warto by rodzice w planie dnia włączyli też określony czas na swoje zadania oraz na zregenerowanie sił, by móc dobrze spełniać rolę opiekuna. Zwłaszcza w tym czasie, kiedy ich rola jest wyjątkowo ważna.
***
* NPDC (National Professional Development Center on ASD) - konsorcjum kilku amerykańskich uniwersytetów oraz czołowych światowych specjalistów, praktyków i naukowców, którzy po wielu latach pracy stworzyli model doboru technik i metod terapii, o skuteczności potwierdzonej badaniami, wywodzących się z wszystkich uznanych podejść w terapii autyzmu.
Centrum Terapii Autyzmu SOTIS www.sotis.pl - powstało w 2003 roku. Specjalizuje się w diagnozie, terapii i edukacji dzieci z autyzmem oraz osób z Zespołem Aspergera. Oferuje światowe standardy terapii indywidualnie dopasowane do potrzeb dziecka. Prowadzi ośrodki terapeutyczne i terapeutyczno-przedszkolne w Warszawie, Gdańsku i Gdyni. Program Terapeutyczno-Przedszkolny SOTIS to jeden z pierwszych w Polsce, kompleksowych programów terapeutyczno-przedszkolnych dla dzieci ze spektrum autyzmu.
Napisz komentarz
Komentarze