- Walka o czyste powietrze jest jednym z naszych priorytetów – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. – W tym procesie zależy nam między innymi na tym, by miasta i gminy, w których funkcjonuje komunikacja miejska, wymieniały stary, nieekologiczny tabor na nowoczesne, niskoemisyjne pojazdy czy budowały wygodne centra przesiadkowe. Przekazujemy na takie inwestycje sporo pieniędzy z unijnego budżetu. Samorządy chętnie po nie sięgają, a korzystają na tym wszyscy Dolnoślązacy.
Komfortowe autobusy
Jednym z kosztowniejszych projektów był zakup 50 nowoczesnych autobusów dla stolicy regionu.
- Nowe pojazdy wydzielają do powietrza o 86 proc. mniej cząstek stałych (PM) oraz tlenków azotu niż starsze autobusy, z którymi pożegnaliśmy się pod koniec 2020 roku - mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. - Zapewniam więc każdego, kto z nami podróżuje, że korzysta z pojazdów przyjaznych dla Matki Ziemi.
Nowe pojazdy są komfortowe, bezpieczne, łatwiejsze w obsłudze i bardziej ekologiczne. Kosztowały prawie 100 mln zł, z czego połowę dołożyła Unia Europejska. Wszystkie mają klimatyzację i monitoring, a także system informacji pasażerskiej - na monitorach wyświetlane są komunikaty ważne dla podróżujących - oraz porty USB do ładowania sprzętu elektronicznego, np. smartfona. Co jednak najważniejsze, te niskopodłogowe, przegubowe autobusy spełniają surowe wymogi dotyczące europejskich norm emisji. To niejedyna tego typu inwestycja w naszym regionie. Nowe, proekologiczne autobusy wożą również mieszkańców Głogowa, Strzelina, Świeradowa-Zdroju, Bolesławca, Świdnicy, Legnicy i Polkowic.
Parkuj i jedź
Innym sposobem na ograniczanie transportu indywidualnego są specjalne parkingi dla samochodów i rowerów. Zlokalizowane w pobliżu dworców, pętli autobusowych czy na rogatkach miast mają zachęcać do pozostawienia własnego pojazdu i przesiadkę do pojazdu komunikacji zbiorowej.
Na przykład w Ścinawie, przy wjeździe do miasta, powstał nowoczesny parking w kształcie statku. Ma stację wypożyczania rowerów, szybki dostęp do przystanku komunikacji zbiorowej, a nawet toalety i natrysk. Na dziobie parkingu-statku ulokowany został czołg T-34, który przez wiele lat stał na ścinawskim rynku. Dziś odrestaurowany skrywa „kapsułę czasu”, czyli szczelny metalowy pojemnik z mapą powiatu lubińskiego, gazetami i zdjęciami, który podczas uroczystego otwarcia umieścili w nim lokalni samorządowcy. Podobnych obiektów parkingowych, choć może mniej spektakularnych, w ostatnich latach powstało w naszym województwie ponad 70.
Mniej spalin
Inwestycje, które przyczyniają się do redukcji spalin w transporcie miejskim, kosztowały w ostatnich latach ponad 430 mln zł (290 mln zł to unijne dofinansowanie). Dzięki temu możliwe będzie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o blisko 6 tys. ton rocznie!
Napisz komentarz
Komentarze