- Dobra wiadomość dla mieszkańców Oławy i powiatu oławskiego - informowało 20 maja tego roku Starostwo Powiatowe - Rada Ministrów przyjęła w dniu 19 maja rządowy „Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020 – 2025”. Jak wynika z naszych informacji przystanek Oława Zachodnia został ujęty na liście podstawowej Programu. Znajdują się na niej 173 zadania inwestycyjne na kwotę 1 miliarda złotych. Z kolei na liście rezerwowej znajduje się ponad 180 projektów, które również mają szansę na realizację. Środki z rządowego Programu zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych. Program obejmie przystanki kolejowe zlokalizowane w całej Polsce. Przyczyni się to do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.
Jest ciąg dalszy tych dobrych wiadomości. W odpowiedzi na wystąpienie Stowarzyszenia "Wszystko dla Oławy" w sprawie budowy przystanku kolejowego Oława Zachodnia, zastępca dyrektora Marcin Piwowarski napisał:
- Z informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako podmiotu, któremu została powierzona realizacja ww. Programu lata 2021-2025 wynika, że planowana budowa przystanku Oława Zachodnia będzie w km 157,100 linii kolejowej nr 132 Bytom - Wrocław Główny i realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”. Ogłoszenie postępowania przetargowego dla tej lokalizacji planowane jest w listopadzie br., natomiast finalnie zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.
Wspomniana powyżej lokalizacja przystanku była konsultowana przez PKP PLK S.A. i wybrana zgodnie z zaleceniami Urzędu Miejskiego w Oławie. Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz budowa dwóch nowych jednokrawędziowych peronów o długości 200 m wraz z wykonaniem odwodnienia, dojść do peronów, przejścia podziemnego pod torami o odpowiednim standardzie, dostosowanym do warunków lokalnych oraz wykonanie innych prac niezbędnych w branżach towarzyszących.
Niestety, jest też i nie najlepsza informacja. Przystanek będzie, ale wiaduktu nie będzie.
Jak pisze dyrektor Piwowarski, postulowana budowa wiaduktu lub tunelu "w km 156,300 linii kolejowej nr 132, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 396, w ramach realizacji ww. Programu nie jest możliwa, gdyż zgodnie z treścią tego dokumentu, wszelkie prace związane z realizacją zadań mogą obejmować jedynie budowę bądź modernizację infrastruktury pasażerskiej oraz ewentualne zadania związane z dostępnością do miejsc parkingowych dla podróżnych. Ponadto budowa obiektu takiego jak wiadukt lub tunel bezwzględnie wymaga uzyskania decyzji środowiskowej, co również stoi w sprzeczności z założeniami Programu, gdyż zgodnie z treścią tego dokumentu, wszelkie zadania związane z budową lub modernizacją przystanków kolejowych nie mogą być obarczone koniecznością przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Niestety, na razie nie ma żadnej wizualizacji planowanego przystanku na osiedlu Sobieskiego, dlatego pokazujemy tylko jak mógłby on wyglądać w przybliżeniu, posiłkując się inną realizacją.
Napisz komentarz
Komentarze