Rodzaje olejów silnikowych
Na rynku dostępne są 3 rodzaje olejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Różnią się one procesem produkcji, tym samym oferują różne właściwości.
• Olej silnikowy mineralny
Najstarsze rozwiązanie, obecnie stosowane głównie w samochodach zabytkowych. Są one rafinowane z ropy naftowej. Nie obciążają one uszczelnień silnika, ale ich liczne wady uniemożliwiają stosowanie we współczesnych autach. Szybko tracą swoją lepkość i wydajność, ponadto sprawiają, że auto może mieć problem z odpalaniem w zimie.
• Olej silnikowy półsyntetyczny
Rozwiązanie pośrednie, skład cieczy półsyntetycznej to około 70% bazy mineralnej i 30% bazy syntetycznej. Podobnie jak oleje mineralne, oleje półsyntetyczne też głównie są stosowane w starszych pojazdach. Są bardziej odporne na starzenie niż oleje mineralne, nie obciążają też uszczelnień silnika.
• Olej silnikowy syntetyczny
Jednoznacznie jest to najlepszy wybór i najbardziej popularne rozwiązanie we współczesnych autach. Oleje syntetyczne to wynik syntezy surowców lub pochodnych ropy naftowej. Te wysokiej jakości oleje wydajnie ochraniają ruchome elementy silnika, skutecznie je ochładzają i znoszą duże obciążenia termiczne w lecie i w zimie. Na rynku dostępne są też specjalne produkty, tj. opracowane wyłącznie pod konkretny rodzaj silnika, pod filtr cząstek stałych DPF i tak dalej.
Klasyfikacje olejów silnikowych
Olej olejowi nie równy, dlatego też inżynierowie poddają oleje silnikowe klasyfikacjom, przez co łatwo jest dobrać najlepszy olej do swojego auta. Informacje na etykiecie produktu są bardzo ważne, każdy kupujący powinien znać przynajmniej podstawy.
1. SAE to klasa lepkości olejów w różnych temperaturach. Przykłady klasy SAE: 5W-40,5W-30, 0W-20. Zimowa klasa lepkości jest określana przez pierwszą liczbę i literę W, a druga liczba określa letnią klasę lepkości.
2. API to amerykańska klasa jakości. Płyn do silników benzynowych jest oznaczony literą S, a do silników Diesla są C i F. Druga litera oznacza normę właściwą; im dalsza litera, tym wyższa jest norma oleju, czyli np. SL jest nowszy od SG.
3. ACEA to europejska klasa jakości. Klasa A/B to produkty do różnorodnych konfiguracji silników Diesla i benzynowych; C to produkty do silników benzynowych i Diesla z katalizatorami lub filtra cząstek stałych; E to oleje do silników Diesla ciężarówek.
Jak często należy wymieniać olej silnikowy?
Olej silnikowy z czasem ulega degradacji. Pojawia się w nim coraz więcej zanieczyszczeń — filtr oleju nie trwa wiecznie oraz dostaje się coraz więcej paliwa, które nie ma odpowiednich właściwości smarujących. Szacuje się, że olej silnikowy wymienia się co 10 - 15 tys. km / co rok, ale to zależy od warunków, w jakich prowadzisz oraz jaki masz pojazd. Wraz z olejem silnikowym należy wymienić filtr oleju.
Jak wymienić olej silnikowy
Olej silnikowy i filtr oleju może wymienić każdy, wcześniej przygotuj pomocne narzędzia, zwykle są to: klucz do odkręcania korka spustowego oleju, klucz pazurkowy, pojemnik na stary olej, nowa uszczelka do korka oleju oraz oczywiście odpowiedni olej silnikowy i filtr oleju. Jeśli chcesz, możesz też użyć płukanki do silnika. Jest to preparat, który pomoże usunąć nagar i szlam z silnika.
1. Rozgrzej silnik i wlej do niego poprzez wlew oleju płukankę do silnika wedle zaleceń producenta. Uruchom silnik i pozostaw go na 10-15 minut na biegu jałowym.
2. Jeśli samochód nie został już ustawiony, wjedź na kanał.
3. Poczekaj kilka minut, aby silnik ostygł. Pod żadnym pozorem nie dotykaj żadnych elementów silnika — są one rozgrzane do bardzo wysokich temperatur.
4. Sprawdź w instrukcji technicznej dla kierowcy, jak dostać się do korka wlewu oleju. Czasami konieczny będzie demontaż dolnej osłony silnika.
5. W górnej części silnika znajduje się korek wlewu oleju — odkręć go.
6. Przygotuj pojemnik na zużyty olej.
7. Odkręć korek spustowy oleju silnikowego w misce olejowej. Uwaga: będzie konieczne użycie sporej siły. Użyj do tego klucza z dłuższym ramieniem.
8. Spuść zużyty olej do przygotowanego pojemnika. Wraz z olejem zostanie usunięta płukanka do silnika. Cały proces trwa kilkanaście minut.
9. Odkręć filtr oleju za pomocą klucza pazurkowego.
10. Przygotuj nowy filtr oleju do montażu. Posmaruj jego uszczelkę świeżym olejem silnikowy i ją przykręć za pomocą specjalnego klucza.
11. Pozbądź się starej uszczelki na korku spustowym oleju. Zamontuj nową uszczelkę, a następnie przykręć korek spustowy oleju do miski olejowej. Zachowaj ostrożność, aby nie uszkodzić gwintu.
12. Poprzez wlew oleju wlej do silnika świeży olej zgodnie z zaleceniami producenta auta.
13. Zakręć korek wlewu oleju.
14. Włącz silnik, wyjedź z garażu/warsztatu i odczekaj kilka minut. Jest bardzo ważne, aby wyjechać z zamkniętego pomieszczenia ze względu na duże ryzyko zatrucia się spalinami.
15. Wyłącz silnik po kilku minutach. Sprawdź poziom oleju silnikowego za pomocą bagnetu. Jeśli poziom jest za niski, dolej więcej oleju, ale dopiero jak silnik ostygnie. Po kilku minutach sprawdź jeszcze raz. Poziom oleju powinien być pomiędzy MAX a MIN na bagnecie.
Olej silnikowy jest płynem łatwopalnym i szkodliwym, dlatego trzeba go poddać specjalistycznej utylizacji. Możesz go oddać do warsztatu samochodowego bądź do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK) w Twojej okolicy. Zaniechanie właściwej utylizacji oleju grozi karami pieniężnymi.
Źródła:
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze