Zakupy internetowe, BLIK czy wiadomość dotycząca dopłaty do przesyłki ? Zadbajcie o swoje bezpieczeństwo w internecie, nie dajcie się oszukać i zachowajcie szczególną ostrożność podczas zakupów on-line!
Do coraz częściej zgłaszanych przestępstw należą oszustwa przy zakupach internetowych oraz wyłudzenia kodów BLIK i dostępu do kont osobistych. W styczniu do Komendy Powiatowej Policji w Oławie wpłynęło aż 25 takich zgłoszeń!
Zalecamy czujność podczas zakupów od osób prywatnych. Pamiętajmy, że nie każda osoba sprzedająca jest oszustem, lecz wśród nich zdarzają się tzw. "czarne owce". Oszuści stosują przeróżne sztuczki i zabiegi socjotechniczne, by zdobyć zaufanie kupujących i skłonić ich do przelania środków z góry. Oszust zazwyczaj twierdzi, że jest ciągle bardzo zajęty - ale oczywiście, po otrzymaniu pieniędzy na konto, znajdzie czas na wysyłkę. Dość częstym zabiegiem, jest także stosowanie presji czasu, szczególnie zaraz przed weekendem.
Zdrowy rozsądek i zasady bezpieczeństwa należy zachować nie tylko podczas zakupów dokonywanych przez internet ale także odbierając wiadomości od znajomego, który prosi o szybką pomoc finansową polegającą na wygenerowaniu i podaniu kodu BLIK. Takie wiadomości najlepiej potwierdzić osobiście lub telefonicznie, nigdy poprzez komunikator.
Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działania i korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego nie podejrzewających osób. Pamiętajcie, że pośpiech, stres i niewiedza są złymi doradcami.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,
uważać na fałszywe strony, które mogą podszywać się pod operatora płatności – sprawdzać, czy adres strony internetowej operatora płatności kończy się nazwą domeny operatora,
uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem zakupowym, i unikać ich!
zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce!
zwracać uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujemy dane karty, gdyż fałszywe strony często są napisane niegramatycznie, zawierają błędy!
dokładnie czytać SMS-y z banku, zwracając uwagę na to, jaką transakcję autoryzujemy!
Niestety, ofiarą oszustwa na platformie zakupowej coraz częściej stają się również osoby sprzedające, a więc te, które same oferują towar na sprzedaż.
Sposób działania sprawców jest dość nietypowy. Polega na tym, iż przestępcy w sprawie zakupu danego przedmiotu kontaktują się ze sprzedającym poza portalem zakupowym – korzystając z komunikatorów, wiadomości SMS lub mediów społecznościowych (co już wówczas powinno wzbudzić nasze zaniepokojenie i podejrzenie). Następnie oszuści wysyłają fałszywe linki prowadzące rzekomo do potwierdzenia płatności za dany przedmiot oferowany do kupna lub zamówienie przesyłki. Dodatkowo przestępcy proszą o podanie pełnych danych karty sprzedającego. W ten sposób, środki pieniężne zamiast wpłynąć na konto sprzedającego, są z niego pobierane w nieograniczonej kwocie.
Pamiętajmy, że nasze dane pozyskiwane są na wiele różnych sposobów, z wykorzystywaniem różnych środków technicznych, teleinformatycznych, jak i socjotechniki. Chrońmy swoje konto i bądźmy bezpieczni!
Napisz komentarz
Komentarze