Tego typu laboratoria dopiero się w Polsce rozwijają a wrocławskie należy do najnowocześniejszych, 9 marca br. zostało oficjalnie otwarte przez Wyższą Szkołę Bankową.
Uczelnia stworzyła je we współpracy z firmą Giant Lazer specjalizującą się w technologiach VR (virtual reality – wirtualnej rzeczywistość), AR (augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości) oraz MR (mixed reality – mieszanej rzeczywistości). Połączenie możliwości uczelni i partnera biznesowego zaowocowało utworzeniem laboratorium XR (extended reality – przedłużonej rzeczywistości), czyli łączącego wszystkie trzy technologie VR, AR i MR w nowy obszar.
- To miejsce jest wyjątkowe, pozwala kompleksowo podejść do nauczania technologii składających się na środowisko XR. Mamy tu super sprzęt i programy graficzne oraz komfortową przestrzeń, której kluczowym wyposażeniem jest strefa zielona obejmująca ściany i podłogę, to tzw. greeen screen, przy czym rozbudowany, pozwalający na komputerowe osadzenie dowolnej osoby na dowolnym tle – mówi Sebastian Sobczyk, wykładowca i menedżer kierunku studiów informatyka w WSB.
Na wyposażeniu laboratorium poza goglami i padami jest m.in. Motion Capture Rokoko - to technologia pozwalająca na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich w czasie rzeczywistym na postać 3D. Uczelnia posiada również inteligentne okulary HoloLens 2 – ich działanie polega na tym, że do tego co normalnie widzą ludzkie oczy dodawany cyfrowy, interaktywny obraz.
Rośnie nowa generacja informatyków
Z Giant Lazer XR Lab już korzystają studenci kierunków informatyka, zarządzanie, logistyka – przyszli programiści, graficy, projektanci gier, twórcy nowych mediów, designerzy i inżynierowie. Odbywają tu zajęcia praktyczne, podczas których uczą się opracowywania rozwiązań opartych o wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. W przyszłości będą projektować i wdrażać w firmach i instytucjach usługi bazujące na tych technologiach.
- Moim zdaniem to jedna z najbardziej zyskujących na popularności ścieżek rozwoju zawodowego z uwagi na praktycznie nieograniczone możliwości zastosowania w wielu branżach, nie tylko działających w Internecie. Technologia XR jest nowym narzędziem pozwalającym na zaprojektowanie, zaprezentowanie i zrozumienie finalnego produktu, którym będziemy posługiwać się w prawdziwym świecie przy zaoszczędzeniu zasobu, jakim jest czas. Z tego względu to bardzo interesująca technologia i to nie tylko z perspektywy studenta – mówi Kacper Siniakiewicz, student kierunku zarządzanie, pasjonat technologii i członek drużyny e-sportowej Bankierzy WSB.
Okiem praktyka
Zajęcia ze studentami w Giant Lazer XR Lab prowadzą osobiście specjaliści z firmy Giant Lazer. W trakcie kilkuletniej współpracy z uczelnią opracowane zostały pomoce dydaktyczne oparte na technologiach XR m.in. dla studentów kierunków inżynieria zarządzania i logistyka. To, czego dziś uczą się i co projektują studenci, rośnie na popularności również w firmach.
-Technologie VR i AR znajdują zastosowanie w wielu branżach, sprawdzają się np. jako narzędzia do prototypowania. Branża automotive wykorzystuje technologię XR do projektowania wnętrz samochodów, które tradycyjnie na etapie prototypu modeluje się z gliny. Każda poprawka takiego prototypu wymaga korekty lub wykonania nowego modelu, co jest czasochłonne. Dzięki wirtualnej rzeczywistości możemy projektować bez ograniczeń, poprawiać i ulepszać, aż znajdziemy idealne rozwiązanie - mówi Mateusz Tokarski, wiceprezes Giant Lazer.
Technologie XR pozwalają użytkownikowi doświadczyć immersji, czyli zanurzenia się w wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Obraz i dźwięk są płynnie skoordynowane z ruchami ciała użytkownika, co pozwala umownie oszukać umysł i przekonać go, że jesteśmy w namacalnej rzeczywistości. Dodatkowo ta rzeczywistość jest interaktywna, czyli możemy dokonywać różnych akcji, podnosić wirtualne przedmioty, uruchamiać urządzenia, a nawet być wirtualną postacią (tzw. awatarem) lub wchodzić z taką w interakcję.
Z tego względu rośnie znaczenie technologii XR dla branży rozrywkowej, szkoleniowej i edukacyjnej. Doświadczenia czy błędy popełniane w rzeczywistości wirtualnej nie mają swoich konsekwencji w prawdziwym świecie. Dzięki temu technologia stanowi rozwiązanie dla lekarzy uczących się wykonywać operacje, inżynierów i architektów, pilotów, kierowców czy choćby projektantów ciągów komunikacyjnych. Nowością są wirtualne szkolenia BHP projektowane na specjalne zamówienia firm np. produkcyjnych.
- Patrząc na przekrój projektów, które już zrealizowaliśmy i nad którymi pracujemy, mogę powiedzieć, że rynek zaczął już odkrywać potencjał tych technologii. Proszę sobie wyobrazić, że w muzeum można wejść do wnętrza obrazu, a w firmie transportującej niebezpieczne materiały - przejść stuprocentowo bezpieczne szkolenie praktyczne z rozładunku towaru. Dzięki doświadczeniom VR lub AR można podziwiać zabytki z lotu ptaka i to pod każdym kątem, albo swobodnie zwiedzać atrakcje turystyczne. To są przykłady naszych realizacji, tu praktycznie nie ma ograniczeń – mówi Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer.
Uczelnia nie planuje poprzestawać wyłącznie na kształceniu w obszarze technologii, chce umożliwić studentom opracowywanie realnych rozwiązań na potrzeby rynku. Otwarcie laboratorium stanowi zaproszenie dla środowiska biznesowego do współpracy ze środowiskiem akademickim w obszarze rozwijania technologii XR i poszukiwania dla nich praktycznego zastosowania.
Napisz komentarz
Komentarze