W miniony weekend 1680 uchodźców zostało obsłużonych przez pracowników ZUS.
- W czasie tych weekendowych dyżurów, które pełnili nasi pracownicy dla uchodźców - zakładane były konta na naszej platformie internetowej i składane wnioski o wypłatę z programu 500+. - mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Według rzeczniczki niektórzy klienci przychodzili już z założonym przez telefon kontem na PUE ZUS po to żeby potwierdzić tożsamość i złożyć wniosek o wypłatę 500+. Do założenia konta potrzebny jest numer PESEL, adres email, polski numer telefonu oraz dokument potwierdzający tożsamość (paszport).
- Samodzielne założenie konta nie jest trudne tym bardziej, ze można to zrobić w języku ukraiński. W czasie zakładania konta na PUE jest możliwość wyboru języka. Konto można, więc założyć samodzielnie korzystając np. ze smartfonu lub jeśli ktoś ma z tym problem może przyjść do ZUS – zapewnia Kowalska-Matis.
Rzeczniczka przypomina, że po samodzielnym założeniu konta na PUE ZUS trzeba je jednak potwierdzić w uprawnionej do tego instytucji lub podczas wizyty w ZUS.
- W naszych placówkach są specjalne stanowiska, przy których obsługiwani są uchodźcy. Na miejscu jest także tłumacz, który pomaga osobom nieznającym języka polskiego – zapewnia Kowalska-Matis.
Samodzielnie założenie konta jest stosunkowo proste dla osób, które serfują w Internecie. Najlepiej zrobić to przez swój profil zaufany gdyż wtedy nie jest konieczna wizyta w ZUS żeby potwierdzić swoją tożsamość.
– Taka „bezpieczna” ścieżka jest konieczna gdyż po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym – mówi Kowalska-Matis.
Do dyspozycji klientów jest także specjalna infolinia w języku ukraińskim i polskim w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Chodzi o te osoby, które przybyły do Polski po 23 lutego tego roku w wyniku konfliktu zbrojnego w Ukrainie. Wśród osób obsługujących infolinię są także uchodźcy z Ukrainy.
Infolinia jest dostępna w dni robocze - od poniedziałku do piątku - w godzinach od 8: 00 do 18: 00 pod numerem 22 444 02 55 (opłata według stawek operatorów). Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy można też przesyłać mailem na adres [email protected]. Wśród osób obsługujących infolinię są m.in. uchodźcy z Ukrainy.
Napisz komentarz
Komentarze