Dolnoślązacy złożyli już 34 tys. wniosków na 32 889 dzieci. Z nich Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaakceptował 29,7 tys. wniosków, na które już popłynęło 91 760 500 zł. Całym kraju złożono wnioski na ponad 502 tys. dzieci, z tego ponad 498 tys. zostało rozpatrzonych. Osoby, którym ZUS przyznał RKO w okresie od 11 do 15 kwietnia br. otrzymają pierwszą wypłatę wraz z wyrównaniem do 22 kwietnia.
- Staramy się jak najszybciej rozpatrywać wnioski o wypłatę, ale w niektórych są poważne błędy a to wpływa na wydłużenie czasu realizacji – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - W takich przypadkach nasi eksperci kontaktują się z osobą, która złożyła wniosek w celu wyjaśnienia danej sprawy lub uzupełnienia dokumentów. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku – wyjaśnia.
Rzeczniczka zapewnia, że po wystawieniu takiego wezwania klient dostaje sms i wiadomość na adres poczty elektronicznej. Każdy wniosek o RKO wymaga sprawdzenia w odpowiednich rejestrach.
- Gdy zaczynamy sprawdzać wtedy okazuje się, że np. rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka – opowiada Kowalska-Matis. - Najczęstszym błędem jest podanie zamiast numeru PESEL dziecka, na które ubiegają się o świadczenie, numeru PESEL innego członka rodziny – mówi.
Inny z błędów, który znacząco wydłuża czas rozpatrzenie wniosku to zupełny brak numeru PESEL, który dziecko ma nadany.
- W zamian za to rodzice załączają np. dowód tożsamości lub inny dokument i odpis aktu urodzenia dziecka. W takie sytuacji nie jest możliwe automatyczne sprawdzenie czy dana osoba jest rodzicem dziecka na podstawie rejestru PESEL, ale konieczne jest sprawdzenie aktu urodzenia przez pracownika - podkreśla rzeczniczka.
Według rzeczniczki, dlatego lepiej się nie śpieszyć z wysłaniem wniosku tylko starannie go wypełnić i sprawdzić czy podane dane są prawidłowe. Do ZUS wpłynęły także wnioski w bardziej skomplikowanych sprawach. Chodzi np. o sytuacje, kiedy rozwodzący się rodzice składają odrębne wnioski na to samo dziecko i nie mogą się w tej sprawie porozumieć.
Co istotne, nowymi świadczeniami na rzecz rodziny nie zajmują się pracownicy obsługujący emerytury, renty czy zasiłki, ani pracownicy z obszaru składek, audytu, orzecznictwa lekarskiego czy administracji. Obsługa 500+ i RKO to zadanie Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum powstało, aby realizować dodatkowe zadania, w tym RKO. Ze względu na to, że wnioski są elektroniczne, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka – przez specjalną aplikację.
Napisz komentarz
Komentarze