W Oławie najgorzej jest w godzinach szczytu. Sytuację utrudnia remont skrzyżowania dróg wojewódzkich 396 i 455 za mostem na Odrze oraz ul. 1 Maja, a także ul. Krótkiej. Kierowcy nie szczędzą słów krytyki pod adresem drogowców, władz miasta, służb odpowiedzialnych za remonty, a zwłaszcza organizację ruchu, a także policję, która ich zdaniem powinna w takich sytuacjach kierować ruchem. Podpowiadają też rozwiązania, które według nich zmniejszyłyby problem, gdyby je zastosowano. Jednym z tych rozwiązań jest wyłączenie sygnalizacji. Po tym, co działo się w poniedziałek, zapytaliśmy burmistrza, co zrobił w tej sprawie?
Jak tłumaczy 8 czerwca wysłał pisma do Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu oraz do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Napisał, że zwraca się z prośbą o usprawnienie organizacji ruchu na DW 396 w rejonie skrzyżowania ul. 3 Maja z Chrobrego. - Jesteśmy w trakcie realizacji robót drogowych w Rynku. Wynikające stąd utrudnienia spowodowane zamknięciem dróg w centrum miasta, wpływają niekorzystnie na płynność ruchu sąsiadujących ulic - pisał do DSDiK - W celu poprawy płynności ruchu, prosimy o rozważenie możliwości wyłączenia sygnalizacji świetlnej na ww. skrzyżowaniu. Przewidujemy czas realizacji robót drogowych w Rynku do końca października 2022.
Miasto prosiło o pilną odpowiedź. Udzielono jej 27 czerwca. DSDiK nie przewiduje wyłączenia świateł, bo jak tłumaczy - jest to za dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Istnieje możliwość dostosowania programów sygnalizacji do tymczasowo zwiększonych lub zmniejszonych potoków ruchu na poszczególnych wylotach - wykonanie projektów zmiany stałej organizacji ruchu w zakresie programów sygnalizacji oraz jego wdrożenie musi być wykonane staraniem i na koszt wnioskodawcy - czytamy w odpowiedzi. - Dodatkowo ta sygnalizacja jest skoordynowana z sygnalizacją na skrzyżowaniu 3 Maja - pl. Zamkowy, więc korekta programów sygnalizacji na jednym skrzyżowaniu wymusza wykonanie jej na drugim.
A co ze skrzyżowaniem ul. Andresa, 11 Listopada ze Strzelną? Kierowcy naciskali wręcz, aby pilnie wyłączyć światła właśnie w tym miejscu. Tutaj odpowiedzi 4 lipca udzieliło GDDKiA. Zastępca dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami napisał, że całodobowe wyłączenie sygnalizacji aż do końca października na skrzyżowaniu z tak dużym ruchem pieszych i samochodów - będzie stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, chyba że będzie tam nadzór policji. - Jeżeli jesteście państwo w stanie przedstawić argumenty i rozwiązania, które będą przemawiać za waszą propozycją, pozostajemy do dyspozycji, łącznie z możliwością wspólnej wizji w terenie - pisał do burmistrza.
Burmistrz Tomasz Frischmann informuje, że pismo do policji wysłał 15 lipca i czeka na odpowiedź. Zapytał wprost, czy miasto może liczyć na pomoc służb w sterowaniu ruchem w okresach czasowego wyłączenia sygnalizacji? - Jeśli ta odpowiedź będzie pozytywna, to wtedy zanim zostaną wyłączone światła musimy przygotować odpowiednią organizację ruchu, to trzeba przekazać do Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, celem zatwierdzenia, trzeba będzie też przeprowadzić wizję w terenie - wyjaśnia.
Można powiedzieć, że od wtorku sytuacja na drogach w Oławie się uspokoiła, ale nie jest wykluczone, że podczas trwania kilku remontów, znów powtórzy się horror z poniedziałku... Wtedy wyłączenie świateł może okazać się zbawienne. Jaka będzie odpowiedź policji? Czy w tej sytuacji pomoże w kierowaniu ruchem? Czekamy na informację.
Napisz komentarz
Komentarze