Z ekspertem ZUS można się także spotkać online podczas wideowizyt. Wystarczy wejść na stronę https://www.zus.pl/e-wizyta i wybrać placówkę ZUS, do której klient należy lub tą, w której ma sprawę do załatwienia w przypadku rent lub emerytur z zagranicy.
- Telefonują do mnie klienci, którzy nie mogą połączyć się z naszą infolinią i proszą o pomoc. Wszystkim proponuję umówienie się na e-wizytę, podczas której można załatwić swoją sprawę tak jakbyśmy osobiście przyszli do ZUS – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Rzeczniczka wyjaśnia, dlaczego wybór „własnej” placówki ZUS ma znaczenie.
- Jest to ważne wtedy, gdy chcemy załatwić swoją indywidualna sprawę. Konsultant w naszym miejscu zamieszkania ma dostęp do naszych indywidualnych danych – mówi Iwona Kowalska-Matis. – Oczywiście przed udzieleniem odpowiedzi rozmówca jest weryfikowany przez pracownika ZUS zarówno poprzez zadanie mu kilku pytań jak i sprawdzenie dokumentu tożsamości – dodaje Kowalska – Matis.
Według rzeczniczki weryfikacja klienta jest potrzebna, wtedy, gdy rozmowa wymaga sprawdzenia danych, które są tzw. danymi wrażliwymi. Do tego potrzebna jest też kamera, która należy włączyć podczas rozmowy z ekspertem.
- W czasie rozmowy można np. ustalić warunki układu ratalnego, założyć indywidualne konto na platformie internetowej ZUS, zmienić numer bankowego konta, skorygować błędy lub po prostu dowiedzieć się na jakiem etapie jest załatwienie sprawy – zachęca.
Każdy, kto zarezerwuje e-wizytę dostaje link do rezygnacji ze spotkania na wypadek gdyby klientowi coś wypadło, albo już jej nie potrzebuje.
- Warto o tym pamiętać i niepotrzebne wizyty anulować, ponieważ w tym czasie z usług Zakładu może skorzystać ktoś inny, kto do ZUS osobiście przyjść nie może – apeluje rzeczniczka.
Dzień przed spotkaniem klient ZUS otrzymuje na wskazany podczas rejestracji numer telefonu - SMS z przypomnieniem o e-wizycie. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, dostaje mail z linkiem do spotkania. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.
Jak nie wychodząc z domu założyć swoje indywidualne konto na PUE ZUS?
Swoje indywidualne konto można założyć samodzielnie gdyż jest to proste i nie zabiera wiele czasu.
- Najlepiej zrobić to przez swój profil zaufany gdyż wtedy nie jest konieczna wizyta w ZUS żeby potwierdzić swoją tożsamość – mówi Iwona Kowalska-Matis. – Taka „bezpieczna” ścieżka jest konieczna gdyż po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym (np. zwolnieniami lekarskimi) - wyjaśnia.
Profil zaufany także można założyć bez wychodzenia z domu, jeśli ma się konto w np. banku, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajduje się na stronie profilu zaufanego), lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Profil zaufany jest to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w Internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.
- Od razu po założeniu konta na platformie PUE ZUS, bez wychodzenia z domu mamy możliwość podglądu np. swojego rozliczenia rocznego, które przygotowuje ZUS (PIT) lub jeśli zmienimy bank, do którego ma być przelewana emerytura lub adres zamieszkania - wtedy możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych, możemy zamówić zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami, umówić się na wizytę lub korespondować z ZUS – zachęca rzeczniczka.
Nie tylko przez Internet, czyli pomoc dla tych, co nie mają dostępu do sieci
Osoby, które nie korzystają z Internetu mogą bezpośrednio kontaktować się z konsultantami ZUS telefonując po numer infolinii ZUS 22 560 16 00
Konsultanci są dostępni w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 - 18.00.
Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze