Po pierwsze, pamiętać należy, że to organizator turystyki odpowiada za wszystkie sytuacje niezgodne z umową. Jeśli wykupujemy wycieczkę w biurze podróży to za wszelkie usługi, za które płacimy, odpowiedzialność ponosi to biuro, a nie podwykonawcy. Przykładowo, za problemy związane z lotem, bagażem lub standardem hotelu opowiada biuro, z którym zawieramy umowę, a nie bezpośrednio linia lotnicza czy hotel. Niestety w takich sytuacjach wiele biur podróży, chcąc uniknąć odpowiedzialności, odsyła swoich klientów do podwykonawców.
Organizator nie może się jednak zwolnić z odpowiedzialności wskazując, że to nie jego wina, bo zawinił np. hotel.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.
Oznacza to również, że w przypadku pojawienia się sytuacji niezgodnej z zawartą umową, organizator turystyki zobowiązany jest, o ile to możliwe, do niezwłocznego usunięcia niedogodności. Jeśli tego nie zrobi, powinien zaproponować spełnienie świadczenia zastępczego lub odpowiednią obniżkę ceny.
Podróżny, który doznał niedogodności ma prawo żądać obniżki cen, za okres, w którym dana niedogodność występowała, a także odszkodowania za poniesioną szkodę, jak również zadośćuczynienia za doznane w wyniku tej niedogodności krzywdy. Do takich sytuacji zaliczyć możemy m.in. zniszczenie lub zgubienie bagażu, skrócenie wycieczki, niedziałającą klimatyzację w pokoju hotelowym czy też brak dodatkowo opłaconego widoku na morze. Reklamacje mogą dotyczyć więc wszelkich różnic pomiędzy hotelową rzeczywistością a stanem opisanym w ofercie lub folderze. Podróżny jest uprawniony do otrzymania od organizatora rekompensaty za wszelkie szkody, jakich doznał w wyniku jakiejkolwiek niedogodności. Pamiętać jednak należy, że w przypadku odwołania wycieczki ze względu na nadzwyczajne okoliczności, jak np. epidemia czy zamknięcie granic, odszkodowanie ani zadośćuczynienie nie przysługuje.
Jeśli organizator wyjazdu nie wypełnia postanowień umowy (np. zakwaterował w innym hotelu) jeszcze w trakcie trwania wyjazdu, to możemy wezwać go do realizacji umowy. W sytuacji, gdy organizator nie ma możliwości spełnienia danych świadczeń, powinien zaproponować usługę alternatywną np. inny hotel o takim samym lub wyższym standardzie.
Należy pamiętać, że podróżujący ma obowiązek niezwłocznego zgłoszenia swoich uwag do organizatora, tak, by miał on szansę na "naprawienie" wadliwej usługi. Można to zrobić poprzez zgłoszenie (najlepiej na piśmie) rezydentowi na czym polega nasz problem lub bezpośrednio do organizatora wyjazdu, czyli biura podróży. Warto też w trakcie pobytu dokumentować w postaci zdjęć wszelkie elementy niezgodne z umową. Organizator ma na rozpatrzenie reklamacji 30 dni od dnia jej złożenia. Zgodnie z ustawą roszczenie podróżującego o obniżenie ceny, odszkodowanie oraz zadośćuczynienie przedawniają się z upływem 3 lat.
Iga Niemirowska - radca prawny
(akcja edukacyjna kancelarii i gazety)
Napisz komentarz
Komentarze