Zdjęcie czujnika temperatury w samochodzie zaczerpnięte z serwisu autoczesciexpert.pl
Przeznaczenie czujnika
Czujnik ten ma za zadanie monitorować stan silnika samochodu poprzez rejestrowanie zmian temperatury płynu chłodzącego. W tym celu umieszcza się go w płynie niezamarzającym, gdzie dochodzi do bezpośredniej interakcji pomiędzy elementem czujnika a warstwą płynu chłodzącego. Należy również pamiętać, że niektóre pojazdy mają dwa czujniki umieszczone względem wlotu i wylotu układu chłodzenia, dzięki czemu komputer porównuje odczyty.
Czujnik przesyła dane pomiarowe do jednostki sterującej w celu dalszej regulacji systemu. Jednostka logiczna decyduje, czy pojazd powinien nadal pracować w tym samym trybie, czy też należy zmniejszyć parametr wpływający na współczynnik ogrzewania. Oprócz modeli elektronicznych istnieją czujniki mechaniczne, które nie komunikują się z jednostką logiczną, ale z termometrem w kabinie pasażerskiej. W przypadku modeli mechanicznych to kierowca decyduje o zmianie trybu jazdy lub całkowitym zatrzymaniu maszyny.
W zależności od modelu pojazdu, czujnik jest przeznaczony do realizacji tych funkcji:
- Monitorowanie temperatury w określonym punkcie czasu dla układu chłodzenia.
- Wpływ na wybór trybu pracy, w zależności od panującej sytuacji.
- Wysłanie sygnału do włączenia lub wyłączenia silnika w przypadku gwałtownego wzrostu lub spadku temperatury.
- Regulacja wyprzedzenia zapłonu lub opóźnienia zapłonu - sterowanie natężeniem spalin i obciążeniem układu tłokowego.
- Sygnał wzbogacenia paliwa w przypadku niedopuszczalnego spadku temperatury płynu chłodzącego.
Kiedy należy wymienić czujnik temperatury
Po rozgrzaniu silnika za pomocą czujnika temperatury płynu chłodzącego komputer samochodu wyczuwa, że wzbogacone paliwo można rozkręcić do normalnej specyfikacji.
W konsekwencji, jeśli czujnik podaje niewłaściwy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, mieszanka paliwowa nie jest tworzona równomiernie i silnik zaczyna "drgać".
Najczęstszym problemem w przypadku mierników temperatury płynu chłodzącego, które wykorzystują termistor jako element reagujący, jest niedopasowanie temperatury ciała do jego rezystancji.
Rodzaje awarii czujników mogą być różne - od braku kontaktu z czujnikiem, utraty izolacji, zerwania styków, czy też odmowy pracy urządzenia, awarii wentylatora itp.
Wymiana i demontaż czujnika temperatury płynu chłodzącego
Wymiana składa się z następujących etapów:
- Spuścić płyn niezamarzający. Przy ostudzonym silniku zdejmij osłonę i za pomocą klucza odkręć mocowanie chłodnicy.
- Zdjąć ochronną warstwę gumową na obudowie czujnika, aby określić położenie oznaczenia, dzięki czemu nowy czujnik może być zamontowany w tym samym miejscu.
- Odkręcić przymiar za pomocą klucza.
- Zamontować nowy czujnik. Wlać płyn przeciw zamarzaniu z powrotem do chłodnicy i bloku silnika.
Jeśli miernik nie działa, sprawdź dokładnie jeszcze raz, czy nie ma usterek lub wycieku płynu chłodzącego - być może zachlapałeś alternator, lub nie uzupełniłeś płynu chłodzącego.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze