Koncerty z cyklu "Drgnienia Lutni- Festiwal muzyki baroku" mają za zadanie przywrócenie polskiemu społeczeństwu brzmienia wspaniałej muzyki doby baroku i pamięci o najwybitniejszym europejskim kompozytorze którym był Silvius Leopold Weiss urodzony w 1687r., w Grodkowie na terenie gminy w której znajduje się Pałac Sulisław, gospodarz koncertów.
Kultura muzyczna Baroku oraz dźwięk lutni wydają się już odległą historią. Pragniemy historię tę przywrócić do życia i podać współczesnym w pociągającej, a wręcz zjawiskowej formie. Dlatego też wybór do wykonań muzycznych wnętrz pałacowych w których muzyka dawna uzyskuje należną jej mistyczną barwę i bezbłędną akustykę, tak naturalną dla dawnych architektów, a tak niedostępną współczesnym inżynierom. Główną ideą koncertu jest odnalezienie "jedności miejsca, przestrzeni i muzyki". Muzyka S.L. Weissa wykonywana w unikatowy sposób, bo na dwie lutnie jednocześnie brzmi w sposób niezwykły. Idąc za głosem współczesnych mistrzowi melomanów - naocznych świadków wspólnych improwizacji Weissa z Bachem - wykonania te były zjawiskowe. Lutnia brzmi niesłychanie subtelnie zwłaszcza w otoczeniu i we wnętrzach zabytkowych - wydarzenia te przenoszą nas, naszą percepcję, świadomość w sposób artystyczny, niemal duchowo, nadrealnie w czasy Baroku. Poprzez takie działania chcemy uwrażliwić współczesnego odbiorcę na tę możliwość wewnętrznego rozwoju odczuwania, wrażliwości, percepcji. Wkład twórczy Weissa w kulturę muzyczną epoki Baroku to wspaniały wkład w kulturę regionalną, narodową i światową.
Warto dodać że Silvius Leopold Weiss był nadwornym muzykiem rodu Sobieskich. To dzięki polskiej rodzinie królewskiej wszedł na salony i został objęty mecenatem kulturalnym przez braci- królewiczów Jakuba, Aleksandra i Konstantego Sobieskich z Oławy a także królową Marysieńkę grywając w jej teatrze w Rzymie. Następnie Weiss związał się z dworem drezdeńskim elektora saskiego, będącego równocześnie królem Polski- Augusta II Mocnego.
W tym kontekście należy zaznaczyć że król August II Mocny był wielkim mecenasem kultury i sztuki. W Pałacu Sulisław znajduje się Muzeum Porcelany Tułowickiej i Miśnieńskiej. To właśnie król August II Mocny jako pierwszy w Europie uruchomił w Miśni manufakturę produkującą najwspanialszą porcelanę. I tę piękną porcelanę można obejrzeć przy okazji koncertów 17 i 18 grudnia. Pałac Sulisław to wyjątkowe miejsce na mapie Polski i Europy. Koncerty będą okazją do zwrócenia uwagi na dziedzictwo kultury i sztuki panującej w Polsce dynastii Wettynów, której zawdzięczamy muzykę Silviusa Leopolda Weissa jak i najwspanialszą porcelanę miśnieńską, gromadzoną i chronioną w Muzeum Pałacu Sulisław.
W skład festiwalu wchodzi realizacja w 2022 roku łącznie w całej Polsce aż 16 koncertów muzyki S.L Weissa w wykonaniu różnych artystów. W Pałacu Sulisław odbędą się dwa koncerty z cyklu „Drgnienia lutni – Festiwal Muzyki Baroku”. Wystąpi jedyny w Europie i na świecie zespół Lute Duo Plus, który profesjonalnie zajmuje się muzyką S.L. Weissa a także ich uczeń, Stefan Jasiniefta, wystąpi na lutni solo podczas drugiego koncertu.
Koncerty DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY i DZIEDZICTWA NARODOWEGO POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY W RAMACH PROGRAMU „MUZYKA”, REALIZOWANEGO PRZEZ NARODOWY INSTYTUT MUZYKI I TAŃCA.
Patronat honorowy nad festiwalem objął Związek Szlachty Rzeczypospolitej z siedzibą w Zamku Piastów Śląskich w Brzegu
Organizatorem festiwalu jest Fundacja Ars Restituta a partnerem i gospodarzem najbliższych koncertów Pałac Sulisław.
*
Koncert: Drgnienia Lutni – Festiwal Muzyki Baroku
17 grudnia, godz. 19:00 (Sala Kongresowa)
18 grudnia, godz. 19:00 (Sala Balowa)
Miejsce: Pałac Sulisław
Wstęp Wolny. Obowiązuje wcześniejsza bezpłatna rezerwacja miejsc:
Telefonicznie:501627775
Mailowo: [email protected]
*
Program koncertu 17 grudnia w wykonaniu Zespołu Lute Duo
Anna Kowalska – lutnia barokowa
Anton Birula – lutnia barokowa
Ouverture c-moll
Suita a-moll nr 15 „L’Infidele” (Manuskrypt Drezdeński, duet lutni)
Entree - Courante - Musette - Menuet - Sarabande – Païsanne
Ciaccona a-dur
Suite g-moll nr 29 (Manuskrypt Drezdeński, duet lutni)
Prelude - Allemande - Passepied - Bourée - Sarabande - Gigue - Ciaccona g-moll
Siciliana Presto c-moll
Napisz komentarz
Komentarze