Zuzanna i Maciej Batorowie – małżeństwo organistów
Od 2011 roku związani ze Świdnicą, gdzie tworzą jedno z najbardziej zauważalnych centrów muzyki organowej w Polsce. Prowadzą Fundację Dobrej Muzyki, w której realizują swoją misję – uczenie lepszego rozumienia muzyki organowej. W ciągu 10 lat działalności Fundacji zorganizowali ponad 200 koncertów zapraszając wybitnych artystów z całego świata. Para koncertuje w wielu krajach europejskich jako duet organowy wykonując autorskie transkrypcje organowe na 4 ręce. Rodzice Bernarda, Leonarda i Henryka.
Zuzanna Bator – organistka, prezeska Fundacji Dobrej Muzyki, mama trzech synów
Jest absolwentką Staatliche Musikhochschule w Stuttgarcie, w klasie organów prof. Bernharda Haasa. Koncertuje jako solistka, a także w duecie z mężem Maciejem Batorem, wykonując autorskie transkrypcje muzyki organowej i symfonicznej na 4 ręce i 4 nogi. Od 2011 roku mieszka w Świdnicy. Jest dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga. Wraz z mężem nagrała dwie płyty z muzyką organową „Organy Bazyliki NMP w Bardzie” i „Anioły wracają do gry” w Kościele Pokoju w Świdnicy. Jest stypendystką Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Prezydenta Świdnicy i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szczególnie chętnie wykonuje muzykę XX wieku.
Maciej Bator – organista, pedagog, doktor sztuki
Gry organowej uczył się w Wałbrzychu, Warszawie (klasa organów prof. A. Chorosińskiego), Genewie (klasa organów prof. Vincenta Thevenaz), Göteborgu, Stuttgarcie (klasa organów Jona Laukvika) i Krakowie. Od 2009 roku pracuje w Świdnicy. Jest kantorem Kościoła Pokoju, nauczycielem, organistą liturgicznym i koncertowym. W roku 2020 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura w Sieci”. Wspólnie z żoną Zuzanną nagrał dwie płyty z muzyką organową „Organy Bazyliki NMP w Bardzie” i „Anioły wracają do gry” w Kościele Pokoju w Świdnicy, ponadto organizuje festiwale muzyczne oraz nowatorskie działania dydaktyczne. Jest ojcem Bernarda (2013), Leonarda (2015) i Henryka (2020).
W programie usłyszymy:
- Johann Ernst IV. Sachsen-Weimar (1696–1715)
Concerto in C (transkrypcja organowa J. S. Bach, BWV 595; aranż. M. Bator)
- Improwizacja na temat pieśni adwentowej
Rorate caeli
Archanioł Boży Gabriel
- Bert Matter (1937)
Fantazja na temat psalmu 90
Psalm I, Gezang 47
- Nicolaus Cracoviensis (XVI w.)
Hayducky (aranżacja M. Bator)
- Ad Wammes (1953)
Happiness
- Louis-Claude Daquin (1694–1772)
Noël Étranger (aranżacja M. Bator)
- John Cage (1912–1992)
In a Landscape [1948]
- Anonim (XIV wiek)
Estampie (aranżacja M. Bator)
- Guy Bovet (1942)
Salamanca
Prowadzenie koncertu: Grzegorz Bugaj
Nazywane „Głosem Śląska” organy rozbrzmiały po 46 latach ponownie 27 stycznia 2022 w czasie inauguracji. Budowę oryginalnego instrumentu rozpoczął w 1750 roku Michael Engler, a zakończyli 11 lat później jego syn Gottlieb Benjamin Engler i zięć Gottlieb Ziegler. Były one najbogatszym instrumentem ówczesnego Śląska, zarówno pod względem muzycznym, jak i wyglądu. Wielowiekową historię organów Englera przerwał pożar, który 9 czerwca 1976 roku strawił Bazylikę pw. św. Elżbiety.
Napisz komentarz
Komentarze