Podatki, składki, opłaty
W działalności gospodarczej bardzo ważne jest sumienne i terminowe wpłacanie danin o precyzyjnie wyliczonej wysokości. W zależności od formy przedsiębiorstwa, będzie Cię dotyczył inny zestaw podatków, składek i opłat – np. podatek dochodowy, podatek VAT, składki ZUS czy opłaty środowiskowe. Samodzielne dopilnowanie terminów i wyliczenie ich wysokości może być skomplikowane – dlatego warto skorzystać z pomocy biura rachunkowego, takiego jak to: https://a-zrachunki.pl/, oferującego także usługi kadrowe – a zatem zdejmującego z pracodawcy także odpowiedzialność za wyliczenie wysokości wynagrodzeń i odprowadzanych od nich podatków.
Zasady zatrudniania pracowników
Jeśli poza Tobą w firmie pracował będzie ktoś jeszcze, dowiedz się, na jakich zasadach może on dołączyć do zespołu. Przede wszystkim poznaj różnicę pomiędzy poszczególnymi, legalnymi formami zatrudnienia, jakimi są umowa o pracę (w dowolnym wymiarze czasu), umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt menadżerski czy współpraca B2B. Pamiętaj, że osobne zasady dotyczą pracowników niepełnosprawnych oraz młodocianych, a także współmałżonków.
Nadzór i kontrola nad działalnością firmy
Część branż związana jest z okresowymi lub wyrywkowymi kontrolami, prowadzonymi przez organy administracji publicznej. Chodzi np. o kontrole Sanepidu w obiektach gastronomicznych czy inspektora pożarnictwa w obiektach zbiorowego zakwaterowania. Niektóre instytucje są uprawnione do kontrolowania wszystkich przedsiębiorstw (np. US, ZUS). Upewnij się, że w zakresie dokumentacji wszystko w firmie działa jak powinno i nie będzie problemu ze znalezieniem faktury czy umowy w dniu kontroli.
Źródła finansowania
Zarówno podczas zakładania, jak i późniejszego prowadzenia działalności gospodarczej, istotny jest przypływ pieniędzy. Oczywiście firma powinna przynosić zyski, ale tych nie zawsze wystarczy na pokrycie większych wydatków. W sytuacji, gdy potrzebny Ci droższy sprzęt, zapoznaj się z możliwymi sposobami jego sfinansowania, takimi jak kredyt, leasing czy pożyczka.
Inwestycje i środki trwałe
Aby firma się rozwijała, co jakiś czas należy w nią inwestować – dotyczy to większości przedsiębiorstw. Sprawdź, w jaki sposób wejść w posiadanie lub zdobyć prawo do użytkowania niezbędnego sprzętu (samochód, komputer, maszyny). Jeżeli planujesz zakup w ramach inwestycji kapitału, skorzystaj z pomocy analityka lub doradcy, który podpowie, jakie są aktualne trendy na rynku i w co właściwie warto inwestować – akcje i obligacje, a może nieruchomości i dzieła sztuki?
Nie zapominaj również o tym, że część zakupów można włączyć do tzw. środków trwałych, aby następnie odbijać ich amortyzację od podatku dochodowego.
Ubezpieczenia i gwarancje
Pewne branże podlegają specyficznym dla nich ryzykom i z tego powodu wymagają zakupu odpowiednich ubezpieczeń. Dotyczy to np. ubezpieczenia OC w przypadku indywidualnej praktyki lekarskiej, spółki transportowej czy firmy zajmującej się przetwarzaniem danych osobowych. Właściciele przedsiębiorstw, których nie dotyczy wymóg posiadania określonych ubezpieczeń, również powinni zastanowić się nad zasadnością wykupienia niektórych z nich (np. ubezpieczenie od żywiołów w przypadku działalności gospodarstwa rolniczego).
Reklama i marketing
Współczesna firma w zasadzie nie może istnieć bez marketingu i reklamy – bez nich nie byłoby możliwe poinformowanie potencjalnych klientów o ofercie, jak i prześcignięcie konkurencji. Wydatki poniesione na działy reklamy i marketingu są często sporne – nie do końca wiadomo, jakie przynoszą efekty. Również w tej dziedzinie, zamiast polegać na własnych doświadczeniach (niejednokrotnie dalekich od uczuć grupy docelowej), lepiej zaufać specjalistom, którzy pomogą w stworzeniu i prowadzeniu skutecznych kampanii.
Sukces w prowadzeniu działalności gospodarczej zależy w dużej mierze od stopnia wielozadaniowości właściciela – im więcej rozumiesz, tym lepiej zarządzasz przedsiębiorstwem. Nie oznacza to jednak, że wszystko musisz zrobić sam – warto wesprzeć się specjalistyczną pomocą, zwłaszcza w zakresie usług księgowych i kadrowych oraz reklamy i marketingu.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze