Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 12:50
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

Były dwa poligony lotnicze w bystrzyckim lesie. Wiedzieliście?

W drugiej połowie lat 30-tych XX wieku hitlerowskie Niemcy były krajem głęboko zmilitaryzowanym - przygotowania do ekspansji, do przyszłej wojny, zdominowały funkcjonowanie tego kraju. W tym okresie niemieckie siły powietrzne (Luftwaffe) były już silne, dysponowały ogromną ilością nowoczesnych samolotów, co wymuszało konieczność treningu i posiadania licznych poligonów, na które można było często i w różnych warunkach zrzucać bomby
Były dwa poligony lotnicze w bystrzyckim lesie. Wiedzieliście?
Były dwa poligony lotnicze w bystrzyckim lesie. Wiedzieliście?

Skąd wiemy, że na bystrzyckim poligonie trenowały Sztukasy? Oczywistym dowodem są betonowe bomby 250 kg, którymi las jest wyjątkowo intensywnie nasycony. W wyniku dynamicznego zrzucania w locie nurkowym wbijały się one bardzo głęboko, czasem kilka metrów pod ziemię, niektóre pozostawały nieco płycej - te bomby, w ramach ostatnich prac leśnych, w dużych ilościach zostały wydobyte. Dlaczego wiemy, że są ze Sztukasa? Większość betonowych bomb (250 kg) miała stalową obejmę, zaciskaną dwoma śrubami, z otworem na podwieszenie do samolotu, i właśnie ta obejma z dwoma bocznymi bolcami była niezbędna tylko do tego typu samolotu. Stukas miał pod kadłubem specjalny długi sprężynowy "widelec", który opierał się o wspomniane bolce obejmy bomby i w chwili zrzutu bezpiecznie odsuwał bombę od kadłuba. Dlaczego taka konstrukcja? W typowym bombowcu jest łatwiej, odczepiamy ładunek (bombę), który spada swobodnie. W samolocie nurkującym podwieszona pod kadłubem bomba, w locie pionowym, po wyczepieniu mogła trafić w śmigło samolotu, a więc opisane "odsunięcie" było niezbędne. Znajdując w lesie betonowe bomby 250 kg z obejmą możemy być pewni, że to "Stuka" - inne bomby tego elementu nie mają, zrzucano je tradycyjnie, celując w locie poziomym.

 

Kwas

 

Bomby do bystrzyckiego lasu najczęściej zrzucano bez zapalników, ale te większe mają szklane fiolki z kwasem siarkowym, które w założeniu miały się rozbić i w zetknięciu z powietrzem, dymiąc, wskazywać miejsce upadku. Oglądając odnalezione w ubiegłym roku bomby, z zaskoczeniem obserwowałem, że większość fiolek wytrzymała zrzut i głębokie wbicie w piaszczyste podłoże poligonu. Pomimo upływu lat szklane fiolki są nietknięte i pełne kwasu. Należy więc bardzo uważać, bo taki "niewypał" wciąż grozi poparzeniem i zatruciem oparami. Te "betony" to także robota dla saperów. Fiolek z kwasem było dużo, 1-2 w mniejszych bombach (50 kg) i 6 szt. w tych 250 kg. W wyniku uderzenia rozbijały się np. dwie - a pozostałe wciąż są całe, tkwiąc w betonowej bombie, kilka metrów pod ziemią. Opisywane bomby, pomimo upływu ponad 80 lat, są w dobrym stanie, mają zachowany oryginalny kolor (były malowane kolorem RLM 76, szarobłękitnym), drewniane pokrywki wnęk na fiolki z kwasem (zasypane kredą), znakomicie zachowują nawet kolor farby, widoczne są cyfrowe oznaczania typu bomby oraz koloru dymu. Te mniejsze bomby mają ebonitowe czubki oraz stalowe brzechwy (lotki) stabilizujące lot bomby.

Betonowe bomby są ciekawym zabytkiem. To artefakty pożądane przez wiele muzeów, bo to przecież prawdziwa ilustracja wojny, techniki, metod szkolenia, a także pamiątką tego miejsca i jego przeszłości. Wiele bomb uległo zniszczeniu, ale nie wszystkie, planowana jest ekspozycja poszczególnych typów tych betonowych zabytków, ponieważ wiele w dobrym stanie udało się zabezpieczyć i zakonserwować.

 

Czy to było bezpieczne?

 

Pozornie zrzucanie betonowej bomby może wydawać się prostym i bezpiecznym treningiem, ale tak nie jest. Dynamika lotu nurkowego, prędkość, ogromne przeciążenia i waga bomby były i nadal są dużym zagrożeniem. Przykładem może być historia, którą dzięki odkryciu z 2015 roku mogliśmy dokładnie zbadać. Trening, taki jak te z naszego bystrzyckiego lasu, realizowano w 1944 roku również na lotnisku w Krościenku Wyżnym (okupowane okolice Krosna) - podobny poligon i ten sam samolot Ju-87, z podwieszoną bombą betonową o wadze 250 kg. 11 lutego 1944 r. pilotem Stuki był rumuński lotnik 23-letni sierżant sztabowy Ioan Clop. Tego dnia miał wykonać lot treningowy i zrzucić do celu betonową bombę. Pozornie zwykłe rutynowe szkolenie, a jednak pilot nie wyprowadził maszyny z lotu nurkowego i z pełną prędkością wbił się w podmokły grunt. Najbardziej prawdopodobna przyczyna to brak możliwości zrzucenia ciężkiej bomby, coś uległo awarii. Być może pilot stracił przytomność i nie uruchomił zrzutu. Bez odrzucenia bomby wyprowadzenie maszyny z nurkowania na niskiej wysokości było niemożliwe. Wbity w ziemię bombowiec (wraz z betonową bombą) stał się grobem młodego lotnika. Tak było aż do 6 listopada 2015 roku. Tego dnia, po wcześniejszym zebraniu informacji, uzyskaniu pozwoleń, przygotowaniu znacznych sił i środków, członkowie Stowarzyszenia Eksploracyjno-Historycznego "Galicja", wraz z przedstawicielami inicjatorów prywatnego Muzeum Podkarpackich Pól Bitewnych w Krośnie, wydobyli zniszczony wrak samolotu oraz zachowane szczątki poległego pilota. To była trudna operacja, konieczne było wykonanie wykopu o głębokości ponad 5 metrów. Zachowane elementy maszyny, jej silnik, rzeczy osobiste pilota, obecnie są eksponowane w muzeum, a z przebiegu tej operacji (wydobycia) jest sporo dostępnych relacji i filmów. Wydobyto ponad 2 tony części, wiele w bardzo dobrym stanie. Zegarek zachowany przy szczątkach pilota zatrzymał się o godzinie 11.28. Przytaczamy tą opowieść, ponieważ znakomicie ilustruje zagrożenia wynikające z ówczesnego systemu szkolenia.

Sierżanta sztabowego Ioana Clopa pochowano na cmentarzu wojennym w Dukli, uroczyście, z honorami wojskowymi, w obecności przedstawicieli Ambasady Rumunii. Ceremonia pogrzebu odprawiona została przez kapelana wojsk powietrzno-desantowych z Krakowa.

Na terenie oławskiego poligonu nie doszło do katastrofy w czasie szkolenia, natomiast jest dostępne zdjęcie Ju 87 (zamieszczone w Heimatblatt), który wylądował przymusowo pod Nowym Dworem. To mogło mieć związek z treningiem na poligonie.

 

Jak zrzucano do lasu?

 

Sztukasem atakowano w warunkach bojowych z dużej wysokości, powyżej 4500 metrów. W czasie treningu rozpoczynano nurkowanie na cel już z pułapu poniżej 3000 metrów. Bardzo ważna była stała obserwacja, pilot miał dodatkowe okienko - przeszklony fragment podłogi. Po rozpoznaniu celu konieczne było wykonanie kolejnych czynności, np. włączenie automatu nurkowania, który pozwalał na wyprowadzenie samolotu do lotu poziomego po zrzucie bomby nawet bez udziału pilota. Nurkując należało zasłonić chłodnice samolotu (utrzymać temperaturę silnika) otworzyć hamulce aerodynamiczne - to takie wielkie odchylane płaszczyzny pod skrzydłami, złożone z równoległych listew. Ich otwarcie spowalniało prędkość nurkowania, stabilizowało, dając pilotowi nieco więcej czasu na celowanie. Stuka rozpędzał się w locie nurkowym do ponad 600 km na godzinę, nawet przy zmniejszonych obrotach silnika. Na wysokości 450 metrów zapalała się czerwona lampka - znak, że należy zrzucić bombę. Pilot mógł samodzielnie wyprowadzić samolot. Przyjęto jednak, że pojawiające się ogromne przeciążenie praktycznie odbierające świadomość i wzrok, powoduje konieczność rozwiązania technicznego, czyli automatu, który po zrzucie wyprowadzał samolot do lotu poziomego, by po chwili pilot znowu mógł przejąć sterowanie.

Przeciążenia, nie mniejsze niż we współczesnych samolotach odrzutowych, były wielkim problemem. W czasie II wojny światowej częściowo rozwiązano ten problem w sposób stosowany również obecnie. Amerykanie jako pierwsi zaczęli stosować spodnie ciśnieniowe, uciskające kończyny dolne i zapobiegające odpływowi krwi. Pod koniec wojny stosowali je amerykańscy piloci myśliwscy. Anglicy próbowali systemów kombinezonów hydraulicznych, ale nie użyli ich, z kolei Niemcy zastosowali system zaawansowany, skomplikowany, właśnie automatycznego wyprowadzania samolotu. Jak trudne było użytkowanie maszyn przy rosnących przeciążeniach, wiemy z wyników badań prowadzonych w fabryce Junkersa w Dessau.

Pilot może znieść maksymalnie przeciążenie wielkości 8,5 g przez trzy sekundy. Poniżej 4 g nie występowały problemy z widzeniem czy świadomością. Powyżej 6 g połowa lotników miała większe lub mniejsze problemy z widzeniem. Przy przeciążeniu 7,5 g, 40% pilotów nie widziało nic. Pomimo zamroczenia, pozostawała świadomość swoich reakcji, jednak po trzech sekundach połowa badanych mdlała. Pilot mógł odzyskać świadomość po 2–3 sekundach, kiedy siły spadły poniżej 3 g. W skurczonej pozycji piloci mogli znieść 7,5 g do kilkunastu sekund. Junkers (producent) był zdania, że ⅔ lotników jest w stanie w tej pozycji wytrzymać 8, a nawet 9 g przez 3-5 sekund, co było dobrym wynikiem.

Piloci alianccy, którzy po wojnie mieli okazję wykonywać loty na zdobycznym sprzęcie pokonanych Niemiec, byli zgodni w opinii, że Stuka był najlepszym bombowcem nurkującym tego okresu. To opinia o konstrukcji i właściwościach pilotażowych. Zastosowanie frontowe samolotu wymagało jednak osłony myśliwskiej. Bez wsparcia Junkersy ponosiły duże straty.

Ten samolot miał charakterystykę maszyny skróconego startu i lądowania. Był lubiany zarówno przez pilotów, jak i mechaników, gdyż był stosunkowo łatwy zarówno w pilotażu, jak i w naprawie - a to dzięki modułowej konstrukcji i dużej liczbie luków kontrolnych, zapewniających dostęp do najważniejszych elementów konstrukcji.

 

Inny czas, inne cele

 

Po wojnie, w 1945 roku, cały jelczańsko-bystrzycki poligon przejęli Rosjanie. Ich ówczesne szkolenie było zupełnie inne. Bombardowali prawdziwymi bombami o znacznej wadze. Głównym celem i punktem, do którego mierzono na ziemi, był przede wszystkim wielki betonowy kulochwyt artyleryjski, zbudowany dla potrzeb produkcji zakładów Krupp Berthawerke. Rosjanie trenowali tu również strzelanie do celów naziemnych - sylwetki samolotów układano na piasku z cegieł. Zapewne przywieziono również wrak samolotu, jego szczątki również pojawiały się w tej części lasu.

Najczęściej przylatywały tu samoloty szturmowe i myśliwce, rzadziej klasyczne bombowce. Obawiano się ewentualnych pomyłek i zagrożeń dla pobliskich miejscowości. Lotnicze użycie poligonu ustało w latach 50. Ostatnim akordem było zupełnie niepotrzebne wysadzenie jednej z wież obserwacyjnych poligonu - jej rozrzucone szczątki są widoczne również dzisiaj. Poligon był użytkowany przez pułki lotnictwa stacjonujące m.in. w Brzegu, Legnicy i Krzywej.

W latach 40. XX wieku bombardowań było bardzo dużo. To właśnie radzieckie bomby zamieniły centralną część poligonu w krajobraz pełen kraterów i podniesionych wybuchami betonowych zniszczonych dróg. W tej części poligonu możemy to obejrzeć. Opisywana przestrzeń nie uległa większej zmianie, wyrosły jedynie drzewa, ale tu sytuacja jest najtrudniejsza, ponieważ nie można wykluczyć istnienia niewybuchów prawdziwych, a nie tylko ćwiczebnych bomb. Zagrożeniem są również wielkie betonowe budowle, których konstrukcja jest bardzo zniszczona wybuchami. Zwiedzając ten teren należy zachować wielką ostrożność.

Dzisiaj na terenie obu poligonów królują pamięć, cisza, zabytki i piękna przyroda. I niech tak już pozostanie.

Przemysław Pawłowicz

*

O leśnym poligonie pisaliśmy także TU: 

 

 

 

  



Zrzut czterech bomb o wadze 50 kg i jednej 250 kg

Ju 87 w locie Dane samolotu: Junkers JU 87 D Zastosowanie: dwumiejscowy szturmowiec i bombowiec nurkujący Napęd: dwunastocylindrowy, odwrócony silnik widlasty Junkers Jumo 211 J-1o mocy 1400 KM Osiągi: prędkość maks. 410 km/h, czas wznoszenia na wys. 5000 m 19 min. 48 sek. Pułap praktyczny 7300 m, zasięg 1535 km Masa własna 3900 kg, maks. startowa 6600 kg Wymiary: rozpiętość skrzydeł 13,80 m, długość 11,50 m, wysokość 3,88 m Uzbrojenie 2 km 7,92 mm w skrzydłach, 2 km 7,92 mm ruchome strzelca, ładunek 1800 kg bomb na zewnętrznych węzłach podwieszeń Od 1936 do 1944 wyprodukowano 6,5 tys. różnych wersji tego samolotu

Załoga Ju 87 pilot i strzelec widoczne godło pułku z herbem Wrocławia (Breslau)

Ju 87 front wschodni, kamuflaż zimowy

Muzeum w Gdańsku - Ju 87 i widoczna bomba 250 kg

Bomba 250 kg, widoczne wnęki na fiolki szklane i obejma stalowa

Wieża obserwacyjno meldunkowa poligonu lotniczego w bystrzyckich lasach

Makieta Stukasa - Gdańsk, Muzeum II Wojny Światowej


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

P. Pawłowicz 11.06.2023 19:26
W odpowiedzi Tediemu, do tego dochodzi kolejna strefa, w naszej okolicy, tzw. ślepego pilotażu, bardzo wydzielona (wtedy) przestrzeń szkoleniowa . Dzięki , pozdrawiam

tedi 11.06.2023 15:04
Warto by napisać o zapomnianej osadzie Vorwerk Annahof i Vorwerk Breschine która była przy skrzyżowaniu, jadąc z Oławy do Jelcza na Janików w lesie. Z genealogii Dystryktu Ohlau pierwsza wzmianka jest z 1871 a właścicielem majoratu w 1894 roku : Majorat z budynkami gospodarczymi Annahof i Breschine był: Johannes Graf von Saurma-Jeltsch. Teraz tam nic nie ma , jadąc drogą widać tylko mostek przez rów przy krzyżówce i ogrodzony teren zalesienia. Na mapie LIDAR widać ślady po budynkach w tym miejscu. Z tego co udało mi się ustalić, w pózniejszym okresie był tam zajazd.

tedi 11.06.2023 14:00
Na mapie luftwaffe z około 1942r, teren jelcza jest zaznaczony jako przestrzeń powietrzna, w której prowadzone są działania stwarzające zagrożenie dla statków powietrznych, lub zakaz przelotów. Dokładnie wszystko się zgadza. Usytuowanie było w kierunku południowy wschód-północny zachód. Z zaznaczenie na mapie (czerwony romb) świadczy także, że było tam lądowisko więc 100% dla autora artykułu.

P.Pawłowicz 07.05.2023 07:07
Ważna informacja, koniecznie jedziemy i zrobimy zdjęcia, tych usypanych samolotów, kolejny etap zbierania danych o dawnym poligonie. Te opisane, ceglane sylwetki ( na piasku) też były w użyciu, najszybciej zniknęły. Dzięki, pozdrawiam

Jakub Z. 05.05.2023 13:17
cyt. "sylwetki samolotów układano na piasku z cegieł. " Panie Przemku. Sylwetki samolotów są usypane z ziemi. Wiem gdzie, bo byłem i sprawdziłem. Myślałem, że to samoloty zakopane pod ziemią. Są to wały na kształt samolotów, usypane tak jakby samoloty stały w jednym rzędzie. Pzdr. Jakub Z.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama