Przedstawiciel Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, która z ramienia samorządu województwa koordynuje zadanie "Budowa mostów w miejscowości Oława na rzekach Odra i Oława jako połączenia dróg lokalnych wojewódzkich 396 i 455 powiatowej 1570D oraz gminnej ul. Malinowa" przypomniał, że pod hasłem "trasa mostowa" kryje się ciąg drogi wojewódzkiej o długości ponad 4 km, na którym powstanie most na rzece Oława o długości blisko 200 metrów, most na rzece Odra o długości ponad 300 metrów, wiadukt nad drogą powiatową, a także pięć skrzyżowań typu rondo, co pozwoli na skomunikowanie się z istniejącą siecią dróg i łatwy dostęp do projektowanego odcinka, który będzie stanowił coś w rodzaju obwodnicy Oławy od strony północnej. Zdaniem inwestora obecny stan robót projektowych jest dobry i wskazuje na to, że w w pierwszej dekadzie przyszłego roku powinien uzyskać decyzję pozwalającą na realizację inwestycji.
*
Mówiąc o szczegółach opracowania dokumentacji projektowej dla zadania przedstawiciele firmy projektowej Multiconsult omówili m.in . lokalizację inwestycji oraz proponowane rozwiązania techniczne. Zgodnie z założeniami trasa rozpocznie się od ronda na drodze krajowej 94 w okolicy Stanowic. Będzie uwzględniała wlot do planowanej "trasy średnicowej". Dalej droga pobiegnie do ul. Malinowej, gdzie planowane jest kolejne rondo, następnie w kierunku strefy przemysłowej w Stanowicach, gdzie zaplanowano trzecie rondo, które ma ułatwić zjazd z drogi do wspomnianej strefy przemysłowej. Od ronda nr 3 droga pobiegnie w kierunku zachodnim do rzeki Oława, przez którą będzie prowadził pierwszy most, dalej wiadukt nad ul. Siedlecką, a za nim czwarte rondo , gdzie powstanie łącznik do istniejącej ul. Rybackiej. Następnie kolejny most, tym razem przez Odrę, i dalej przy ogródkach działkowych do skrzyżowania dróg wojewódzkich 396 i 455, gdzie ma powstać piąte rondo. Rondo pierwsze i ostatnie mają być rondami turbinowymi. Pozostałe trzy to tzw. ronda małe jednopasmowe.
Trasa na całej długości ma mieć jedną jezdnię, czyli dwa pasy ruchu i ścieżkę pieszo-rowerową o szerokości 3,5 metra. Wzdłuż trasy planowano są też dodatkowe zjazdy obsługujące przyległe tereny, w tym zaplanowane między innymi przez miasto Oława trasy rowerowe. Całość ma być oświetlona lampami ledowymi.
Most na rzece Oława to obiekt "dwubelkowy z betonu monolitycznego". Podczas budowy będzie wykonywany przęsło po przęśle, aż osiągnie długość 180 metrów. Most na Odrze będzie większy, ponieważ przechodzi przez rzekę i tereny zalewowe. Ponieważ Odra jest rzeką żeglowną, obiekt musi też spełnić określone dla tego typu obiektów warunki rozpiętości. Będzie to obiekt skrzynkowy z betonu sprężonego, o różnej wielkości przęseł. Przewidziana długość całkowita to 330 metrów. Będzie budowany od podpór w stronę przęseł. Oba mosty będą pełniły też funkcje ekologiczne, w związku z tym przy ich projektowaniu przewidziano przejścia dla zwierząt.
Z informacji przedstawionych przez wykonawcę projektu wynika, że prace nad dokumentem są mocno zaawansowane. Na przełomie października i listopada firma zamierza złożyć projekt do uzyskania decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji na podstawie tzw. specustawy drogowej. Do końca roku natomiast zakończyć prace wraz z opracowaniem tzw. materiałów przetargowych, przygotowaniem kosztorysów i dokumentów wymaganych dla przyszłych wykonawców. - Oczywiście ostateczne terminy będą zależne od działań czynników zewnętrznych, czyli organów administracji państwowej, np. Wód Polskich, jak również tego, jak szybko urząd wojewódzki wyda decyzję ZRID - tłumaczył jeden z projektantów. - Terminy mogą ulec wydłużeniu, jeżeli Wody Polskie będą przedłużać czas wydania decyzję o wydaniu pozwolenia wodno-prawnego. Ustawowo mają na to miesiąc. Doświadczenie pokazuje, że jest to przeważnie dłużej. Pozostaje też kwestia uzyskania w terminie ZRID-owskiego pozwolenia, gdyż mamy opóźnienia związane z opiniowaniem naszej inwestycji przez jednego z zarządców dróg. Zakładamy jednak, że w ciągu najbliższych tygodni uzyskamy tę opinię.
Całkowity koszt realizacji projektu trasy mostowej to 5 937 687 zł. Z tego 4 750 147 zł to kwota, jaką województwo dolnośląskie otrzymało w roku 2021 z budżetu państwa na wykonanie projektu. Powstałą różnicę zobowiązały się pokryć wspólnie samorządy powiatu oławskiego oraz samorząd województwa, podpisując stosowne porozumienie i podejmując uchwały o udzieleniu pomocy finansowej.
Wykonanie projektu nie daje gwarancji, czy albo ewentualnie kiedy trasa mostowa powstanie. Obecnie Oławy nie ma na żadnej liście dającej nadzieję, że budowa mostów będzie dofinansowana. Pod koniec roku 2018 podczas konferencji prasowej, w której wzięli udział ówczesny wojewoda Paweł Hreniak (dziś poseł), marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski, starosta oławski Zdzisław Brezdeń, burmistrz Oławy Tomasz Frischmann i burmistrz Jelcza-Laskowic Bogdan Szczęśniak poinformowano, że Oława ma realną szansę, by skorzystać z programu "Mosty dla Regionów". 5 lutego 2021 Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, na swoim facebookowym profilu informował jednak, że obiekt, który ułatwiłby przekraczanie dwóch rzek, czyli Odry i Oławy, nie został wpisany do rządowego programu "Mosty dla Regionów".
Napisz komentarz
Komentarze