W zbieranie podpisów zaangażowani byli działacze PO z Oławy i Jelcz-Laskowic. Udało im się zebrać 1600 podpisów. Odpowiedź jest negatywna. A oto jej uzasadnienie.
UZASADNIENIE rozpatrzenia petycji w sprawie budowy drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 łączącej miasto Oława miastem gminą Jelcz-Laskowice dniu 26 czerwca 2023 r.
Przewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, pismem znak: KSD.1511.15.2023, przekazał do Marszałka Województwa Dolnośląskiego petycję Pana Marka Drabińskiego dnia 15 czerwca 2023 r. sprawie budowy około km drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej łączącej miasto Oława miastem gminą Jelcz-Laskowice wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 powiecie oławskim. W treści petycji zostało wskazane, iż droga wojewódzka jest złym stanie technicznym, brak jest również utwardzonego pobocza, jak również mocna jej eksploatacja przez samochody ciężarowe stanowi poważne zagrożenie dla bezpiecznego poruszania się nią rowerzystów, co potwierdza przywołany raport Komendy Głównej Policji Biura Ruchu Drogowego „Wypadki drogowe Polsce 2021 roku", zgodnie którym rowerzyści stanowią drugą grupę uczestników ruchu drogowego najczęściej ginących wypadkach drogowych. Wnoszący petycję dodatkowo wskazał, że do funkcjonującej mieście Oława oraz mieście gminie Jelcz-Laskowice podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST- -PARK" oraz pozostałych prężnie działających firm regionie każdego dnia mieszkańcy powiatu oławskiego dojeżdżają do pracy drogą wojewódzką nr 455. Stąd budowa drogi rowerowej lub ścieżki pieszo-rowerowej łączącej dwa miasta strefie ekonomicznej, przyczyniłaby się nie tylko do poprawy komunikacji drogowej oraz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców powiatu, ale również do popularyzacji rekreacji turystyki (zwiększenia walorów rekreacyjnych regionu), przy jednoczesnym zwiększeniu niskoemisyjności, przynosząc jednocześnie korzyści wynikające poruszania się rowerem (zamiast autem). Ponadto, zainteresowany postulował wpisanie do budżetu województwa zadania pn.: „Poprawa bezpieczeństwa wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 na odcinku Jelcz-Laskowice Oława, poprzez budowę drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej".
Zgodnie art. 41 ust. pkt ustawy dnia czerwca 1998 r. samorządzie województwa (Dz. U. 2022 r., poz. 2094 późn. zm.) do zadań zarządu województwa należy szczególności przygotowywanie projektu wykonywanie budżetu województwa. Na podstawie art. 19 ust. pkt ustawy dnia 21 marca 1985 r. drogach publicznych (Dz. U. 2023 r., poz. 645 późn. zm.), organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania ochrony dróg, jest zarządcą drogi. W imieniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego zarządzaniem drogami wojewódzkimi zajmuje się Dolnośląska Służba Dróg Kolei we Wrocławiu (DSDiK), dlatego też wystąpiono do Dyrektora jednostki przedstawienie stanowiska tej sprawie. Na podstawie uzyskanych informacji stwierdzono, co następuje. Dokonana analiza drogi wojewódzkiej nr 455 stanowiącej ogólnodostępną drogę publiczną wykazała, że ma ona swój początek poza granicą administracyjną miasta Oława na skrzyżowaniu drogą wojewódzką nr 396. Szerokość jezdni masy bitumicznej wynosi 7,2 m, natomiast pobocza nawierzchni gruntowej posiadają szerokość zmienną do 1,5 m. Stan nawierzchni drogi protokole rocznego przeglądu 2022 roku został określony jako niezadowalający. Na przedmiotowym odcinku droga wojewódzka nr 455 przechodzi przez jedną miejscowość Stary Otok (obszar zabudowany), gdzie nie ma chodników dróg rowerowych, jej ciągu zlokalizowane są trzy obiekty mostowe oraz dwukrotnie droga przekracza wały przeciwpowodziowe, nieposiadające rezerwy na drogi rowerowe. Ocena bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinku drogi wojewódzkiej nr 455: Jelcz-Laskowice (granica miasta) Oława (DW396) w oparciu wykonany „Generalny Pomiar Ruchu 2020/21" oraz dane Systemu Ewidencji Wypadków Kolizji Drogowych (SEWIK) Komendy Głównej Policji wykazała wzrost natężenia ruchu oraz nieprzestrzeganie przez kierujących pojazdami dopuszczalnej prędkości, co w połączeniu z pieszymi poruszającymi się po zmierzchu (zwłaszcza poza obszarem zabudowanym bez obowiązkowych elementów odblaskowych) negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa. Podkreślić należy jednak, że zarządca drogi nie ma wpływu na przestrzeganie przez kierowców oraz pozostałych uczestników ruchu przepisów ruchu drogowego. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przygotowując projekt budżetu na kolejny rok ustala poziom możliwego limitu wydatków, w oparciu o planowane dochody. Ograniczenia finansowe budżecie Województwa Dolnośląskiego nie pozwalają na sfinansowanie ze środków własnych wszystkich postulowanych wniosków mieszkańców, firm lub jednostek samorządu terytorialnego. Potrzeby w zakresie budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych są bardzo duże całym województwie. Niemniej jednak, budowa drogi rowerowej może zostać zrealizowana w sposób dwojaki.
Pierwsza możliwość jako zadanie własne Gminy poza pasem drogi wojewódzkiej. Jednostki samorządu terytorialnego mogą starać się o realizację tego typu zadań w ramach różnych projektów unijnych, np.: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2021 2027 ramach Celu Polityki 2. Bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki obiegu zamkniętym, przystosowania się do zmiany klimatu oraz zapobiegania ryzyku zarządzania ryzykiem, przewidziano możliwość realizacji projektów związanych z budową dróg rowerowych przy drogach wojewódzkich, których beneficjentami mogą być jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, stowarzyszenia (wyłącznie zakresie dróg wojewódzkich).
Drugą możliwość realizacji postulowanego zadania daje wdrożony program Dolnośląskiej Cyklostrady. Uchwałą Nr 4422/VI/21 Zarządu Województwa Dolnośląskiego dnia 19 października 2021 r. przyjął dokument pt.: „Koncepcja sieci głównych tras rowerowych województwie dolnośląskim DOLNOŚLĄSKA CYKLOSTRADA", który jest częścią Dolnośląskiej Polityki Rowerowej, mającej na celu uporządkowanie i nadanie ram zagadnieniom związanym rozwojem ruchu rowerowego regionie. Dokument stanowi podstawę do budowy spójnej hierarchicznej sieci tras rowerowych w województwie dolnośląskim, jego celem jest wyznaczenie przebiegu głównych korytarzy tras rowerowych regionie (szkieletu dla pozostałych połączeń). Koncepcja jest odpowiedzią na rosnącą z roku na rok popularność roweru, konieczność sprostania oczekiwaniom mieszkańców i przybywających do regionu turystów, potrzebujących bezpiecznych tras rowerowych służących zarówno komunikacji, jak turystyce oraz rekreacji. Realizacja długodystansowych tras rowerowych winna wpłynąć przede wszystkim na zwiększenie oferty turystycznej regionu, podniesienie atrakcyjności, wzrost popytu turystycznego, wydłużenie czasu pobytu regionie, ograniczenie silnej sezonowości oferty turystycznej, także na rozwój promocję mniej popularnych obszarów Dolnego Śląska. Sieć tras ma także stanowić fundament dla mobilności turystyki zeroemisyjnej przyjaznej środowisku, oferującej możliwość obcowania naturą oraz przemieszczania się bez użycia paliw kopalnych. Program Dolnośląskiej Cyklostrady jest efektem współpracy Województwa Dolnośląskiego z jednostkami samorządu terytorialnego (jst). Obecnie trwa pierwszy etap inwestycji - prace nad dokumentacją projektową, do której Województwo Dolnośląskie zaproponowało dofinansowanie wysokości 50% wartości zadania dla każdej Gmin. Usytuowanie dróg rowerowych, ich realizacja musi być zgodna Uchwałą nr 3597/VI/21 dnia 20 kwietnia 2021 r. Zarządu Województwa Dolnośląskiego w sprawie przyjęcia Standardów projektowych wykonawczych dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego oraz przywołaną wyżej Uchwałą Nr 4422/VI/21 w sprawie przyjęcia dokumentu pt. Koncepcja sieci głównych tras rowerowych województwie dolnośląskim DOLNOŚLĄSKA CYKLOSTRADA. Na drugim etapie będzie realizacja inwestycji przez poszczególne jst. Uzyskane pozwolenie na budowę pozwoli starać się jst dofinansowanie na realizację inwestycji ze środków Unii Europejskiej (UE), biorąc udziału naborach do programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (FEDS 2021-2027), np. w ramach działań: FEDS.02.07 Ochrona przyrody klimatu, typ projektu: 2.7.D Zrównoważone szlaki rowerowe dotyczące kanalizowania ruchu turystycznego na obszarach chronionych lub ich bezpośrednim sąsiedztwie; FEDS.05.02 Kultura turystyka, typ projektu: 5.2.B Infrastruktura rowerowa sprzyjająca rozwojowi ruchu turystycznego; FEDS.04.01 Infrastruktura drogowa kolejowa, typ projektu: 4.1.B Budowa modernizacja regionalnych dróg rowerowych będących elementem Dolnośląskiej Polityki Rowerowej, jak również stanowiących niezbędne połączenia do transportu publicznego; FEDS.06.01 Rozwój lokalny strategie ZIT IIT, typ projektu: 6.1.B Ochrona, rozwój promowanie dziedzictwa naturalnego kulturowego (w tym instytucji kultury) oraz publicznych walorów turystycznych usług turystycznych. Planowane dofinansowanie w ramach ww. naborów wynosi 70% wydatków kwalifikowalnych projektu ze środków UE, pozostałe 30% to środki Gminy. Zgodnie z Koncepcją sieci głównych tras rowerowych województwa dolnośląskiego przez Gminę Jelcz-Laskowice przebiegać ma Trasa Złota Trasa Via Regia, przez Gminę Miasto Oława Trasa Złota, Trasa Blue Velo Trasa Via Regia oraz przez Gminę Oława Trasa Złota Trasa Blue Velo. Do chwili rozpatrzenia petycji nie jest możliwe dokładne określenie przebiegu dróg rowerowych oraz ich długości, ponieważ realizacja zadania jest na etapie podpisanego porozumienia na dokumentację projektową z Gminą Jelcz-Laskowice i Gminą Miastem Oława, natomiast porozumienie z Gminą Oława jest aktualnie procedowane. Jednocześnie trwają prace nad przygotowywaniem postępowań przetargowych w zakresie dokumentacji projektowej dla odcinków tras rowerowych przebiegających przez teren właściwych jst. Mając powyższe na uwadze, petycja Pana Marka Drabińskiego sprawie budowy około 7 km drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej łączącej miasto Oława miastem gminą Jelcz-Laskowice wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 powiecie oławskim została rozpatrzona negatywnie.
*
Marek Drabiński komentuje: - Zarząd Województwa Dolnośląskiego negatywnie rozpatrzył naszą Petycję w sprawie budowy ścieżki pieszo-rowerowej z Oławy do Jelcza-Laskowic. Zlekceważono ponad 1600 mieszkańców, którzy podpisali się pod petycją, przedstawiając aroganckie pozbawione merytorycznego uzasadnienia, tłumaczenie. Pojawiło się jednak światełko w tunelu z innej strony. Na ostatniej sesji Sejmiku z inicjatywy radnych Koalicji Obywatelskiej przegłosowano wnioski o zwiększenie środków na remonty dróg wojewódzkich przez najbliższe 3 lata. Będzie to 150 mln zł. Jest zatem szansa na to, że ścieżka pieszo-rowerowa Oława - Jelcz-Laskowice powstanie, a przy okazji dojdzie do gruntownego remontu odcinka DW 455 pomiędzy miastami powiatu oławskiego.
Napisz komentarz
Komentarze