Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 06:51
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

Zbierali podpisy pod petycją w sprawie tej ścieżki. Jest odpowiedź

Jest uchwała Zarządu Województwa Dolnośląskiego w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej budowy drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 łączącej miasto Oława z Jelczem-Laskowice. Negatywna
Zbierali podpisy pod petycją w sprawie tej ścieżki. Jest odpowiedź
Jest uchwała Zarządu Województwa Dolnośląskiego w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej budowy drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 łączącej miasto Oława z Jelczem-Laskowice. Negatywna

Źródło: MD

W zbieranie podpisów zaangażowani byli działacze PO z Oławy i Jelcz-Laskowic. Udało im się zebrać 1600 podpisów. Odpowiedź jest negatywna. A oto jej uzasadnienie. 

UZASADNIENIE rozpatrzenia petycji w sprawie budowy drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 łączącej miasto Oława miastem gminą Jelcz-Laskowice dniu 26 czerwca 2023 r.

Przewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, pismem znak: KSD.1511.15.2023, przekazał do Marszałka Województwa Dolnośląskiego petycję Pana Marka Drabińskiego dnia 15 czerwca 2023 r. sprawie budowy około km drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej łączącej miasto Oława miastem gminą Jelcz-Laskowice wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 powiecie oławskim. W treści petycji zostało wskazane, iż droga wojewódzka jest złym stanie technicznym, brak jest również utwardzonego pobocza, jak również mocna jej eksploatacja przez samochody ciężarowe stanowi poważne zagrożenie dla bezpiecznego poruszania się nią rowerzystów, co potwierdza przywołany raport Komendy Głównej Policji Biura Ruchu Drogowego „Wypadki drogowe Polsce 2021 roku", zgodnie którym rowerzyści stanowią drugą grupę uczestników ruchu drogowego najczęściej ginących wypadkach drogowych. Wnoszący petycję dodatkowo wskazał, że do funkcjonującej mieście Oława oraz mieście gminie Jelcz-Laskowice podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST- -PARK" oraz pozostałych prężnie działających firm regionie każdego dnia mieszkańcy powiatu oławskiego dojeżdżają do pracy drogą wojewódzką nr 455. Stąd budowa drogi rowerowej lub ścieżki pieszo-rowerowej łączącej dwa miasta strefie ekonomicznej, przyczyniłaby się nie tylko do poprawy komunikacji drogowej oraz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców powiatu, ale również do popularyzacji rekreacji turystyki (zwiększenia walorów rekreacyjnych regionu), przy jednoczesnym zwiększeniu niskoemisyjności, przynosząc jednocześnie korzyści wynikające poruszania się rowerem (zamiast autem). Ponadto, zainteresowany postulował wpisanie do budżetu województwa zadania pn.: „Poprawa bezpieczeństwa wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 na odcinku Jelcz-Laskowice Oława, poprzez budowę drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej". 

Zgodnie art. 41 ust. pkt ustawy dnia czerwca 1998 r. samorządzie województwa (Dz. U. 2022 r., poz. 2094 późn. zm.) do zadań zarządu województwa należy szczególności przygotowywanie projektu wykonywanie budżetu województwa. Na podstawie art. 19 ust. pkt ustawy dnia 21 marca 1985 r. drogach publicznych (Dz. U. 2023 r., poz. 645 późn. zm.), organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania ochrony dróg, jest zarządcą drogi. W imieniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego zarządzaniem drogami wojewódzkimi zajmuje się Dolnośląska Służba Dróg Kolei we Wrocławiu (DSDiK), dlatego też wystąpiono do Dyrektora jednostki przedstawienie stanowiska tej sprawie. Na podstawie uzyskanych informacji stwierdzono, co następuje. Dokonana analiza drogi wojewódzkiej nr 455 stanowiącej ogólnodostępną drogę publiczną wykazała, że ma ona swój początek poza granicą administracyjną miasta Oława na skrzyżowaniu drogą wojewódzką nr 396. Szerokość jezdni masy bitumicznej wynosi 7,2 m, natomiast pobocza nawierzchni gruntowej posiadają szerokość zmienną do 1,5 m. Stan nawierzchni drogi protokole rocznego przeglądu 2022 roku został określony jako niezadowalający. Na przedmiotowym odcinku droga wojewódzka nr 455 przechodzi przez jedną miejscowość Stary Otok (obszar zabudowany), gdzie nie ma chodników dróg rowerowych, jej ciągu zlokalizowane są trzy obiekty mostowe oraz dwukrotnie droga przekracza wały przeciwpowodziowe, nieposiadające rezerwy na drogi rowerowe. Ocena bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinku drogi wojewódzkiej nr 455: Jelcz-Laskowice (granica miasta) Oława (DW396) w oparciu wykonany „Generalny Pomiar Ruchu 2020/21" oraz dane Systemu Ewidencji Wypadków Kolizji Drogowych (SEWIK) Komendy Głównej Policji wykazała wzrost natężenia ruchu oraz nieprzestrzeganie przez kierujących pojazdami dopuszczalnej prędkości, co w połączeniu z pieszymi poruszającymi się po zmierzchu (zwłaszcza poza obszarem zabudowanym bez obowiązkowych elementów odblaskowych) negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa. Podkreślić należy jednak, że zarządca drogi nie ma wpływu na przestrzeganie przez kierowców oraz pozostałych uczestników ruchu przepisów ruchu drogowego. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przygotowując projekt budżetu na kolejny rok ustala poziom możliwego limitu wydatków, w oparciu o planowane dochody. Ograniczenia finansowe budżecie Województwa Dolnośląskiego nie pozwalają na sfinansowanie ze środków własnych wszystkich postulowanych wniosków mieszkańców, firm lub jednostek samorządu terytorialnego. Potrzeby w zakresie budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych są bardzo duże całym województwie. Niemniej jednak, budowa drogi rowerowej może zostać zrealizowana w sposób dwojaki. 

Pierwsza możliwość jako zadanie własne Gminy poza pasem drogi wojewódzkiej. Jednostki samorządu terytorialnego mogą starać się o realizację tego typu zadań w ramach różnych projektów unijnych, np.: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2021 2027 ramach Celu Polityki 2. Bardziej przyjazna dla środowiska, niskoemisyjna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetycznej, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki obiegu zamkniętym, przystosowania się do zmiany klimatu oraz zapobiegania ryzyku zarządzania ryzykiem, przewidziano możliwość realizacji projektów związanych z budową dróg rowerowych przy drogach wojewódzkich, których beneficjentami mogą być jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, stowarzyszenia (wyłącznie zakresie dróg wojewódzkich). 

Drugą możliwość realizacji postulowanego zadania daje wdrożony program Dolnośląskiej Cyklostrady. Uchwałą Nr 4422/VI/21 Zarządu Województwa Dolnośląskiego dnia 19 października 2021 r. przyjął dokument pt.: „Koncepcja sieci głównych tras rowerowych województwie dolnośląskim DOLNOŚLĄSKA CYKLOSTRADA", który jest częścią Dolnośląskiej Polityki Rowerowej, mającej na celu uporządkowanie i nadanie ram zagadnieniom związanym rozwojem ruchu rowerowego regionie. Dokument stanowi podstawę do budowy spójnej hierarchicznej sieci tras rowerowych w województwie dolnośląskim, jego celem jest wyznaczenie przebiegu głównych korytarzy tras rowerowych regionie (szkieletu dla pozostałych połączeń). Koncepcja jest odpowiedzią na rosnącą z roku na rok popularność roweru, konieczność sprostania oczekiwaniom mieszkańców i przybywających do regionu turystów, potrzebujących bezpiecznych tras rowerowych służących zarówno komunikacji, jak turystyce oraz rekreacji. Realizacja długodystansowych tras rowerowych winna wpłynąć przede wszystkim na zwiększenie oferty turystycznej regionu, podniesienie atrakcyjności, wzrost popytu turystycznego, wydłużenie czasu pobytu regionie, ograniczenie silnej sezonowości oferty turystycznej, także na rozwój promocję mniej popularnych obszarów Dolnego Śląska. Sieć tras ma także stanowić fundament dla mobilności turystyki zeroemisyjnej przyjaznej środowisku, oferującej możliwość obcowania naturą oraz przemieszczania się bez użycia paliw kopalnych. Program Dolnośląskiej Cyklostrady jest efektem współpracy Województwa Dolnośląskiego z jednostkami samorządu terytorialnego (jst). Obecnie trwa pierwszy etap inwestycji - prace nad dokumentacją projektową, do której Województwo Dolnośląskie zaproponowało dofinansowanie wysokości 50% wartości zadania dla każdej Gmin. Usytuowanie dróg rowerowych, ich realizacja musi być zgodna Uchwałą nr 3597/VI/21 dnia 20 kwietnia 2021 r. Zarządu Województwa Dolnośląskiego w sprawie przyjęcia Standardów projektowych wykonawczych dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego oraz przywołaną wyżej Uchwałą Nr 4422/VI/21 w sprawie przyjęcia dokumentu pt. Koncepcja sieci głównych tras rowerowych województwie dolnośląskim DOLNOŚLĄSKA CYKLOSTRADA. Na drugim etapie będzie realizacja inwestycji przez poszczególne jst. Uzyskane pozwolenie na budowę pozwoli starać się jst dofinansowanie na realizację inwestycji ze środków Unii Europejskiej (UE), biorąc udziału naborach do programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (FEDS 2021-2027), np. w ramach działań: FEDS.02.07 Ochrona przyrody klimatu, typ projektu: 2.7.D Zrównoważone szlaki rowerowe dotyczące kanalizowania ruchu turystycznego na obszarach chronionych lub ich bezpośrednim sąsiedztwie; FEDS.05.02 Kultura turystyka, typ projektu: 5.2.B Infrastruktura rowerowa sprzyjająca rozwojowi ruchu turystycznego; FEDS.04.01 Infrastruktura drogowa kolejowa, typ projektu: 4.1.B Budowa modernizacja regionalnych dróg rowerowych będących elementem Dolnośląskiej Polityki Rowerowej, jak również stanowiących niezbędne połączenia do transportu publicznego; FEDS.06.01 Rozwój lokalny strategie ZIT IIT, typ projektu: 6.1.B Ochrona, rozwój promowanie dziedzictwa naturalnego kulturowego (w tym instytucji kultury) oraz publicznych walorów turystycznych usług turystycznych. Planowane dofinansowanie w ramach ww. naborów wynosi 70% wydatków kwalifikowalnych projektu ze środków UE, pozostałe 30% to środki Gminy. Zgodnie z Koncepcją sieci głównych tras rowerowych województwa dolnośląskiego przez Gminę Jelcz-Laskowice przebiegać ma Trasa Złota Trasa Via Regia, przez Gminę Miasto Oława Trasa Złota, Trasa Blue Velo Trasa Via Regia oraz przez Gminę Oława Trasa Złota Trasa Blue Velo. Do chwili rozpatrzenia petycji nie jest możliwe dokładne określenie przebiegu dróg rowerowych oraz ich długości, ponieważ realizacja zadania jest na etapie podpisanego porozumienia na dokumentację projektową z Gminą Jelcz-Laskowice i Gminą Miastem Oława, natomiast porozumienie z Gminą Oława jest aktualnie procedowane. Jednocześnie trwają prace nad przygotowywaniem postępowań przetargowych w zakresie dokumentacji projektowej dla odcinków tras rowerowych przebiegających przez teren właściwych jst. Mając powyższe na uwadze, petycja Pana Marka Drabińskiego sprawie budowy około 7 km drogi dla rowerów lub ścieżki pieszo-rowerowej łączącej miasto Oława miastem gminą Jelcz-Laskowice wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 455 powiecie oławskim została rozpatrzona negatywnie.

*

Marek Drabiński komentuje: -  Zarząd Województwa Dolnośląskiego negatywnie rozpatrzył naszą Petycję w sprawie budowy ścieżki pieszo-rowerowej z Oławy do Jelcza-Laskowic. Zlekceważono ponad 1600 mieszkańców, którzy podpisali się pod petycją, przedstawiając aroganckie pozbawione merytorycznego uzasadnienia, tłumaczenie. Pojawiło się jednak światełko w tunelu z innej strony. Na ostatniej sesji Sejmiku z inicjatywy radnych Koalicji Obywatelskiej przegłosowano wnioski o zwiększenie środków na remonty dróg wojewódzkich przez najbliższe 3 lata. Będzie to 150 mln zł. Jest zatem szansa na to, że ścieżka pieszo-rowerowa Oława - Jelcz-Laskowice powstanie, a przy okazji dojdzie do gruntownego remontu odcinka DW 455 pomiędzy miastami powiatu oławskiego. 


 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kaziu 04.10.2023 10:48
Drogi nie ma, a ścieżkę zrobią?Wystarczyłaby zwykła jezdnia + pobocze asfaltowe.

Qyetiq 03.10.2023 20:14
Wcale mnie nie dziwi odmowa, większość dróg w w całym województwie jest zniszczona za to Wrocław pięknieje z roku na rok.

nieotumaniony 03.10.2023 12:37
Te ścieżki to chyba dla nielegalnych uchodźców? Żakowski pyta Holland: „Przyjmiemy te kilkaset milionów migrantów z Afryki? Jakie mamy wyjście? Zastąpią nas, jak Barbarzyńcy zastąpili Rzymian” — odpowiada Holland. Pazdrawlaju wszystkich sympatyków.

Analityk 03.10.2023 12:26
Nie ma czegoś takiego jak ścieżka pieszo rowerowa! Dotarło? Może zanim coś napiszecie, weźcie przepisy ruchu drogowego do ręki i douczcie się

ANALityk chyba 03.10.2023 15:40
Analityk 03.10.2023 12:26
Nie ma czegoś takiego jak ścieżka pieszo rowerowa! Dotarło? Może zanim coś napiszecie, weźcie przepisy ruchu drogowego do ręki i douczcie się
Nie ma też znaku C-16/13 poziomo, to jedynie spisek filatelistów.

SpecjalistaOdWszystkiego 03.10.2023 10:29
Tam jest za wąsko na cokolwiek (nawet jakby chcieli zrobić scieżkę likwidując chodnik). Pozostaje zdrowy rozsądek (i wydaje mi się, że to akurat działa).

Rysiek 03.10.2023 09:45
Pan Drabiński jest taki zabawny. Taki niekoniecznie poważny. To już któraś z kolei tzw. petycja, którą wysyła (wcześniej robiąc szum w internecie i wśród swoich klakierów) i która nic nie wnosi. Więcej: nic nie może wnieść. Pan Drabiński gdzieś coś usłyszy, podsłucha, ktoś mu coś powie i bach! On na to przecież też wpadł! Na dokładnie taki sam pomysł! Tak właśnie próbował sobie przypisać zasługi przy realizacji przystanku Oława Zachodnia. On SAM za tym chodził, SAM pisał petycje! On SAM. To samo jest z remontem stacji PKP w Oławie, a teraz ze ścieżką do Jelcza. Pal sześć, że rozmowy i ustalenia trwają już od kilku lat. Większość jest na etapie projektów, pozyskiwania funduszy czy realizacji. Że to ustalenia burmistrzów, wójtów, wojewody, zarządców dróg itp. Ważne, że ON SAM pisał petycje. Taki pocieszny człowieczek z Pana Marka. Taki mało poważny. A tak przy okazji, pytanie do Pana Marka: czy to prawda, że to on sam (Pan Marek lubi to chyba) osobiście wzywał policję do źle zaparkowanego samochodu Pana Mazurka i żądał wystawienia mandatu? Przy okazji robiąc live na facebooku? Dlaczego w takim razie nie zachował się w ten sposób kiedy kandydatka na posła, Karolina Kaczor- Hanuszewicz równie źle zaparkowała swoje auto w rynku w trakcie ostatniej konferencji? Przecież stał tuż obok niej z plakatami w ręku. Nie widzi tutaj jakiejś sprzeczności w działaniu?

Kazik 03.10.2023 09:32
Pisałem już że w życiu bym taką ścieżką nie pojechał .... jakby nawet powstała

Mietek 03.10.2023 09:29
A ja mam wyjeb...e jadę przez most ulicą

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama