To ważne dla wszystkich dojeżdżających samochodami Oławy do Wrocławia, bo właśnie tą drogą dziennie jeździ nawet kilkanaście tysięcy pojazdów, powodując ogromne korki w godzinach szczytu. Ten fragment przy samym Wrocławiu jest prawdziwą zmorą dla kierowców dojeżdżających z Marcinkowic, Stanowic i Oławy. Kierowcy często stoją tu w korkach lub poruszaj się żółwim tempem.
Petycja burmistrza Siechnic głosi: - Zachęcam Państwa do podpisania petycji dotyczącej poprawy bezpieczeństwa drogowego na drodze zarządzanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (urząd administracji rządowej) poprzez: budowę drogi krajowej nr 94 w przekroju dwujezdniowym lub ewentualnie kompleksową modernizację (przebudowę) drogi w jej obecnym przebiegu połączoną z budową obwodnic Radwanic, Siechnic i Groblic oraz z budową niezbędnej infrastruktury (chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie, przejścia dla pieszych, sygnalizacje świetlne), przebudową skrzyżowań, a w szczególności z budową ronda w Siechnicach na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Ciepłowniczej. Pomimo tego, że droga krajowa nr 94 w gminie Siechnice ma przebieg o długości tylko około 9,5 km, to (zgodnie z danymi Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji Komendy Głównej Policji w Warszawie w latach 2007-2021 doszło tutaj do 833 zdarzeń drogowych, wskutek których śmierć poniosło 12 osób. Ponadto w tych zdarzeniach rannych zostało 137 osób, w tym 39 ciężko. Jak widać z przytoczonych danych tworzy się dramatyczny obraz, z którego w ujęciu statystycznym wynika, że każdego tygodnia przez okres 15 lat dochodziło do zdarzenia drogowego, do którego była wzywana policja. W co najmniej 16% tych zdarzeń odnotowywano ranną osobę, a kilkanaście osób zginęło.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zna sytuację i planuje rozbudowę drogi krajowej nr 94 na odcinku Wrocław – Marcinkowice (jest coś takiego w Programie Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku, ale na szczegóły za wcześnie), najpierw jednak będzie remont na odcinku Marcinkowice-Stanowice-Oława. Inwestycja została już zatwierdzona i przygotowana do realizacji, a zakłada poprawę stanu nawierzchni dla cięższych pojazdów, budowę chodników, poszerzenie jezdni o zatoki autobusowe i przebudowę skrzyżowań. Kiedy mamy się spodziewać prac?
W odpowiedzi, jaką uzyskał poseł Paweł Hreniak na interpelację w sprawie budowy obwodnicy Radwanic i Siechnic, czytamy:
Obecnie jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury jest realizacja działań na istniejącej sieci drogowej, które dotyczą kompleksowych przebudów bądź rozbudów wraz z dostosowaniem istniejących odcinków dróg krajowych do parametrów pozwalających na poruszanie się po nich pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t/oś. W celu zintensyfikowania powyższych prac Ministerstwo Infrastruktury opracowało Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. (PWKSD), który 4 października 2022 r. został przyjęty uchwałą Rady Ministrów. Główne cele PWKSD to zwiększenie spójności sieci dróg krajowych dostosowanych do ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t, zapewnienie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury oraz intensyfikacja działań zmniejszających negatywny wpływ infrastruktury drogowej na środowisko. Przebudowa DK 94 na odcinku Wrocław – Oława planowana jest do realizacji w ramach ww. Programu. Szczegółowe rozwiązania projektowe, w tym ew. budowa obejść miejscowości będą znane po zrealizowaniu pełnego etapu prac przygotowawczych dla przedmiotowego zadania. Na chwilę obecną czas ten jest trudny do oszacowania, natomiast każdy tego typu projekt traktujemy priorytetowo. Niezależnie od powyższego Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że dokłada wszelkich starań, by najpilniejsze potrzeby transportowe w obszarze dróg były realizowane w jak najkrótszym czasie, z uwzględnieniem efektów poszczególnych przedsięwzięć dla całej sieci i z zapewnieniem celowości wydatkowania środków publicznych. Efektem tych działań jest skierowanie do realizacji przebudowy DK 94 na odcinku Marcinkowice – Stanowice – Oława. Zadanie polega na kompleksowej przebudowie polegającej na wzmocnieniu nawierzchni do 11,5t/oś wraz z niezbędnymi elementami brd, tj. m.in. budową chodników, przebudową zatok autobusowych, przebudową skrzyżowań, budową kanału technologicznego. Inwestycja znajduje się na etapie prac przygotowawczych obejmujących m.in. uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji i uzgodnień. Realizacja robót budowanych planowana jest na lata 2024 – 2025.
Napisz komentarz
Komentarze