Nie są przewidziane sankcje dla pracodawców, którzy nie zdążą dokonać korekt za okresy 1999-2021 do 1 stycznia 2024 r.
- Nie ma przewidzianych sankcji dla płatnika z tego tytułu. Jeżeli pracodawca nie zdąży sporządzić korekt może poinformować ZUS o nieprawidłowościach, które mają wpływ na prawo do emerytury lub renty albo ich wysokości - mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Według rzeczniczki, na tej podstawie ZUS przeprowadzi postępowanie wyjaśniające i jeżeli w jego wyniku wyda decyzję lub będzie wyrok sądu, ZUS będzie mógł sam skorygować na tej podstawie zapisy na koncie ubezpieczonego lub dokumenty na koncie płatnika (jeżeli nie upłynął 5 letni okres wskazany w art. 48d ustawy systemowej).
Nowe terminy, w jakich płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) obowiązują już od 2022 roku.
Po 1 stycznia 2024 r. ZUS nie przyjmie korekt dokumentów rozliczeniowych za lata 1999-2021.
Rzeczniczka podkreśla, że przepis przejściowy (art. 11 ustawy zmieniającej) nie dotyczy możliwości składania pierwszorazowych dokumentów rozliczeniowych przez płatników składek oraz ZUS, a także korygowania dokumentów rozliczeniowych przez ZUS. Działania te ograniczone są w czasie jedynie przez art. 48d ustawy systemowej. Przepis ten ogranicza do 5 lat, licząc od dnia wymagalności składki, możliwość składania dokumentów rozliczeniowych przez płatnika składek oraz sporządzenia ich przez ZUS.
- Po tym terminie ZUS ma możliwość ewidencjonowania danych wyłącznie na kontach ubezpieczonych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu albo prawomocnej decyzji – zastrzega Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczki dodaje, że w tym zakresie ZUS pozyskał interpretację Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Dlatego, jeżeli nie upłynął termin wskazany w art. 48d ust. 1 ustawy systemowej zostało przyjęte, że po 1 stycznia 2024 r. ZUS może korygować dokumenty rozliczeniowe za okres do grudnia 2021 r. na podstawie prawomocnej decyzji albo orzeczenia sądowego, od których przysługuje płatnikowi prawo do odwołania. W tych przypadkach, dane z dokumentów rozliczeniowych ewidencjonowane będą zarówno na koncie płatnika składek jak i ubezpieczonego. Będą mogły więc powodować zwiększenie albo zmniejszenie należności na kontach płatników składek.
Dlaczego płatnicy składają korekty?
Płatnicy dość często korygują dokumenty ubezpieczeniowe - zgłoszeniowe i rozliczeniowe.
- Powodem są błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.
Według rzeczniczki, korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych, co do zasady dokonuje się w programie Płatnik lub e-Płatnik (dostępny na platformie PUE ZUS). Niektórzy płatnicy (rozliczający składki do 5 osób) mogą zrobić to w formie papierowej. Konsekwencją przeprowadzonej korekty są często zmiany w zakresie wynagrodzeń, zasiłków i podatków.
Rzeczniczka apeluje o przeanalizowanie dokumentów rozliczeniowych, aby móc je jeszcze poprawić.
- O takiej możliwości korekty, ale też nieprzekraczalnej dacie przypominaliśmy naszym klientom za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Taką wiadomość umieszczaliśmy na profilach płatników składek - informuje.
Płatnicy składek zawsze mogą skorzystać ze wsparcia ZUS-u przy weryfikacji dokumentów. Taką pomoc mogą uzyskać telefonicznie – w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) pod numerem telefonu 22 560-16-00, podczas e-wizyty w ZUS, a także w dowolnej placówce ZUS.
Płatnicy, którzy składają dokumenty przez program Płatnik lub e-Płatnik mogą także zwrócić się z wnioskiem o udostępnienie plików KEDU z danymi za okresy wcześniejsze niż te, które mają w swojej bazie danych.
Napisz komentarz
Komentarze